پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
قریب دو سال از عمر دولت یازدهم تدبیر و امید می گذرد و افتتاح و تکمیل پروژه های مهم عمرانی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد از پل سوم بشار گرفته تا بیمارستان ۲۸۸تختخوابی شهید جلیل و ورزشگاه ۱۵هزار نفری در هاله ای ابهام به سر می برند.
شعارسال: قریب دو سال از عمر دولت یازدهم تدبیر و امید می گذرد و افتتاح و تکمیل پروژه های مهم عمرانی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد از پل سوم بشار گرفته تا بیمارستان ۲۸۸تختخوابی شهید جلیل و ورزشگاه ۱۵هزار نفری در هاله ای ابهام به سر می برند.

در همین زمینه گزارشی از پروژه های مهم شهر یاسوج به عنوان مرکز استان که در زمره طرح های ۱۰+۲۰سید موسی خادمی برای توسعه استان قرار داشت و در سال ۹۳راهی برای افتتاحو تکمیل آن پیدا نشد داشته ایم کهدر ادامه آن را خواهیم خواند.

پیش از دکتر سید موسی خادمی استاندار فعلی کهگیویه وبویراحمد، چهار استاندار وعده تکمیل پل سوم رودخانه بشار را دادند اما این وعده ها عملی نشد و این پروژه همچنان راکد است.

پل سوم بشار که یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان بود به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز کلنگ زنی شد.

این پل که در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ مهرورزی قرار دارد در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد.

بهرامی شهردار اسبق شهر یاسوج که می خواست تحولی عظیم را در شهرسازی برای مردم این دیار به بار آورد با احداث کمربندی جنوبی شهر یاسوج از طریق جاده بلکو سعی در تعریض خیابان ها و بازگشایی هرچه سریع تر برای اجرای پل سازی پل سوم بشار کرد.

اما یک باره بعد از این که بهرامی آخرین روزهای صدرات خود را بر شهرداری یاسوج می دید با اتمام این جاده کمربندی، راه احداث پل را به اداره دیگری به راه و شهرسازی و بخش خصوصی واگذار کرد و خود را از این دایره کنار کشید.

عملیات احداث پل سوم بشار که به صورت لاک پشتی در حال انجام بود در زمان استانداری نوذری آنچنان که باید و شاید بر روی زبانها نیفتاد تا اینکه نیکزاد کمر به تکمیل این پروژه بست و برای برون رفتِ شهر یاسوج از بلاتکلیفی ترافیک زیاد در ورودی آن از سمت جنوب اقدامات شهرسازی نوین خود را آغاز کرد.

نیکزاد که نمی خواست با دست خالی از این استان برود، سعی در تسریع و تکمیل پروژه های عمرانی برای مرکز استان داشت ودر همان روزهای اول حضورش در استان شروع به فعالیت منحصر به فردی برای بازسازی و افتتاح زودهنگام این پل کرد.

نیکزاد اردبیلی در این اندیشه بود که رود خروشان بشار که در صدها کیلومتر پایین تر کارون را شکل می دهد، همچون نیم دایره ای از شرق تا غرب این شهر یاسوج(پایتخت طبیعت ایران)کشیده شده و برای عبور از این رودخانه و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای اقماری، تنها دو پل در جنوب این شهر پیش بینی شده که یکی به مسیر رفت و دیگری برگشت اختصاص دارد.

اما غافل از اینکه عمر نیکزاد کوتاه و عمر پل بشار هنوز به دراز می کشید و راهی برای بازگشایی و پیوند شمال و جنوب شهر یاسوج نبود.

با این حال نه تنها این پل پس از یک دهه به بهره برداری نرسیده بلکه برداشت های بی رویه واحدهای تولید شن و ماسه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پل و خطر ریزش آن شده ، به گونه ای که پایه های اصلی و شمع های نگهدارنده پل به کلی نابوده شده اند.

سئوالی که جوابی برای آن پیدا نشده ؟!

با این حال دو پل قدیمی ورودی شهریاسوج آن هم از سمتی که بیشترین سیر مسافر را روانه شهر یاسوج به عنوان یک جاذبه تفریحی می کند، امروز جوابگوی حجم ترافیک بالای این شهرنیست و در ماههایی از سال تردد بر روی این دو پل با مشکل مواجه شده است که نمونه آن ورود بیش از سه میلیون مسافر در تعطیلات عید نوروز و فطر به این شهر بودکه بر همه عیان است.

سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در بازدیدهای اخیر از این پروژه حیاتی یاسوج با انتقاد از روند تکمیلی آن گفت: برای تکمیل این پروژه بودجه ای ۴۰هزار میلیارد ریال هزینه شده که تکمیل این پروژه می تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک مرکز استان داشته باشد.

وی با انتقاد از روند اجرایی این پروژه خاطر نشان کرد: پیمانکار پروژه باید فعالیت خود را با شتاب بیشتری از سر بگیرد تا مسئولان با او همکاری کنند.

خادمی خاطر نشان کرد: اگر پیمانکار طرح به وظایف محوله خود به خوبی عمل نکند خلعیت آن را صادر خواهیم کرد.

جای سؤال اینجاست که، پل سوم بشار با چه هدفی ساخته شد؟ آیا کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن یا سیاسی بازی برخی افراد؟!

باید گفت : این روزها که بار سنگین ترافیک بر گُرده شهر یاسوج سنگینی می کند و نیاز به احداث این پل ضرورت دارد، چرا مسئولان استانی راهی برای حل این مشکل پیدا نکرده اند و هر روز با کلنگ زنی این طرح و افتتاح طرح هایی که در اولویت خاص نیستند، نوش دارویی برای تسکین این پروژه حیاتی در شهر یاسوج آماه نمی کنند.

اما باز هم عمر پل نیمه ساخته بشار به یازده سال کشید و کلید دولت تدبیر راهی برای بازکردن قفل افتتاح آن نیافت؟؟؟!!!

* ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید فتاحی کلافه در بین وعده ها

پروژه ای که در دومین سال دولت تدبیر و امید هر روز خبر از افتتاح و بهره برداری از آن در این ماه وآن ماه بود و هر روز رسانه را دلخوش به آمدن وزیری به شهر یاسوج می کرد ورزشگاه ۱۵هزار نفری شهید فتاحی شهر یاسوج است.

ورزشگاهی که عملیات پایانی آن با خیزمطلوب مدیر غیره بومی استان پیش رفت و خبر افتتاح از اول بهمن تا ۳۰بهمن در همه رسانه ها دیده می شد، که یکبار با مخالف سئولان استانداری در افتتاح آن روبه رو و عملیات افتتاح آن به هفته دولت سال آینده موکول گشت.

این پروژه که در گذر تاریخ با قول و وعده های مسئولان سابق هنوز به بهره برداری نرسید بود، با یک روند مطلوب و شبانه روزی به گفته مسئولان پروژه، آماده افتتاح در دهه فجر بود.

خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در بازدید از این پروژه مهم ورزشی با بیان اینکه افتتاح این پروژه می تواند کمک بسزایی به این استان در روند رو به رشد ورزش بکند، خاطر نشان کرد: توقف و روند کُند پیشرفت فیزیکی این ورزشگاه و تاخیر در بهره برداری آن در گذشته نه چندان دور، زمینه را برای خسارت به سرمایه گذاری های انجام شده در این استان فراهم کرد.

وی به افتتاح این پروژه در دهه فجر اشاره می کرد و گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی کاسه ورزشگاه به اتمام رسیده و عملیات کل پروژه با ۹۹درصد پیشرفت فیزیکی تا مرحله افتتاح در حال اتمام است.

خادمی با تأکید بر این موضوع که تکمیل این مجتمع ورزشی منوط به تمکیل خود کاسه ورزشگاه نیست، گفت: این مجتمع ورزشی از چندین سوله و سالن ورزشی تشکیل شده که افتتاح و به بهره برداری رسیدن این ورزشگاه منوط به تکمیل کلی این مجتمع ورزشی است.

* افتتاحی که در سخن ماند و در عمل چیزی از آن دیده نشد

عملیات فیزیکی و روبه اتمان این ورزشگاه که در آخرین روزهای خود دچار یک تصمیم عجیب از سوی مدیر کل ورزش و جوانان استان شد.

تصمیمی که همگان را شوکه کرد و آن هم تغییر نام یک شبه این ورزشگاه بعد از بازدید استاندار عوامل اجرایی استان از آن بود.

ایزدپور در یک اقدام شبانه نام ورزشگاه شهید فتاحی را به آزادی تغییر داد که موضوع موجب نارضایتی مردم، اصحاب رسانه و انتقاد صریح معاون سیاسی از این اقدام شد و افتتاح این پروژه را در هاله ای از ابهانم فرو برد.

پروژه های که افتتاح آن در سخن و مصاحبه های مسئولان استانی ماند و دیگر خبری از افتتاح آن در سال ۹۳نشد.

باید به مسئولان متذکر شد که ورزشگاه بدون تیم فوتبال به درد سرمایه گذاری نمی خورد و مرگ غول کشی به نام شهرداری یاسوج در سکوت مسئولان استانی می تواند به مراتبط ضربه های جبران ناپذیرتری به ورزش استان بزند، تا افتتاح یک ورزشگاه ۱۵ هزار نفری؟؟!!

* موزه ای که به یک آثار باستانی تبدیل شد

پروژه دیگری که در شهر یاسوج بازهم هم کلید تدبیر راهگشای افتتاح آن نبود،ساختمان موزه میراث فرهگنی و گردشگری این شهر بود که خودش در گذر زمان به آثار باستانی برای مورخ شناسان تبدیل شد.

این پروژه که در گذر زمان آبستن حوادث بسیاری از واگذاری به نهاد دیگر تا راکد ماندن صددرصدی شده بود در سالهای اخیر رشد مطلوبی در زمان ایزدی و باقری برای تکمیل شدن گرفت ،اما به یکبار به دستور مشاور طرح برای بازیابی در عملیات اجرایی و تغییر دکوراسیون دوباره در کما فرو رفت.

پروژه ساختمان موزه شهر یاسوج که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ به زمین خورد زمان اتمام آن ۲۴ماهه برنامه ریزی شده بود.

* کلیدی که قفلهارا باز نمی کند

اما گویا نقل قول ها از افتتاح آن به درازای داستانهای هزار یک شب کشید و تکمیل آن در هاله ای از ابهام فرو رفت و کلید دولت تدبیر برای باز کردن قفل راکد ماندن آن هم راهگشا نبود.

موسی خادمی استاندار استان در آخرین بازدید سال پر تنش ۹۳ از این پروژه حیاتی گردشگری شهر یاسوج با انتقاد از روند اجرایی و کُند این پروژه، ابراز کرد: در حال حاضر ۱۰میلیارد ریال به این پروژه از ماده ۱۸۰ و اعتبارات استانی اختصاص داده شده ، ولی در عین ناباوری تغییری در عملیات آجرایی قابل مشاهده نیست.

وی با انتقاد از روند کُند این پروژه در شهر یاسوج تصریح کرد: طبق زمان بندی که با حضور سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در مرداد ماه سال ۹۳در مرکز استان لحاظ گردید زمان اجرا و به بهره برداری از این پروژه دهه فجر سال ۹۳ بود که هنوز هیچ خبری از آن نیست.

استاندار با انتقاد از روند کُند پروژه های عمرانی شهر یاسوج مرکز استان خاطر نشان کرد: مردم از مسئولان مطالباتی دارند که مسئولان در قبال آن جوابگو هستند و اگر اینگونه نباشد قابل توجیه نیست.

* پیدا نشدن پیمانکار در استان پر از پیمانکار

محمود باقری مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید استاندار از این پروژه برای توجیه پذیر دانستن کُندی عملیات اجرایی موزه یاسوج علت آن را تغییر در ساختار موزه دانست و گفت: طرح قبلی موزه یاسوج نواقصی داشت، لذا برای اینکه موزه مرکزاستان شاخص‌های یک موزه را داشته باشد در طرح فعلی آن تغییراتی صورت گرفته و این چیزی بوده که مرکز از ما خواسته است.

وی در ادامه پیدا نشدن پیمانکار متناسب با این پروژه را یکی از دلایل دیگر راکد ماندن آن دانست.

* بیمارستان ۲۸۸تختخوابی شهید جلیل کی از کما خارج می شود

پروژه ای دیگری در مرکز استان که همیشه با گره سخت ترافیک بیماران در استان روبه رو شده، افتتاح بیمارستان ۲۸۸تختخوابی شهید جلیل شهر یاسوج است که با کاهلی و وعده وعیدهای مسئولان به کما رفت و خبر از افتتاح آن از این سال به آن و از این قرن به آن قرن کشیده شد.

بیمارستان ۲۸۸ تخت خوابی(شهید دکتر جلیل) یاسوج که بیشتر مسئولان استانی و کشوری نبود اعتبار کافی برای آن را، عامل اصلی راکدشدن آن می دانند.

در حالی‌که در سال‌های اخیر وعده ساخت یک بیمارستان بزرگ و مجهز به مردم کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج داده شده و مسئولان گوناگون کشوری و استانی زمان تکمیل آن را تا پایان دولت دهم از میان طرح‌های موسوم به مهر ماندگار اعلام کرده بودند، اما چندماه مانده به عمر این دولت، هنوز مردم امیدی به اجرای این وعده نداشتند تا اینکه این پروژه مهم و حیاتی در شهر یاسوج به دولت یازدهم سپرده شد.

بیمارستان ۲۸۸ تختخوابی (شهید دکتر جلیل)یاسوج که عملیات اجرایی دور دوم آن از سال ۹۰ و در مصوبه سفر دوم دولت نهم و دهم اجرایی شد و شروع به فعالیت کرد، یکی از مهمترین پروژه های مهم مهر ماندگار در استان کهگیلویه وبویراحمد لقب گرفت.

این بیمارستان که تا پایان دوره هشت ساله دولت مهروز رشدی ۶۵درصدی را به خود می دید در آخرین روزهای صدارت این دولت آهسته آهسته زانوی خم بغل گرفت و در نبود اعتبارات عمرانی و استانی به یکبار راکد شد.

پروژه که در اولین روزهای صدارت سید موسی خادمی به مدیریت جدید پاستور کهگیلویه وبویراحمد سپرده شد و استاندار علمی نگر استان راهی نو برای فرار از خارج کردن این پروژه از بحران مطرح کرد.

خادمی در بازدیدی که از این پروژه داشت از آخرین وضعیت روند پیشرفت فیزیکی، کیفیت و مشکلات آن با اطلاع شد و گفت، با توجه به اینکه بیمارستان‌های یاسوج قدیمی و فرسوده هستند و به علاوه با کمبود تخت بیمارستانی مواجه می باشیم، تسریع در تکمیل این بیمارستان بسیار ضروری است.

به گفته سید موسی خادمی، این بیمارستان یکی از پروژه های مهم این استان که در زمینی به مساحت سه هکتارو زیر بنای دو هزار و ۵۰۰ متر مربع در هفت طبقه در حال ساخت است در مجموع ۲۸۸ تخت دارد که می توان با تکمیلش بیشتر مشکلات مردم و شهروندان استان برای رجوع بیماران خود به استانهای دیگر را مرتفع کرد.

* اعتبار ۱۵۰میلیارد ریالی بیمارستان شهید جلیل در سال ۹۴

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه در سال آینده ۱۵۰میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داده شده است، افزود: با توجه به این موضوع که این پروه جزوء پروژه های ملی بوده تکمیل و به بهره برداری رسیدن این پروژه در آینده نیازمند ۴۰۰میلیارد ریال بودجه است.

اما باز هم زور خادمی به افتتاح تنها یک فاز از این بیمارستان نرسید و این پروژه حیاتی بار دیگر در کما فرو رفت و به سالی دیگر موکول شد.

زخم کهنه ای که هنوز ترمیمی برای آن دریافت نشده و هر روز یک مسئول و چند وزیر از آن بازدید می کنند وبه غیر این حرف که به زودی به پایان می رسد،افتتاح می شود و بودجه به آن تعلق میگرد دیگر حرفی برای گفتن ندارند!

* ناکام ماندن آخرین میراث امین کمالوندی بر مسند اداره ارشاد کهگیلویه وبویراحمد

آخرین پروژه ای که در سال ۹۳خبر تکمیل آن در ۲۴ماه داده شده و میراثی از امین کمالوندی مدیر پیشین اداره ارشاد اسلامی استان کهگیلیوه وبویراحمد برای این استان بود، مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر یاسوج است که هنوز در بی اعتباری بودجه های فرهنگی باز هم بر زمین ماند.

امین کمالوندی که در اولین روزهای حضور خود بر مسند فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چالاکانه کارهای فرهنگی خود را به جلو می برد، سعی بر تکمیل این مجتمع بزرگ فرهنگی هنری در مرکز استان داشت.

* چوبی که لای چرخ توسعه فرهنگی استان گذاشتند

کمالوندی لرتبار که چوب لاچرخ گذاشتن برخی از نهادها مانند شهرداری با دریافت عوارض بالا و نبود بودجه را از معایب ساختار فیزیکی این پروژه می دانست دست به دامن خادمی برای اتمام این پروژه در زمان ریاست خود بر این مسند شد.

سید موسی خادمی در بازدید از این پروژه اظهار کرد: این مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری در مرکز استان با اعتباری افزون بر ۵۲ میلیارد تومان از سال۸۷ آغاز شده و تاکنون ۲۱ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

استاندار با تأکید بر این موضوع که این پروژه با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت است و مشکل اصلی آن کمبود اعتبارات عمرانی است، گفت: تا وقتی که این پروژه به پایان نرسد نمی توانیم پروژه دیگری در این سطح را برای استان تعریف کنیم.

* تالار بزرگ فرهنگ از برنامه زمان بندی خود عقب است

وی با ابراز نگرانی از روند کُند این پروژه اظهار کرد: مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد شهر یاسوج از پروژه‌های لازم برای مردم استان وبویژه یاسوج بوده که فعالیت کُند آن این پروژه را از برنامه زمان‌بندی خود عقب انداخته است.

اما تقلاهای کمالوندی هم راه به جایی نبرد و این میراث فرهنگی مدیراصولگرای دولت یازدهم باز هم غرق در کمبود اعتبارات گشت و بعد از کمالوندی به مدیری بومی به نام رضا دهبان نژاد سپرده شد .

باید گفت آیا دهبان نژاد می تواند با روحیه چانه زنی بومی ونشان دادن خود در زمزه مدیران فعال سید موسی خادمی در چند ماه آینده این پروژه حیاتی در مرکز استان را به اتمام برساند یا نه؟!!

در پایان باید خاطر نشلان کرد؛ جای سئوال اینجاست پروژه هایی که به گفته استاندار، در ردیف طرح های مهم ۱۰+۲۰ استان قرار گرفته و بودن در قله اول افتتاح در دولت یادزهم را برای خود یدک می کشد، تا کی غرق در کاغذ بازیهای اداری خواهد ماند؟!!

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری کبنانیوز، تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اسفند 1393 ، کدخبر: 94533 ، www.kebnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین