پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۳۰۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
طی دهه اخیر میزان عدم قطعیت‌ها در سطح جهان افزایش یافته و همواره ضمن نوسانات زیاد، در سطح بالایی هم قرار داشته است. در سال ۲۰۲۰ عدم قطعیت به بالاترین میزان خود طی دهه‌های اخیر رسید.

شعار سال:عدم قطعيت تمایل بنگاه ها را برای سرمایه گذاری و بکارگیری و استخدام نیروی کار و همچنین تمایل مصرف کنندگان را به هزینه کردن کاهش می دهد. نااطمینانی و ذهنیت مصرف کنندگان، مدیران و سیاست گذاران در مورد اتفاقات آینده منعکس کننده عدم قطعیت است.

از منظری دیگر، عدم قطعیت مفهوم فراگیری است که می تواند هم اتفاقات در سطح کلان مانند GDP و هم در سطح خرد یعنی رشد بنگاه ها را به همراه اتفاقات دیگری در حوزه انتخابات، جنگها و تغییرات اقلیمی در بر بگیرد.

طی دهه اخیر میزان عدم قطعیت ها در سطح جهان افزایش یافته و همواره ضمن نوسانات زیاد، در سطح بالایی هم قرار داشته است. در سال ۲۰۲۰ عدم قطعیت به بالاترین میزان خود طی دهه های اخیر رسید.

شاخص عدم قطعیت جهانی که با همکاری متخصصان دانشگاه استنفورد و بخش تحقیقات صندوق بین المللی پول تعریف شده بر اساس داده هایی از واحد اطلاعاتی اکونومیست که برای ۱۴۳ کشور جهان و بر اساس تولید ناخالص داخلی موزون شده، محاسبه می شود.

با بروز همه گیری کووید-۱۹ و بحران سلامت در جهان، این شاخص در فصل چهارم ۲۰۱۹ به رقم ۵۲۷۱۶ رسید و در فصل نخست ۲۰۲۰ به بالاترین رقم خود طی دهه های اخیر یعنی ۵۵۶۸۵ جهش کرد.

از فصل دوم ۲۰۲۰ با کنترل و مدیریت بهتر ویروس کرونا، بتدریج از شاخص عدم قطعیت کاسته شد و در فصل پایانی سال به ۲۲۳۲۰ افت کرد که حتی کمتر از رقم فصل پایانی سال ۲۰۱۸ یعنی قبل از بروز بحران سلامت بود میانگین شاخص عدم قطعیت در دهه ۱۹۹۰ الی ۲۰۰۰ برابر با ۱۰۴۰۶ بود که در دهه ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۰ با بروز اتفاقاتی به ویژه بحران مالی جهان به ۱۶۴۹۹ رسید.

در دهه اخیر یعنی ۲۰۱۰ الی ۲۰۲۰ به دلیل تعدد، سطح و حتی شدت، بحران های گوناگون اقتصادی، سیاسی، تجاری و سلامت را شاهد بودیم که برآیند آنها منجر به افزایش میانگین شاخص عدم قطعیت جهان در این دهه تا رقم ۲۵۴۸۹ گردید که به مراتب بالاتر از دو دهه قبل است.

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین