پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
دپوی چندین ساله ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) داستانی تامل برانگیز است که همه آن را شنیده اند.

شعار سال: این محموله‌های عظیم که ۲۰ هزار تن آن از کشور هند در سال ۹۲ به وسیله کشتی‌ها وارد بندر امام خمینی (ره) شده بودند، پس از انجام تست‌های مختلف مشخص شد که قابلیت استفاده انسانی، حیوانی و حتی صنعتی ندارند و با نظارت اداره استاندارد شهرستان بندر ماهشهر حتی دانه‌ای از آن‌ها وارد بازار نشد و در گوشه انبار نشستند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و شرایط گل بود که به سبزه هم آراسته شد، چون هنوز تکلیف این همه ذرت تعیین نشده بود که در سال ۹۵ مجدد محموله به میزان ۱۲۰ هزار تن از کشور برزیل وارد ایران و ماجرا حساس‌تر شد، حواشی و شایعه‌های زیادی مبنی بر ورود آن‌ها به بازار و فروش آن‌ها هم از سوی برخی فرصت طلبان سبب رعب و وحشت مصرف کنندگان شد، ولی با پیگیری‌های مکرر باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان خط بطلان بر شایعات کشیده و مشخص شد ۱۴۰ هزار تن ذرت همچنان در حبس به سر می‌برند.

 

خروج ذرت‌های آلوده از خوزستان با چراغ‌های خاموش و سکوتی تامل برانگیز

از آنجاییکه مرجوع کردن آن‌ها اقدامی راحت و سهل نبود، آزمایش‌های متفاوتی برای استفاده از آن‌ها برای تولید الکل و همچنین بوجاری آن‌ها برای خوراک دام انجام شد، اما نتایج بر وفق مراد نبود و استفاده از آن‌ها برای موارد مذکور منع و از خروج ذرت‌ها از انبار‌ها جلوگیری بعمل آمد، تا اینکه در ۴ بهمن از سوی یک منبع آگاه در محل خبر رسید که تاکنون طی ۲ مرحله مقدار ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول آلوده بارگیری و به کشور‌های مبداء صادر شده است، اما سوال مردم این است که چرا خبر خروج آنها رسانه‌ای نشد تا برای همه ثابت شود که به جای ورود به بازار، از ایران خارج شده‌اند؟

با توجه به اینکه میزان ذرت‌های آلوده بسیار زیاد بوده و با چندین فروند کشتی و در چندین مرحله باید عملیات مرجوعی آن‌ها صورت گیرد، اما سخنی جالب و تامل برانگیز از سوی غلامرضا شریعتی رییس سازمان ملی استاندارد کشور که چندی پیش از استانداری خوزستان خداحافظی کرده و ریاست این سازمان را بر عهده گرفته، همه را متعجب کرد.

او روز شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ و در سفر به خوزستان و بازدید از اداره کل استاندارد این استان به خبرنگار ما گفت: حدود ۷۰ هزار تن از ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین تاکنون از انبار‌های بندر امام خمینی (ره) خارج و به کشور‌های مبداء ارسال شده اند و هم اکنون نیز اقدامات لازم برای مرجوع کردن حدود ۱۵ هزار تن دیگر در حال انجام است.

خروج ذرت‌های آلوده از خوزستان با چراغ‌های خاموش و سکوتی تامل برانگیز

شریعتی با بیان اینکه مجوز خروج از کشور ذرت‌های آلوده از ماه‌های قبل و از سوی سازمان ملی استاندارد کشور، نهاد ریاست جمهوری، دستگاه‌های قضایی و سایر دستگاه‌های متولی صادر شده است، اظهار داشت: علیرغم ابلاغ دستورات ستاد ملی کرونا مبنی بر استفاده از آن‌ها برای تولید الکل، اما این طرح عملی نشد و فعلا تمرکز بر مرجوع کردن آن‌ها است.

به گفته رییس سازمان ملی استاندارد کشور، استاندارد ما در بحث ذرت تغییر کرده، بطوریکه پیش از این ۵ ppm را مقیاس آفلاتوکسین قرار داده بودیم، اما در سایر کشور‌ها این مقیاس متفاوت است، برای انسان و دام شیرده مقیاس ۵ مدنظر است، ولی برای دام گوشتی آفلاتوکسین ۲۰ هم قابل قبول بوده و از قوانین جدید این موارد لحاظ شد و این تفاوت‌ها سبب شد که بسیاری از منابع کشور را هدر دهیم.

نکته جالب و قابل تامل درخصوص ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین این است که قبلا نتیجه آزمایش‌ها نشان داده که این محصول حتی برای تولید الکل و خوراک دام مناسب نیست و مضرات زیادی برای مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت، اما براساس آخرین اظهارات شریعتی، می‌توان از آن‌ها برای موارد مذکور استفاده کرد.

خروج ذرت‌های آلوده از خوزستان با چراغ‌های خاموش و سکوتی تامل برانگیز

اما چگونه می‌شود نتایج آزمایش‌ها و مضرات این محموله آلوده تغییر مسیر دهد و این آلوده‌های بد قدم که قبلا حتی برای تولید الکل مناسب نبودند، حالا قابل استفاده شده اند؟ از آنجا که پیداست از این پس هم باید الکل را در لیست محصولات سرطانزا قرار داد؟ علت تغییر جهت نظرات و استاندارد‌ها طی چندماه چیست؟ چه کسی یا کسانی مسئولیت حفظ سلامت مردم را در صورت استفاده از ذرت‌ها برای خوراک دام و الکل بر عهده خواهند گرفت؟ آیا ممکن است روزی سرطان هم بخواهد به واسطه مصرف این ذرت‌ها در صنعت و خوراک دام بخواهد با کرونا ویروس رقابت کند و از آن سبقت بگیرد؟ آیا استفاده از چنین الکل‌هایی مردم را از چاله کرونا به چاه سرطان نمی‌اندازد؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۷۷۱۴۸۹۶، www.yjc.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین