پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۹۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان، گفت: بر اساس گزارش موسسه‌های اجتماعی و شاخص جنسیت مرکز توسعه (SIGI) سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD، در سراسر جهان زنان مراقبت‌های بسیار بیشتری از مردان انجام می‌دهند، بنابراین زنان تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان، محدودیت‌های سفر، قرنطینه‌های منزل، تعطیلی مدارس و مراکز مراقبت روزانه و افزایش خطراتی که خانواده‌های مسن با آن رو به رو هستند را به عنوان بار، بر دوش دارند.
شعار سال: تهمینه شاوردی با بیان اینکه حدود ۸۵٪ از پرستاران و ماما‌ها را در ۱۰۴ کشوری که داده‌های آن‌ها در دسترس است زنان تشکیل می‌دهند، گفت: زنان تقریبا  ۷۹ درصد از نیروی کار در مراقبت‌های بهداشتی را تشکیل می‌دهند و این امر آن‌ها را در معرض خطر بیشتر عفونت در پاندمی کووید ۱۹ قرار می‌دهد.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، به دغدغه زنان در دوران پاندمی کووید ۱۹ پرداخت و گفت: زنان به دلیل نقش‌ها و مسئولیت متعدد و متنوع در خانواده بیشتر دغدغه ابتلا به بیماری را دارند. آمار نشان می‌دهد در ایران ۶۲ درصد بیماران کرونایی که شغل خود را از دست داده اند زن هستند.

زنان حدود ۷۰ درصد از امور مراقبت‌ خانواده را انجام می‌دهند

همچنین وی معتقد است که بر اساس آخرین اطلاعات موسسه ملی آمار و اطلاعات ایتالیا (L’Istat)، زنان بین ۲۵ تا ۴۴ سال حدود ۷۰ درصد از امور مراقبت را در خانواده‌ها انجام می‌دهند.

به  گفته این جامعه شناس،  دغدغه نگهداری فرزندان کوچک در زمان عدم حضور مادر در خانه به دلیل اینکه والدین سالمند ترس از ابتلا شدن به بیماری را دارند نیز از جمله دغدغه زنان در پاندمی کووید ۱۹ بوده است.

زنان سه برابر بیشتر از مردان از پیامد‌های روانی گسترش کووید ۱۹ رنج می‌برند

شاوردی ادامه داد: گرچه تقریبا هیچ کس از اضطراب، نگرانی و آسیب‌های عاطفی ویروس کرونا در امان نیست، اما نتایج پژوهش موسسه Care نشان داده است که در جهان، زنان تقریبا سه برابر بیش از مردان از پیامد‌های روانی گسترش ویروس کووید ۱۹ نظیر اضطراب، کاهش اشتها و ناتوانی درخواب و عدم توان کافی برای انجام کار‌های روزمره رنج می‌برند.  

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا خفیف نیازمند استراحت در منزل هستند و زنان نقش عمده و مهمی در مراقبت و حمایت افراد بیمار در خانه، افزون بر سایر مسئولیت‌های خود را دارند.  

اثر کووید ۱۹ بر ازدواج و تشکیل خانواده

عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان با اشاره به اثرات منفی کووید ۱۹ بر ازدواج و تشکیل خانواده گفت: حوادث طبیعی و بحران‌های اجتماعی به دلیل وارد کردن شوک‌های اقتصادی و روحی-روانی باعث ایجاد عدم اطمینان نسبت به آینده می‌شوند و تأثیر منفی بر رفتار و تصمیمات افراد از جمله تشکیل خانواده، ازدواج و فرزندآوری می‌گذارد.

اتکاء بیشتر فرزندان به مادر در دوران پاندمی کووید ۱۹

همچنین دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی،  صرف زمان بیشتر برای ضدعفونی مواد غذایی و سایر کالای خریداری شده و سطوح و وسایل منزل،  نظارت مضاعف بر امور درسی فرزندان به دلیل تعطیلی مدارس و مجازی شدن کلاس‌های درس نسبت به قبل در کنار مشکلات دانش آموزان در شیوه یادگیری مجازی و اتکاء بیشتر به مادر، تامین گوشی هوشمند و تبلت برای استفاده فرزندان از آموزش مجازی مدرسه و کنترل نرم افزاری آن‌ها را نیز از جمله دغدغه‌های زنان در پاندمی کووید ۱۹ برشمرد.

زنان در تیررس تعدیل نیرو کار

وی با اشاره به دغدغه از دست دادن شغل به دلیل مشکلات سازمان‌ها و امکان تعدیل نیرو، اظهار کرد: سازمان‌ها به دلیل کاهش فروش کالا یا خدمات با بحران‌های اقتصادی مواجهه شده اند. بعضا ناگزیر به تعدیل نیروی انسانی می‌شوند. از آنجایی که عموماً خانم‌ها در تیررس تعدیل قرار می‌گیرند، این امر به نگرانی آن‌ها دامن می‌زند. این امر در میان زنان سرپرست خانوار بیشتر است.  

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: گزارش مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری در بهار ۹۹ نشان می‌دهد که جمعیت زنان شاغل ۱۵ سال به بالا از چهار میلیون و ۴۷۴ هزار و ۴۳۶ نفر در بهار سال گذشته به سه میلیون و ۷۸۹ هزار ۶۶۳ نفر در بهار سال جاری  رسیده است.

آسیب پذیری بیشتر زنان در برابر بحران کووید ۱۹

وی همچنین این را هم گفت که برخی از تحقیقات نشان داده است زنان امروزه به دلیل نقش‌ها و مسئولیت‌های متعددی که در خانواده و جامعه به عهده دارند بیش از مردان در مقابل این بحران آسیب پذیر هستند.

شاوردی در پایان با بیان اینکه تقریبا ۶۰ درصد زنان در سراسر جهان در مشاغل غیر رسمی کار می‌کنند، درآمد و پس انداز کمتری دارند و بیشتر در معرض خطر فقر قرار دارند، گفت: تجربه بیمار‌های فراگیر و عفونی را در حافظه تاریخی خود بار‌ها ثبت کرده است و آزمون‌های موفق و ناموفقی را در این زمینه پشت سر گذاشته است لکن به نظر می‌رسد این تجارب نتوانسته در مواجهه با پاندومی کرونا چندان قابل استفاده باشد.  

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار ۲۴ اسفند ۹۹، کد خبر: ۹۹۱۲۲۳۱۷۳۲۱، isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
0
با اين كه مرد ها به نسبت بيشتر به اين بيماري مبتلا ميشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
0
انقدر وضع دنیا براثر کرونا تغییر کرده که شنیدن هرچیزی باید برامون عادی باشه ولی باید با امیدواری به آینده نگاه کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین