پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۳۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
صادقی با صدور بیانیه ای، نسبت به سوء استفاده از شعار سال و انحراف از آن و در نتیجه تخریب منابع طبیعی هشدار داد.
شعار سال: موسی صادقی با صدور بیانیه ای، نسبت به سوء استفاده از شعار سال و انحراف از آن و در نتیجه تخریب منابع طبیعی هشدار داد.

در این بیانیه تاکید شده که «شعار امسال به خوبی هدف‌گذاری شده؛ اما انحراف از آن و رفتن به سوی راه‌هایی که مبنای علمی ندارد نتیجه‌ای جز تخریب منابع طبیعی در پی نخواهد داشت. به یقین راه‌کار اصلی رسیدن به اهداف شعار امسال، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها در راستای اقتصاد فناوری‌محور و خدمات‌محور است.»

متن این بیانیه در ادامه می‌آید.

بسم الله الرحمن الرحیم

"تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" شعاری است که مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ برگزیدند. شوربختانه از همان روز، افراد سودجو با رونمایی از ترکیب مانع‌زدایی، در پی حمله به بدنه نحیف منابع طبیعی هستند و به جای سوق دادن حرکت از "اقتصاد منابع محور" به سوی "اقتصاد فناورمحور" و استفاده از راهکار‌های علمی و فنی برای رفع موانع تولید و افزایش آن در واحد سطح و کاهش مصرف آب، تیشه به دست گرفته تا با همان روش‌های سنتی، ریشه منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع و منابع آب را قطع کرده و نسل‌های آینده را از این منابع محروم نمایند.

البته تغییر کاربری اراضی موضوع تازه‌ای در کشور نیست. تا کنون هر جا که قدرتمندان زر و زور و مفسدان دستشان رسیده، چوب حراج را به عرصه‌های منابع طبیعی زده‌اند و اراضی بسیاری را فدای معدن‌کاوی، ویلاسازی، کشاورزی ناپایدار و ... کرده‌اند.

اما این مرتبه با بهانه قرار دادن شعار سال، می‌توانند مسیر بسیار اشتباه خود را با چراغ‌های روشن‌تر و پرنورتر باز کنند. به واقع تغییر جهت این شعار برای کشوری که به‌جای سرمایه‌گذاری روی خدمات، فناوری، دانش و پژوهش، سراغ منابعش به‌عنوان نزدیک‌ترین و ساده‌ترین راه می‌رود بسیار خطرناک است.

شعار امسال به خوبی هدف‌گذاری شده، اما انحراف از آن و رفتن به سوی راه‌هایی که مبنای علمی ندارد نتیجه‌ای جز تخریب منابع طبیعی در پی نخواهد داشت. به یقین راه‌کار اصلی رسیدن به اهداف شعار امسال، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها در راستای اقتصاد فناوری‌محور و خدمات‌محور است.

در این راه قوای مقننه و قضاییه و مراجع تصمیم‌گیری و اجرایی باید با هوشمندی با جلوگیری از ورود تفکرها، روش‌ها و القائات نادرست اجازه ندهند که منابع طبیعی و محیط زیست که همواره بر حفاظت دقیق و کامل آن چه در فرمایش‌های مقام معظم رهبری و چه در اسناد بالادستی تأکید شده، به‌راحتی اسباب دخل و تصرف سودجویان قرار گیرد.

مقام معظم رهبری درباب حفاظت از منابع طبیعی می‌فرمایند: "این جنگل‌های ما و مراتع ما، هم ریه‌های تنفّسی شهر‌ها و محیط‌های زندگی‌اند، هم نگهبان خاکند و خاک را که این‌همه درباره‌ی اهمیتش گفتیم، حفظ می‌کنند؛ بخش‌های مختلف کشور که مسئولیّتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیط زیست تا بقیّه‌ی دستگاه‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف، از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند این‌ها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیّه و حوزه‌ی علمیّه، همه‌ی این‌ها بهانه‌هایی می‌شوند و شده تاکنون، که جنگل‌های ما دست بخورند، به آن‌ها تعرّض بشود؛ به جنگل‌ها تعدّی بشود و تاکنون به جنگل تعدّی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید. "

منابع طبیعی ایران به‌عنوان کشوری که در کمربند خشک زمین قرارگرفته و با وجود تغییرات اقلیمی و دارابودن اکوسیستم‌های شکننده، نباید بیش از این در مسیر آسیب و از بین رفتن قرار بگیرد. سیل‌ها، ایجاد کانون‌های تولید گرد و غبار، فرونشست زمین و ... کمترین هزینه‌های تغییرات کاربری اراضی در سال‌های پیشین بوده است. رویش‌های طبیعی در هر شکل و صورتی پشتیبان زندگی، تولید و تمدن این سرزمین هستند.

موسی صادقی
رئیس انجمن اعضای هیات علمی "موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع"

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۴۳۷۲، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین