پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
نتیجه تازه‌ترین گزارش جامعه شناختی دولت بریتانیا نشان می‌دهد که «نژادپرستی عامل اصلی نابرابری‌های اجتماعی» نیست.

شعار سال: ادعایی که با انتقادات فراوان از سوی اعضای حزب رقیب، حزب کارگر و برخی از فعالان مبارزه با نژادپرستی در بریتانیا روبرو شده است. بسیاری از منتقدان می گویند دولت با تهیه چنین گزارشی می خواهد « پیامدهای ناشی از نژادپرستی را کمتر از آنچه هست جلوه دهد.»

سفارش تهیه این گزارش بهار سال گذشته پس از تظاهرات گسترده ضدنژادپرستی از سوی دولت به کمیسیون مبارزه با نژادپرستی محول شد.

بهارو تابستان گذشته، تظاهرات ضدنژادپرستی با شعار «جان سیاهان اهمیت دارد» در بریتانیا پس از قتل جورج فلوید هفته ها در خیابان های لندن و شهرهای بزرگ بریتانیا ادامه پیدا کرد.

این گزارش کمیسیون مبارزه با نژادپرستی چهارشنبه ۳۱ مارس منتشرشد. در بخشی از این گزارش آمده است که «مطالعات روی نژادپرستی در جامعه بریتانیا نشان می دهد که این کشور با اکثریت سفیدپوست، مشکلات کمتری نسبت به دیگر کشورها با اکثریت سفیدپوست در سراسر جهان دارد.» به گفته نگارندگان این پژوهش « اغلب بحران ها و نابرابری های اجتماعی که ظاهرا بدلیل نژادپرستی بوجود آمده اند، نهایتا دلایل دیگری به جز راسیسم روزمره دارند.»

در یکی از مهم ترین بخش های این گزارش آمده است که کودکانی با تبارهای غیربریتانیایی به اندازه کودکان بریتانیایی تبار در جامعه به موفقیت دست پیدا می کنند.

البته در این گزارش تاکید شده است که تنها « کودکان سیاه پوست که از مستعمره های پیشین بریتانیا در دریای کارائیب به این کشور آمده اند، موفقیت های کمتری نسبت به سفیدپوستان در جامعه دارند.»

تونی اسول، دبیراین کمیسیون که مسئول اصلی تهیه و تدوین این گزارش است به رسانه ها گفت: « تمام شواهد و مستندات مطالعات اخیر نشان می دهد که بریتانیا نسبت به دهه های گذشته پیشرفت چشم گیری در زمینه مبارزه با نژادپرستی کرده است.» آقای اسول تاکید کرد که « کسی در بریتانیا منکر چالشی چون نژادپرستی نیست، اما اینکه بگوییم در کشور ما یک نوع نژادپرستی ساختاری و نهادینه وجود دارد ادعایی کاملا نادرست است.»

لیزا ناندی، وزیر خارجه در سایه بریتانیا و یکی از سیاستمداران حزب کارگر، در انتقاد از این گزارش به شبکه اسکای نیوز گفت: « آمار بازداشت های گسترده نوجوانان و جوانان سیاه پوست و آفریقایی تبار در بریتانیا کاملا خلاف ادعای دولت را ثابت می کند. اتفاقا آمارها نشان می دهند که کشور ما همچنان درگیر یک نژادپرستی ساختاری و ریشه دار است.»

حلیما (حلیمه) بگوم، رئیس یکی از بنیادهای مهم مبارزه با نژادپرستی در بریتانیا، می گوید «گزارش کمیسیون دولتی درباره نژادپرستی کاملا ناامیدکننده است.» به گفته او تنها در یکی از تحقیقات بنیاد او مشخص شده که «شهروندان غیرسفیدپوست و خصوصا سیاه پوستان ۴ برابر بیش از بقیه در معرض تبعیض و نابرابری های اجتماعی قرار می گیرند.»

گزارش ۲۶۷ صفحه ای کمیسیون مبارزه با نژادپرستی، راهکارهایی به دولت برای «رسیدن به جامعه ای عادلانه و برابر» ارائه داده است. ۲۴ راهکاری که به گفته بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا « در اولین فرصت در دستور کار دولت محافظه کار قرار خواهد گرفت.»

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از یورونیوز

 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین