پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
سرپرست گروه سرود بین‌المللی نبی اکرم (ص) می‌گوید: آلبوم سرود «تا قله» سعی دارد در کنار مطرح کردن مشکلات کشور به نوجوانان امید ببخشد و از هنر سرود برای رساندن هوای تازه به مردم استفاده کند.
شعار سال: سرود یکی از شاخه‌های موسیقی است که از سال‌های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی مورد توجه بوده است. از آن سال‌ها تاکنون گروه‌های بسیاری با محوریت تولید سرود به فعالیت پرداخته‌اند و برخی از آن‌ها به دلایل مختلف منحل شده‌اند، اما موضوع مسلم این است که گروه‌های سرود به طور کم و بیش فعالیت دارند و درمیان آن‌ها برخی از بقیه فعال‌ترند که گروه سرود بین‌المللی «نوجوانان نبی اکرم (ص)» در این دسته می‌گنجد.

گروه سرود بین‌المللی نوجوانان نبی اکرم (ص) تهران به سرپرستی احمد سلطانی تاکنون آثار متعددی را به زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتشار قطعات «قهرمان من» یا My Hero به مناسبت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، «فصل شادی» یا Season Of Festival به مناسبت ولادت نبی مکرم اسلام و همزمان با توهین نخست‌وزیر فرانسه و نامه فاخر رهبر انقلاب به جوانان فرانسه، «ما حسینیه می‌سازیم» (به مناسبت محرم)، «بهترین روز» به مناسبت عیدغدیر و «عطر خدا» به مناسبت هفته دفاع مقدس اشاره کرد.

گروه سرود بین‌المللی «نوجوانان نبی اکرم (ص)» علاوه بر فعالیت‌های مذکور، قطعه «شوق تولید» (از سروده‌های قاسم صرافان با آهنگسازی احسان جوادی و تنظیم امید روشن) را به عنوان یکی از آثار آلبوم «تا قله» تولید کرده است.

آلبوم سرود «تا قله» با 10 قطعه موسیقایی به‌ همت دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما و مرکز رسانه‌ای و عملیات‌های ویژه سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و تولید شده و «سرود نجم الثاقب»، «طاها لارستان»، «نبی اکرم (ص)»، «وصال»، «اسراء»، «آوای مهر طاها»، «شمیم ولایت»، «رایة الزهرا (س)»، «میثاق تهران» و «شهید فرجی» گروه‌های سرودی هستند که برای آن به تولید اثر پرداخته‌اند.

احمد سلطانی از اهمیت تولید سرودهای انقلابی در فضای فعلی جامعه گفت و درباره جزییات ساخت قطعه «شوق تولید» توضیحاتی ارائه کرد.

سرود می‌تواند به عنوان هوای تازه در فرهنگ کشور نفوذ کند
سلطانی درباره مفهوم نام آلبوم گفت: «تا قله» به این معناست که ما هدف‌هایمان را قله می‌بینیم و به سمت آن حرکت می‌کنیم و قاعدتا باید در زمانِ حرکت نیاز به امید رسیدن به قله را داشته باشیم. به هر حال اگر امید وجود نداشته باشد ما هرگز به قله نخواهیم رسید.

سرپرست گروه سرود بین‌المللی نبی اکرم (ص) درباره تاثیر حمایت‌ها از تولید سرود و آثار این چنینی گفت: به نظرم دفتر سرود و موسیقی صدا و سیما حامی مهمی برای ترویج سرود است. این مجموعه به عنوان حامی می‌تواند جریان‌های فرهنگی خودجوش کشور را راهنمایی کند که یکی از این جریانات، سرود است.

او افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری سرود می‌تواند به عنوان هوای تازه در فرهنگ کشور نفوذ کند و در این میان صدا و سیما می‌تواند با در اختیار قرار دادن امکانات و آنتن تلویزیون به دیده شدن گروه‌های سرود کمک کند و همچنین دیگر امکانات را برای رسانه‌ای شدن آثار به کار گیرد.

سلطانی با اشاره به اینکه شعر «شوق تولید» اثری نزدیک به وضعیت کنونی جامعه است، توضیح داد: حقیقتا ما برای تولید اثر، مفاهیمی را به شاعر اثر منتقل کردیم و از ایشان خواستیم شعری برای ما بگوید که بر اساس فضای فعلی کشور باشد، زیرا بعضا گَرد ناامیدی روی اذهان عمومی مردم و قشر تولیدکننده پاشیده شده و روی نوجوانان ما که می‌خواهند به سمت قله حرکت و پیشرفت کنند و باعث پیشرفت کشور شوند تاثیر گذاشته است.

شعری می‌خواستیم که مدیران منفعت طلب را نقد کند
سلطانی گفت: برای ارائه اثر از شاعر درخواست کردیم، شعر در فضایی باشد که هم این نا امیدی را از بین ببرد و هم امیدبخش باشد هرچند قبول داریم؛ نقدهایی به کشور وارد است. از طرفی می‌خواستیم شعر مذکور مدیرانی که قله را نمی‌بینند و در اواسط راه به فکر منافع شخصی‌شان هستند و مانع صعود پیشرفت دیگران می‌شوند را نقد کند، لذا در این اثر در کنار نقد، امیدبخشی و تبیین وظیفه برای نسل آینده وجود دارد.

سرپرست گروه سرود بین‌المللی نبی اکرم (ص) با تاکید بر اینکه گروه سرود نبی اکرم (ص) به اجرای سرود محدود نمی‌شود، افزود: نوجوانان این گروه کارهای گوناگونی را برعهده دارند. مثلا طی روزهایی در هفته، صبح‌های زود را به ورزش اختصاص می‌دهند و به مناسبت‌های مختلف در کنار یکدیگر کارهایی را انجام می‌دهند.

او بیان کرد: نوجوانان گروه همچنین پایگاه بسیج و مسجد محله‌شان را اداره می‌کنند و به نوعی از افراد تاثیرگذارمحله‌شان به‌حساب می‌آیند. حتی تدوین برخی نماهنگ‌های گروه برعهده این عزیزان است.

سرپرست گروه سرود نبی اکرم (ص) درباره تاثیرات مثبت همکاری نوجوانان در امور مختلف با یکدیگر نیز اینگونه توضیح داد: تعامل بین این نوجوانان باعث می‌شود نوع نگاه نسل بعدی به نسل قبلی منتقل شود و خود این نزدیکی‌ها در بستر کارها بهترین راه برای ارتباط با نسل نوجوان است، تا اینکه بخواهیم نظرات را به صورت مستقیم با آن‌ها مطرح کنیم. به طور کلی رفاقت‌های این چنینی باعث می‌شود تفکرها به صورت ناخودآگاه همسان‌سازی شوند. به نظرم برای ارتباط با نسل جدید باید تعامل باشد و باید در کنار هم کار کرد تا مشکلات و مسائل مطرح و راه حل‌ها پیدا شوند.

باید به سمت تولید اثر برای اروپا و آمریکا حرکت کنیم
سلطانی درباره نزدیکی فضای ملودی قطعه «شوق تولید» از آلبوم سرود «تا قله» به فضای موسیقی روز کشور توضیح داد: ما از آهنگساز فضای متعالی را درخواست کردیم، یعنی آهنگی که فضای غمگین یا خارج از چارچوب ارزشی ما نباشد. درواقع خواستیم آهنگی شاد و متناسب با فضای روز باشد تا بستری برای انتقال محتوای مورد نظر شود. اگر نگاهی اجمالی به دیگر آثار گروه ما داشته باشید نیز این موضع ملموس است.

سرپرست گروه سرود بین‌المللی نبی اکرم (ص) در ادامه درباره جزییات تولید قطعه «قهرمان من» که به یاد شهید قاسم سلیمانی تولید شده، گفت: این قطعه را به زبان انگلیسی و با درون مایه‌های موسیقی غربی برای فضای غرب تولید کردیم که سنخیتی با فضای موسیقی ایران نداشته باشد؛ چراکه برای انتقال پیام به زبان غربی‌ها باید در پارادایم موسیقی آن‌ها وارد می‌شدیم. ما گروه‌های سرود، علاوه بر اقناع فکری و هنری برای کشور خودمان، باید به سمت تولید اثر برای جوانان اروپا و آمریکا، حرکت کنیم. بالاخره آن‌ها کسانی هستند که مقام معظم رهبری برایشان نامه نوشتند. جای چنین آثاری در غرب خالی است که گروه نوجوانی از ارزش‌هایشان بخوانند و به نظرم بهانه خوبی برای نفوذ به فضای فرهنگ غرب خواهد بود.

وی گفت: همه افراد جامعه مشکلات و سختی‌ها را با گوشت، پوست و خون لمس می‌کنند و ما در قطعه «شوق تولید» از آلبوم «تا قله» به آن‌ها پرداخته‌ایم و سنگ و خار، توی راه/ پیچ و خم پشت هم/ مانع و هزار تو/ مشکلات بیش و کم بخشی از شعر ماست. به طور واضح، ما در عین حال که مشکلات و موانع را بیان کردیم، گفته‌ایم: سختی آسونی می‌شه وقتی/ با خدا بریم به جنگ سختی. این یعنی ما در این مواقع چرا به وعده الهی اعتماد نکنیم؟!

سرپرست گروه سرود نبی اکرم (ص) در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه باید در تمامی کارها نیت‌مان را اصلاح کنیم، افزود: اگر کارگری هنگام بستن یک پیچ با نیت اینکه یک پیچ به ساختمان تولید کشور می‌بندد این کار را انجام دهد، حتما می‌توانیم پرچم کشور اسلامی را بالا ببریم و افتخاری در بین امت‌های اسلامی باشیم.

او اضافه کرد: مگر غیر از این بوده که حضرت امام خمینی (ره) سال ۱۳۵۷ فرمودند ما تصمیم داریم پرچم لااله‌الااللّه را بر قله‌های رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم؟ لذا ما نیز در آلبوم سرود «تا قله» سعی بر انجام همین کار داریم. از طرفی، امید بخشیدن بسیار مهم است و زندگی بدون امید، زندگی یکنواخت و بدون رنگ خواهد بود و اگر به یکدیگر امید ندهیم زندگی را به انحطاط خواهد رفت. پایان شب سیه، سفید است، «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» این مسائل را باید با هنر بیان کنیم.

سلطانی در ادامه به آیاتی از سوره «انشراح»، اشاره کرده و گفت: «فَإِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً، فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ، وَإِلَی رَبِّکَ فَارْغَبْ»، خداوند متعال دوبار پشت سر هم می‌فرمایند؛ در پس هر سختی آسانی است. یعنی اینگونه نباشد که به موقع سختی شکایت کنید و خسته شوید. ما به عنوان نوجوان و جوان مسلمان ایرانی معتقدیم که پشت موانع نخواهیم ماند، یا راهی پیدا خواهیم کرد یا راهی خواهیم ساخت. این مسائل را افرادی همچون شهدای ما که همین راه را با امید رفته‌اند به ما آموخته‌اند. به همین خاطر است که در قسمتی از شعر به «شهدا» اشاره داشتیم و یاد لاله‌ها بخیر/ اون یلای خط شکن/ یادمون دادن همه/ پای خاکتیم وطن بخشی از مفاهیمی است که در قالب هنر و در زمانی کم به مخاطب منتقل می‌شود. ما شاید سال‌های زیادی از این هنر فاخر بی‌بهره مانده بودیم و اکنون متوجه آن شدیم که می‌توان از این هنر برای امید بخشی و رساندن هوای تازه به مردم استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت؛ هنر یعنی ما بتوانیم، آیات قرآنی و مفاهیم روایی اهل بیت را در قالب شعر و موسیقی به مخاطب منتقل کنیم.

سلطانی با اعتقاد بر اینکه مشکلاتی که بر سر راه گروه‌های سرود قرار دارد، شیرینی‌های یک مسیر است، در توضیح موانع موجود، گفت: از ابتدای تشکیل گروه سرود نبی اکرم (ص) بدون آنکه ریالی از جایی حمایت شویم، دور هم جمع شدیم و از همان ابتدا، دغدغه تولید آثار هنری برای انتقال محتوای اسلامی، انقلابی در جهت اثر بخشی در کشور توسط مربیان مطرح بود، چراکه ممکن است تولید چنین آثاری موجب دگرگونی افرادی شود و همین موضوع در تمام سختی‌ها برای ما امید بخش بوده است. به‌طور مثال ما برای ساخت اثری، از دل محرم؛ قیام و امیدی برای حرکت امت اسلامی، بیرون کشیدیم و پیام عزت و افتخار حسینی را به مخاطب منتقل کردیم.

سرپرست‌ها و مربیان از حساب‌های شخصی‌شان هزینه می‌کنند
سلطانی در ادامه گفت: همانطور که عده‌ای حاضر بودند برای اسلام و میهن عزیزمان جانشان را از دست بدهند، در جمع جوانان دغدغه‌مند و جریان انقلاب اسلامی هم هستند افرادی که حاضرند از وقت و مال خودشان بگذرند و این افراد، همان رزمنده‌هایی هستند که اکنون در قالب موسیقی به میدان آمده‌اند، اینها همان‌هایی هستند که اگر در دهه شصت زندگی می‌کردند؛ اسلحه دستشان می‌گرفتند و در جبهه‌ها مقابل دشمن می‌جنگیدند. اکنون این جوانان هم به میدان آمده‌اند و وارد جبهه جنگ نرم شده‌اند، ممکن است در این راه ترکش‌هایی پر و بال‌شان را زخمی کند و به دلیل‌عدم حمایت مالی، مجبور شوند از درآمدهای شخصی‌شان هزینه کنند و حتی برای اعتلای فرهنگ کشور و در جهت جذب حمایت‌های مالی حاضر به نشست و برخاست با افرادی شوند که تمایلی به مراودات با آن‌ها نداشته باشند. گاهی سرپرست و مربیان گروه‌های سرود به دلیل‌عدم حمایت‌های مالی، مجبور به پرداخت هزینه‌ها از حساب‌های شخصی‌شان می‌شوند.

سلطانی گفت: گروه‌های سرود نیازمند حمایت و راهنمایی هستند و باید در جهت انتخاب مضامین درست برای اشعارشان، شناسایی شوند و به آن‌ها کمک شود تا از انتخاب اشعار کلیشه‌ای پرهیز کنند و به سراغ شعرهایی بروند که مفهوم آن با یک بار گوش سپردن در ذهن مخاطب بماند.

او افزود: به نظر من هر شاعری توانمندی نوشتن شعر برای سرود را ندارد و گاها برخی شاعران از مضامین بسیار والا برای سرودن شعر استفاده می‌کنند که دور از ذهن مخاطب است و باید یک استاد ادبیات استعاره‌ها و کنایه‌های اثر را بیرون بیاورد تا مخاطب متوجه منظور اصلی شعر بشود. سرود نیازمند شعری ساده و بیانی صمیمانه است چراکه مخاطب سرود، تمامی رده‌های سنی و اقشار جامعه هستند.

سلطانی با اشاره به اینکه سرود در ابتدای مسیر جهش خود قرار دارد، پرداختن به سرود در دوران کرونا را نقطه عطفی خواند و افزود: در این دوران که مجموعه‌های فرهنگی نمی‌توانستند مراسم‌هایشان را در فضای بسته اجرا کنند، تصمیم گرفتند هیجان، شور و اشتیاق را به فضای کوچه و خیابان بیاورند و همین امر موجب تشکیل گروه‌های سرود نوپا و کم تجربه شد به همین خاطر است که می‌گویم امروزه گروه‌های سرود نیازمند راهنمایی در جهت انتخاب و تولید اثر هستند تا آثار فرهنگی با توجه به مضامینی که جایشان خالی‌ست ساخته شود.

نماهنگ‌ها با گوشی تلفن همراه فیلمبرداری و تدوین می‌شوند
سرپرست گروه سرود نبی اکرم (ص) در ادامه بیان کرد: معتقدم سرود باید همراه با نماهنگ به مخاطب ارائه شود.

او افزود: گروه سرود ما از امکانات لازم برخوردار نیست و نماهنگ‌ها با گوشی تلفن همراه فیلمبرداری و تدوین می‌شود. به نظر بنده حداقل کاری که می‌توان در این زمینه کرد، ذخیره بودجه‌های سرگردان و استفاده در جریان‌های ارزشی کشور همچون سرود است. چرا باید یک مدیر درآمد نجومی داشته باشد اما در مقابلش یک جوان انقلابی و دغدغه‌مند حساب ناچیزی که برای کار، دانشگاه و یا حتی ازدواجش کنار گذاشته است را خرج این مطالب کند؟! البته که همین پول بسیار پول با برکتی است اما زمانی که برخی گروه‌های سرود بیشترین دغدغه‌شان تامین بحث مالی و تجهیزات باشد، مشخص است که ناخودآگاه تفکر عرضه کار حرفه‌ای از آن‌ها سلب می‌شود.

دفتر موسیقی می‌تواند بودجه‌های سرگردان را سر و سامان دهد
ما فقط می‌توانیم سرود را تولید کنیم و از امکانات ساخت نماهنگ با تجهیزات تصویربرداری و غیره بی‌بهره هستیم درصورتی که این مسائل می‌تواند در کیفیت سرود تاثیرگذار باشد. به نظر من دفتر سرود و موسیقی صدا و سیما می‌تواند در این مسیر پیش قدم باشد و ضمن شناسایی گروه‌های سرود از آن‌ها حمایت و برای جذب بودجه اقدام کند تا بودجه‌های سرگردان کشور در این جریان تزریق شود و دیگر شاهد اجرای سرود با مضامین سطحی نباشیم.

احمد سلطانی با اشاره بر اهمیت نگارش سناریو برای اشعار سرود در جهت ساخت نماهنگ گفت: اصلا دور از ذهن نخواهد بود که در تمام موضوعات سرود ساخته شود و برای رسیدن به این هدف باید برای ساخت نماهنگ آثار سرود، سناریویی به فراخور شعر (برای انتقال مفاهیم اثر، نگارش و اثری فاخر به مخاطب) ارائه شود تا سبد فرهنگی نوجوانان ما از چنین آثاری پر شود و اگر اینگونه شود مطالب سخیف، غیراخلاقی و ضدارزشی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، به چشم آن‌ها نخواهد آمد.

برای انتقال مفاهیم بازوی رسانه‌ای نداریم
سلطانی ضمن اشاره به فراز و نشیب‌ها و جست و خیزهای گروه سرود نبی اکرم (ص) در ابتدای راه، بیان کرد: امروزه گروه‌های بسیاری در زمینه ارائه آثار سرود به زبان فارسی فعالیت می‌کنند و به همین دلیل ما به این نتیجه رسیده‌ایم که پیام انقلابی و تشیّع، مکتب محبت و مهربانی اسلامی را در دنیا مطرح کنیم اما متاسفانه بازوی رسانه‌ای برای انتقال این مفاهیم را نداریم.

سلطانی درباره تولید اولین اثر گروه سرود نبی اکرم (ص) و آثار بعدی این گروه گفت: نخستین اثری که گروه ما به زبان انگلیسی اجرا کرد، «فصل شادی» یا «Season Of Festival» نام داشت که در پاسخ به توهین مکرون نخست وزیر فرانسه به پیامبر رحمت (ص) تولید شد. ما حتی در ساخت قطعه «قهرمان من» برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مبارزه ایشان با شیطان داعش را به صلح تشبیه کردیم و این پیام را به جوانان اروپا منتقل نمودیم؛ که صلح امروز، نتیجه جنگیدن حاج قاسم ما با داعش دست پرورده شیطان بزرگ آمریکا است. در واقع ما برای انتشار این مفاهیم به بازوهای رسانه‌ای کشور و حتی خارج از کشور نیازمند هستیم چرا که جوانان اروپا و آمریکا به این مطالب احتیاج دارند.

سرپرست گروه نبی اکرم (ص) ضمن اشاره به نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان اروپا و فرانسه، گفت: ولی امر مسلمین با این نامه می‌خواستند بگویند باید پیام اسلام را به جوانان اروپا منتقل کنیم، چراکه آن‌ها تشنه این مطالب هستند که به آن‌ها نرسیده یا به صورت ناقص رسیده است به همین خاطر آن‌ها را دعوت کردند تا از متون اصلی اسلامی، مفاهیم را دریافت کنند. اکثر قریب به اتفاق نوجوانان موسیقی را گوش می‌دهند و موزیک ویدیو تماشا می‌کنند و این هنر می‌تواند زبان مشترک با نوجوانان و جوانان غربی باشد به همین خاطر اهالی هنر باید برای تولید اثر در فضای هنری آن‌ها در جهت انتقال مفاهیم ارزشی و اسلامی، همت کنند و با استفاده از ریزه‌کاری‌های هنری آن فرهنگ و در پارادایم فرهنگی و زبانی خودشان، سعی بر انتقال مفاهیم داشته باشند چراکه این کار شدنی خواهد بود.

سلطانی در پایان گفت: از گروه‌های سرودی که دستشان به شعر و موسیقی است می‌خواهیم که اینگونه آثار را تولید کنند و فقط به تشکیل گروه سرود در جهت اجرای آثار قانع نشوند. به نظرم تا اینجای کار را خوب آمده‌ایم و وقتش است که نهادهای فرهنگی برای حل مشکلات در جریان فرهنگی به میدان بیایند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.ilna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین