پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
رئیس شورای هماهنگی نیرو‌های حزب‌الله به تبیین اهداف دولت انقلابی مدنظر خود و چگونگی اداره کشور پرداخت و تاکید کرد که تنها رفع مشکلات دستفروش‌ها و حاشیه نشینان ایران مد نظر نیست، بلکه مسائل طبقه پایین جمعیت ۶۰۰ میلیونی کشور‌های اسلامی که نگاهشان به تهران است نیز باید حل شود.
شعار سال: حسین الله کرم گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال این بود که از طریق مذاکره با کدخدا، هم چرخ زندگی مردم و هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد.

وی با نام بردن از برجام تحت عنوان «برجام تعجیلی» مدعی شد: دولت آقای روحانی برای این که انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری دوازدهم را به نفع خودش بگرداند، کلیه تعهدات را به صورت یک‌طرفه انجام داد، طرف‌های غربی وقتی دیدند که ایران تعهدات خودش را انجام داده، از تعهدات خود طفره رفتند؛ در نتیجه ما نتوانستیم چرخ زندگی مردم را بچرخانیم. به عبارت بهتر هم چرخ انرژی هسته‌ای و هم زندگی مردم، هر دو از حرکت باز ایستاد و تنها چرخ حرکت دولتی که دیگر نه تدبیر و نه امید داشت، چرخید. این نتیجه عملکرد دولت بود.

این کنشگر سیاسی جناح محافظه‌کار با تاکید بر اینکه ارتباط با کدخدا پاسخ نداد، افزود: امروز مردم ما در چوب تغییر رویکرد هستند و می‌خواهند رویکرد نگاه بیرون که شکست خورد را تبدیل به نگاه درون کنند؛ نگاه به درون برون‌گرا نیز هست، اما تکیه بر امکانات درون دارد. این وضعیت عمومی جامعه و چشم انداز آن است.

کوخ‌نشین‌ها همه سختی‌ها و مشکلات را تحمل می‌کنند تا انقلاب به نتیجه برسد
وی درباره وضعیت کارگران ایران گفت: قطعاً نگاه‌های بخشی می‌تواند در حل مشکلات معیشتی موثر باشد، کارگران ما امروز مثل دیگر اقشار تحت فشار هستند و اگر به کارگران، معلمین و کارمندان ما بگویید که به طور بخشی مشکل شما حل شود، آنها نمی‌پذیرند؛ چرا که اساساً صاحبان انقلاب که همان کوخ نشین‌ها بودند و به نگاه امروز یعنی طبقه پایین و متوسط رو به پایین، انقلاب را مال خودشان می‌دانند و همه سختی‌ها و مشکلات را تحمل می‌کنند تا انقلاب به نتیجه برسد.

الله کرم تصریح کرد: انقلاب ما یک انقلاب دائمی است و یک انقلاب دائمی تا رسیدن به تمدن اسلامی مراحلی دارد که در حال گذراندن آن است؛ این مراحل نیازمند فداکاری مردم، طبقه پایین و کوخ نشین‌ها است. کارمندان، کارگران، فرهنگیان، کشاورزان نئوکارگرها، مثل دست فروش‌ها بار این مسائل را به دوش خواهد کشید.

وی با بیان اینکه در جامعه افراد تهی‌دستی داریم که در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند و حتی نمی‌توانند خودشان را به بازار دست فروشی برسانند، ادامه داد: هدف حل مشکل طبقات فرودست و کسانی است که زیر خط فقر هستند. حتی اگر ۲/۵ میلیون تومانی که از طریق واگذاری و فروش بنزین به دست ‌می‌آید را به سه دهک پایین بدهیم، باز این افراد زیر فقر خط فقر خواهند بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حرکت‌هایی در طول انقلاب است که ما با نگاه ارزشی آنها را تحمل می‌کنیم، افزود: نگاه ارزشی یعنی ما می‌خواهیم مسیر انقلاب را طی کنیم تا به منابع پایدار برسیم اما مذاکرات منابع پایدار نیست، عدم مذاکره هم منابع پایدار نیست؛ منابع پایدار وقتی است که ما با اتکا به توانمندی‌های خودمان و استعداد کارگران و مهندسان، و بالفعل شدن این توانمندی‌ها، بتوانیم ۶۰۰ میلیون جمعیتی که در حلقه اول و دوم ما قرار دارند، تامین کنیم!

باید نگاه بلندمدت را در پارادایم امت و امام امت مد نظر قرار داد
وی با بیان اینکه هدف ما فقط حل مشکل دستفروش‌ها و حاشیه‌نشین‌های اطراف شهرهای مختلف کشور نیست، چرا که بدتر از این وضعیت در بیروت و دمشق نیز وجود دارد، گفت: یک کمیته امداد و هلدینگ سلامت و عمرانی منطقه‌ای نیاز است. نباید نگاه کوتاه مدت داشت بلکه باید نگاه بلندمدت را در پارادایم امت و امام امت مد نظر قرار داد.

۶۰۰ میلیون نفر نگاهش به تهران است
وی تصریح کرد: دولت انقلابی می‌تواند این مسائل داخلی و ملی را حل کند، اما این هرگز نمی‌تواند جدای از مسائل اسلامی و کشور‌های اسلامی باشد، همپوشانی ما با طبقه پایین منطقه‌ای و ۶۰۰ میلیون جمعیتی که نگاه‌ش ژئوپولیتیکی است و به دلیل شرایط جغرافیای نگاهش به تهران خواهد بود. مسائل بسیار بزرگتری از یک معیشت خواهد بود گرچه معیشت هم قابل حل خواهد بود.

الله کرم در باره اهداف دولت انقلابی مد نظرش با بیان اینکه دولت از طریق اوراق بهادار و بورس سعی در بالانس وضعیت اقتصادی دارد، گفت: نسبت به دوران آقای احمدی نژاد، شش برابر پول تولید کرده‌ایم و هر جنسی بین ۶ تا ۱۰ برابر رشد قیمت پیدا کرده است. مرغ را در دوره احمدی نژاد ۶ هزار تومان می خریدیم، اما اکنون آن را با افزایشی پنج برابری ۳۰ هزار تومان می‌خریم. همچنین خودرو بیش از ۱۰ برابر افزایش قیمت داشته است.

دولت برابر با میزان پول‌های بلوکه شده پول چاپ کرده است
وی درباره اینکه فروش نفت در دوره احمدی نژاد نیز زیاد بود و همین باعث کنترل قیمت‌ها می‌شد، تاکید کرد: در آنزمان پول‌های تولید شده را با وارد کردن دلار جمع می‌کردیم اما وقتی دلار نداریم وضعیت کنونی پیش می‌آید؛ وقتی آنها منابع را بر روی شما می بندند، مجبور به چاپ پول می‌شوید و درآمدهای کشور را پیش‌خور می‌کنید. اکنون درآمدهای نفتی ما در ژاپن، چین، کره جنوبی و عراق موجود است اما آمریکایی‌ها بر اثر تحریم نمی‌گذارد این پول وارد ایران شود، به همین دلیل دولت می‌آید آنها را پیش‌خور می‌کند و برابر با میزان پول‌های بلوکه شده پول چاپ می‌کند تا به نحوی بتواند پاسخگو باشد. قیمت دلار را بالا می‌برد که به همین دلیل تنگناهای معیشتی به وجود می‌آید.

دولت انقلابی معیشت مردم را با پرداخت ۲/۵ میلیون تومان به سه دهک پایین مدیریت خواهد کرد
این کنشگر سیاسی اضافه کرد: دولت می‌تواند با تدابیری این وضعیت را کاهش دهد. کاهش نیاز به دلار خارجی یکی از اهداف جریان موجود[دولت انقلابی] است انتقال پول‌هایی که در بیرون هستند به داخل کشور یکی از حرکت‌های دولت‌های ما در آینده نزدیک خواهد بود و دولت انقلابی می‌تواند در سال اول و دوم خود بیشتر از طریق واگذاری بنزین، معیشت مردم را با پرداخت ۲/۵ میلیون تومان به سه دهک پایین مدیریت کند؛ همچنین از طریق واگذاری منابع واگذاریی کالاهای اساسی می‌تواند مردم را تسکین دهد و همچنین می تواند با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، اگر مردم مشکل دارند حداقل کار داشته باشند.

وی درباره اینکه دولت انقلابی مدنظرش با برجام چه برخوردی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: برجام برای برداشتن تحریم‌ها دنبال شد و نرمش قهرمانانه نیز در همین چارچوب بود که فشار به مردم کمتر وارد شود، اما می‌بینیم که آمریکا مطابق سالیان گذشته همچنان اعتماد زدایی کرد. در چنین حالتی شعار این که آمریکایی‌ها دیگر شیطان بزرگ نیستند پاسخ نمی‌دهد آمریکا همان شیطان بزرگ است. آمریکا با عملکردش، اعتماد زدایی و عدم اجرای تعهداتش حرکت خودش را ادامه می‌دهد.

دولت انقلابی باید درصد غنی سازی را از ۲۰ به ۶۰ درصد برساند
رئیس شورای هماهنگی حزب الله با بیان اینکه اگر دولت انقلابی در داخل داشته باشیم که به خواسته‌های آمریکا نه بگوید و آماده شود که درصد غنی سازی را از ۲۰ به ۶۰ درصد برساند بلافاصله آمریکایی‌ها می‌آیند و به شما امتیاز می‌دهند تا در روی ۲۰ درصد بمانید، افزود: توجه به مردم خیلی مهم است. در زمان جنگ هشت ساله این مردم بودند که تاب اوری خودشان را بالا بردند. نظام هم مطابق آن تاب‌آوری، جنگ را اداره کرد. اما تاب‌آوری و ایثار یک طرفه پاسخ نمی‌دهد، ایثار مردم باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد و نخست باید دولتمرد اهل ایثار و بعد در کنار مردم باشد. نمی‌شود مردم ایثار کنند و بعد دیگران حقوق نجومی بگیرند؛ این همگون و همسو نیست.

وی ادامه داد: دولت و دولت‌مردان باید مثل مردم و طبقه متوسط به پایین زندگی کنند. اینگونه، موجب بالا رفتن تاب‌آوری و ایثار بیشتر مردم می‌شود. ما از طریق یک ساز و کاری که متقابل بین دولت و ملت خواهد بود که عبارتند از مقاومت و ایثار در سطح ملت و دولت، نقش دولت برجسته می‌شود و ابتکار عمل در سرریز هر گونه تحرک اقتصادی به نفع سه دهک پایین خواهد بود. دولت تدابیر و ابتکار خودش را باید به گونه‌ای مدیریت کند که به نفع سه دهک پایین جامعه شود، مرحله بعد سه تا هفت دهک پایین جامعه انجام گیرد. در اینجا تاب آوری را بالا برد‌ه‌ایم و می‌توان بر مشکلات معیشتی غلبه کنیم و پایه‌های اقتصاد با رویکرد داخلی را بنیان بگذاریم و به خودکفایی دست پیدا کنیم.

طرح ۲۵ ساله راهبردی با چین برای انتقال ۸ میلیون بشکه در روز ظرفیت دارد
این سیاستمدار اصولگرا درباره اینکه چه میزان نفت برای پیش بردن اهداف دولت انقلابی نیاز است، گفت:‌ طرح ۲۵ ساله راهبردی با چین برای انتقال ۸ میلیون بشکه در روز آن هم از طریق لوله‌هایی که احتیاج به عبور از دریا‌ها ندارد، ظرفیت دارد. این انتقال نفت دیگر از تنگه مالاکا نخواهد بود بلکه از ایران به آسیای میانه و بعد چین خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این مسیر جریان استکباری مقابل ما نیست و می‌توانیم هشت میلیون بشکه نفت صادر کنیم. تاکید کرد: در این جا است که متغیر نگاه به شرق یک نگاه فعال و در چارچوب منافع ملی دنبال می‌شود. آن چیزی که تحت عنوان فروش نفت، دنبال می‌کنیم، در تبدیل نفت به فرآورده‌هایی مثل پتروشیمی، بنزین و انتقال آنها ها به بنادر جدیدی که در اختیار ایران است مثل کرکوک و لاذقیه انجام می‌شود.

تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین به دلیل عدم اجرای تعهدات آمریکا بود
الله کرم با فرصت دانستن سند همکاری ایران و چین، اظهار داشت: نخستین فرصت این است که در مقابل تحریم آمریکا قد علم کرده است و دومین مسئله نیاز چین است. آمریکایی‌ها می‌خواهند چین را مهار کنند و مهار آن تحت عنوان جلوگیری از ورود و خروج انرژی است که این تنها مسیرش از ایران خواهد بود. قرارداد ۲۵ ساله و بلندمدت، یک طرح استراتژیک است. اگر نیاز چین بیشتر از ایران نباشد، کمتر نیست. در آینده نزدیک انتقال انرژی به چین توسط آمریکایی‌ها تحت کنترل قرار خواهد گرفت؛ آنها حتی می‌خواهند خلیج فارس و خاورمیانه را رها کنند و دکترین خودشان را در چارچوب مهار چین دنبال کنند.

وی با بیان اینکه اگر ایران هم بر خاورمیانه مسلط شود باز مقابله با چین برای آمریکایی‌ها واجب‌تر است، گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند در آینده جلوی ابرقدرتی چین را بگیرند، باید از امروز این کار را انجام دهند. بنابراین ارتش مرکزی آمریکا در خلیج فارس، نیروی هوایی آن در قطر، نیروی زمینی در کویت و نیروی دریایی‌اش در بحرین باید به اقیانوس هند منتقل شوند. یعنی مجبور است نیروهای خودش را به اقیانوس هند هم منتقل کند.

این کنشگر سیاسی محافظه کار تاکید کرد: آمریکایی‌ها در دوران اوباما تحت عنوان دکترین اینگیجمنت سعی کردند جلوی انتقال انرژی ایران از طریق زمین به چین را بگیرند به همین دلیل تشخیص دادند که تحریم‌های ایران ادامه پیدا کند. در دکترین اوباما قرار بود تحریم‌های ایران برداشته شود و ایران انتقال انرژی از خلیج فارس به چین را انجام دهد اما به دلیل اینکه آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، ایران تفاهمنامه ۲۵ ساله رابطه با چین را منعقد کرد. راه حل مشکل ایران فقط در انتقال انرژی به چین نیست بلکه تبدیل این منبع به منابع جدید است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1400، کد خبر: 4959563، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین