پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برنامه ریزی مناسب برای پیش آگاهی و کنترل ملخ‌های بومی و مبارزه کافی و به موقع با آن‌ها در شرایط فعلی که برخی استان‌ها با هجوم ملخ‌های صحرایی مواجهند، از اهمیت دوچندانی در ابعاد امنیت غذایی و در جهت برداشتن موانع تولید برخوردار است.
شعار سال : مسعود لطیفیان با بیان اینکه هرساله عملیات مبارزه با انواع ملخ‌های بومی در ایران در سطحی در حدود ۲۵۰ هزار هکتار صورت می‌گیرد اظهار کرد: بیشتر استان‌های نیمه شمالی کشور (خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، سمنان، گیلان، تهران، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی از کانون‌های دایمی ملخ‌های بومی در ایران هستند.

وی ادامه داد: از مهمترین ملخ‌های بومی ایران می‌توان به ملخ مراکشی، ملخ ایتالیایی، اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجان و ملخ آسیایی و مصری یا درختی اشاره کرد.

به گفته لطیفیان مهمترین و خطرناکترین ملخ‌های بومی ملخ مراکشی و ملخ آسیایی است که خسارات قابل توجه ایجاد می‌کنند و توانایی مهاجم شدن و مهاجرت با پرواز‌هایی به مسافت ۳۰ کیلومتر در روز را دارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر عملیات پایش و ردیابی در اکثر مناطق کانونی ملخ‌های بومی درحال انجام است، افزود: در مناطق گرمسیری تفریخ کپسول تخم ملخ‌های بومی از جمله ملخ مراکشی (رودبار گیلان، طارم زنجان و طارم قزوین) گزارش شده و عملیات مبارزه از روز هفتم فروردین ۱۴۰۰ در طارم زنجان و طارم قزوین بصورت کانون کوبی و مبارزه با پوره سن ۲ شروع شده است.

لطیفیان اضافه کرد: همچنین با ورود به فصل بهار و مساعد شدن شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی و رطوبت خاک، ادامه روند ردیابی و پایش در اکثر استان‌های کانونی ملخ‌های بومی ادامه دارد.

وی درباره روش‌های مبارزه با ملخ‌های بومی گفت: در مبارزه با ملخ‌های بومی از سموم مجاز (فنیتروتیون، مالاتیون، دلتامترین) استفاده می‌شود و ادوات سمپاشی شامل انواع سمپاش‌های پشت تراکتوری، توربولاینر، پشت وانتی و.. بصورت محلول پاشی، یو ال وی پاشی و طعمه پاشی انجام می‌شود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور پیش بینی کرد در سال ۱۴۰۰ سطحی در حدود ۳۰۰ هزار هکتار مبارزه با انواع ملخ‌های بومی در کشور صورت گیرد.

مبارزه با آفت سن گندم در ۶ استان

لطیفیان با اشاره به آغاز مبارزه با آفت سن گندم، اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم در کشور در سال زراعی جاری حدود ۶ میلیون هکتار است که از این میزان ۲ میلیون هکتار بصورت آبی و ۴ میلیون هکتار بصورت دیم است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری (۱۴۰۰-۱۳۹۹) مبارزه با سن غلات در کشور در پایان اسفند ماه از مزارع گندم شهرستان لارستان استان فارس شروع شد.

لطیفیان تعداد استان‌هایی که کنترل آفت سن در آن‌ها در مرحله سن مادری در حال انجام است ۶ استان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان و منطقه جنوب کرمان (جیرفت) وارد مبارزه در مرحله پوره شده است و کنترل شیمیایی همچنان ادامه دارد.

لطیفیان استان‌های که مبارزه شروع شده و ادامه دارد را استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و کرمان برشمرد.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: 1056405، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین