پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۱۴۳۳۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
شواهد نشان می‌دهد که برخی از مسئولان وزارت علوم با تصمیم‌هایشان مدام بر ثروت مؤسسات سودجوی آموزشی از طریق خالی کردن جیب مردم می‌افزایند.
شعار سال: سنجش و پذیرش در دوره‌های مختلف در این سال‌ها به یک معضل اساسی تبدیل شده است، درصورتی‌که مسئولان از جمله مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور می‌توانند با اتخاذ راه‌حل‌های ساده جلوی اتلاف وقت و هزینه داوطلبان را بگیرند. چرایی اصرار عده‌ای به برگزاری آزمون‌های متمرکز مشخص نیست در حالی که این روش در بسیاری از کشور‌های جهان منسوخ است.

متأسفانه در اطراف آزمون‌هایی که برگزار می‌شود، مؤسسات و آموزشگاه‌هایی شکل می‌گیرد که با خالی کردن جیب جوانان کشور بر ثروت خود می‌افزایند.

گردش مالی موسسات

گردش مالی مؤسسات گواهی بر این ادعاست. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته در این زمینه می‌توان که مؤسسات آموزشی ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارند. درحالی‌که اگر این درآمد با درآمد نفتی کشور مقایسه شود می‌توان دریافت که درآمد مؤسسات دست کمی از درآمد نفتی ندارد.

شاید بخشی از این درآمد صرف اشتغال شود و عده‌ای بگویند که با این درآمد سرانه اشتغال نیز افزایش پیدا کرده است. اما باید گفت که به چه قیمتی اشتغال افزایش پیدا کرده است؟ به قیمت فریب جوانان و البته خالی شدن جیب آنها!

نمونه عینی این ماجرا مربوط به آزمون کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور است که آزادانه فعالیت می‌کنند و در سایه رانت وزارت علوم و انفعال سازمان سنجش به متقاضیان فراگیر پیام نور امیدفروشی می‌کنند. البته که مسئولان دانشگاه پیام نور مدام نسبت به فعالیت مؤسسات هشدار می‌دهند و از داوطلبان می‌خواهند که فریب آن‌ها را نخورند!

یک نمونه‌اش همین صحبت‌های امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور که می‌گوید: بسیاری از این مؤسسات مجوز دانشگاه پیام نور را ندارند و به دنبال سودجویی هستند. وی مؤسساتی که با عنوان آموزش آزاد پیام نور فعالیت می‌کند را قانونی می‌داند و معتقد است که این مؤسسات می‌توانند برای آمادگی ترم اول فعالیت داشته باشند.

کلاهبرداری به بهانه آمادگی برای ترم اول

جالب است که مؤسسات در اقدامی کاملاً هماهنگ با این امر، در تماس با داوطلبان آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور عنوان می‌کنند که برای آمادگی ترم اول برنامه دارند. این مؤسسات کلاس‌های ضبط شده را برای داوطلبان ارسال و در ازای آن ۲ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند.

کارشناس یکی از این مؤسسات  اذعان می‌کند: پس از پذیرفته شدن در آزمون می‌توانید در دانشگاه پیام نور پذیرفته شوید. این کارشناس هزینه هر ترم تحصیلی را ۲ میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌گوید که به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر ترم وام اعطا می‌شود.

این ادعای واهی درصورتی است که پذیرفته‌شدگان دوره‌های قبلی آزمون فراگیر هم‌اکنون شهریه بیش از ۳ میلیون تومان پرداخت می‌کنند و لزوما هم نتوانسته‌اند از شرایط وام استفاده کنند. در این میان نیز دانشگاه پیام نور شهریه دانشجویان را در سال ۹۹ به میزان ۱۲ درصد افزایش داده است.

از طرفی بر اساس محتویات دفترچه راهنمای ثبت شهریه دانشگاه به شرح زیر است:

رونق گرفتن بازار مؤسسات و خالی شدن جیب جوانان!

پرداخت ۶ میلیون تومان به محض قبولی در آزمون

طبق مندرجات بخش دیگری از دفترچه راهنمای ثبت‌نام، داوطلبانی که در آزمون پذیرفته می‌شوند مابه‌التفاوت شهریه دوره دانش‌پذیری را باید پرداخت کنند که متناسب با تعداد واحد انتخابی دوره دانش‌پذیری خواهد بود. یعنی شهریه ثابت به‌علاوه تعداد واحد‌های اخذشده از داوطلبان دریافت می‌شود که طبق برآورد‌ها به بیش از ۴ میلیون تومان می‌رسد. پس داوطلبان اگر از آموزش‌های این مؤسسات استفاده کنند و پذیرفته شوند بیش از ۶ میلیون تومان باید پرداخت کنند.

این در حالی است که دانشگاه هیچ هزینه‌ای هم برای داوطلبان نکرده است، اما هزینه یک‌ترم را دریافت می‌کند.

از دیگر مواردی که این کارشناس موسسه پیام نور می‌گوید مربوط به پایان‌نامه است. وی ادعا می‌کند که متقاضیان می‌توانند بدون دریافت پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد خود را به پایان رسانده و به‌جای آن ۶ واحد نظری دریافت کنند.

درصورتی‌که بر اساس مندرجات دفترچه پذیرفته‌شدگان دوره الکترونیکی آموزش محور هستند و اصلا نیازی به گذراندن پایان‌نامه ندارند! سایر دانشجویانی هم که باید پایان نامه بگذرانند، در صورتی می‌توانند ۶ واحد نظری را جایگزین پایان نامه خود کنند که در زمان تحصیل و پس از دریافت پایان نامه و پرداخت هزینه آن نتوانند آن را انجام دهند.

اگر این‌ها فریب نیست، پس چیست؟

حال اگر این‌ها فریب دادن نیست پس دقیقاً به چه معناست؟ چه ضرورتی دارد که آزمون اضافه دیگری برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد برگزار شود؟ آن هم درحالی‌که مسئولان وزارت علوم اذعان می‌کنند که قصد دارند شیوه پذیرش دانشجو را در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تغییر دهند. علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم دراین‌باره می‌گوید: وزارت علوم در حال بررسی روی طرحی است که مربوط به سنجش پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. وی اضافه می‌کند: طرح سنجش پذیرش دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد این آزادی عمل را به اعضای هیئت‌علمی می‌دهد تا آن کسی که شایستگی بیشتری دارد را به‌عنوان دانشجو انتخاب کنند.

حال باید منتظر بود که در عمل چه اتفاقی می‌افتد و بالاخره دانشگاه‌ها قادر خواهند بود که دانشجوی مورد نیاز خود را جذب کنند یا نه قرار است در بر همین پاشنه بچرخد تا در تبعیضی آشکار به اندوخته جیب پر نشدنی موسسات افزوده شود؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از آنا پرس، تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ana.press، ۵۴۴۱۶۹
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
برای چی باید برای گرفتن یک مدرک اون هم بدون اموختن ذره ای مهارت این همه دردسر داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
بازار موسسات در ایران انقد اوضاع بهم ریخته ای داره که اصلا معلوم نیست پول ها داره به جیب کی میره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
برای مدرکی که اخرش بیکاریه باید این همه هزینه کنن اخرش هم بیکار بمونن تو خونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
این موسسات عین قارچ سبز شدن و کسی هم جلوشونو نمی‌گیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین