پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۶۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
طی ماه‌های گذشته بحث سرباز و سربازی یکی از موضوعات مهم و مطرح در سطح افکار عمومی بوده است. هم از سوی نمایندگان مجلس و هم در ستاد‌کل نیرو‌های مسلح درباره بروز‌رسانی خدمت سربازی با در نظر‌گرفتن منافع سربازان و نیز کاربردی شدن خدمت وظیفه عمومی مباحثی مطرح شده است.
شعار سال: یکی از مهم‌ترین مباحث موجود در این زمینه موضوع حقوق و مزایای سربازان است. بر همین اساس سال گذشته با افزایش حقوق سربازان، فیش‌های حقوقی آنان مقداری بیشتر از قبل شد و رقم‌های پرداختی به آنان با توجه به شرایط خدمتی، روندی رو به رشد داشت اما به گفته سردار سرتیپ پاسدار شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح این ارقام با وجود رشد، پاسخگوی نیازهای اولیه سربازان نبود.
 
وی گفت: «در حوزه سربازی مشکلاتی وجود دارد. نخستین مشکل آن است که حق و حقوق سربازان به صورت کامل داده نمی‌شود که این می‌تواند به خاطر مشکلات اقتصادی کشور یا نبود اعتبارات لازم باشد. با پیگیری‌های ستاد کل، دولت و مجلس در سال‌های 98 و 99 کمک‌هایی را در این زمینه داشتند و حدود 35 درصد به حقوق سربازان اضافه شد، همچنین این قول نیز داده شده که در سال جاری هم این حقوق حتی افزایش یابد. واقعیت امر این است که با همه افزایش‌های داده شده، این حقوق پاسخگوی کرایه رفت‌و‌آمد سربازها هم نمی‌شود. ما می‌گوییم بیایید تعهد کنید که حق و حقوق سربازها را بدهید، حرفه‌ای کردن آنها با ما».

دغدغه معیشتی سربازان نه‌تنها در نیروهای مسلح بلکه به صورت ویژه سال گذشته مدنظر مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفت؛کمیسیون تلفیق وارد میدان شد تا خبرهای خوشی را برای سربازان در سال 1400 رقم بزند.
 
در همین رابطه بهمن‌ماه سال گذشته سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در جلسه پرچالش کمیسیون تلفیق تصویب کردیم حقوق و مزایای سربازان در سال آینده معادل 75 درصد یک پایور (همان چیزی که در قانون پیش‌بینی شده) و چند برابر امسال شود؛ حق سرباز را باید بدون منت به او بدهیم و سپاسگزارش باشیم».

* حقوق 1 تا ۴ میلیونی برای سربازان

با ورود به سال 1400 و همزمان با سررسید نخستین پرداخت حقوق سربازان در این سال با همت ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی، خبرهای خوشی از افزایش حقوق سربازان در سال 1400 مخابره شده و قرار است امسال حقوق ماهانه سربازان وظیفه بسیار بیشتر از قبل شود.
 
در همین رابطه ستاد کل نیروهای مسلح (اداره سرمایه انسانی سرباز) در اطلاعیه‌ای این افزایش حقوق کارکنان وظیفه در سال جاری را مورد تایید قرار داده و آورده است: «با تلاش مجدانه مسؤولان امر و همکاری بسیار خوب مجلس و سازمان برنامه و بودجه کشور حقوق کارکنان وظیفه در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

بر این اساس میانگین حقوق سربازان از ۴۴۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و 500 هزار تومان در سال جاری افزایش یافته و در حال حاضر حداقل حقوق پرداختی به کارکنان موصوف در مناطق عادی یک میلیون و 50 هزار تومان و حداکثر آن ۴ میلیون تومان در مناطق عملیاتی است.

به کارکنان وظیفه متاهل و کارکنان وظیفه نخبه حقوقی معادل ۱۰۰ درصد مبنای قانون خدمت وظیفه عمومی پرداخت می‌شود که حداقل آن در مناطق عادی ۲ میلیون تومان است و در سایر مناطق نیز علاوه بر حقوق، فوق‌العاده‌ها نیز به آن اضافه می‌شود. به همه کارکنان وظیفه شاغل در مناطق عملیاتی و کمتر توسعه‌یافته به تناسب، فوق‌العاده عملیاتی و فوق‌العاده بدی آب و هوا پرداخت می‌شود که در سال جاری مبلغ آن نیز افزایش داشته است. هزینه سفر کارکنان وظیفه بر مبنای بعد مسافت محل سکونت تا محل خدمت به صورت ماهانه و بر مبنای قانون محاسبه و پرداخت می‌شود. هم‌اکنون حقوق پرداختی به کارکنان وظیفه با توجه به افزایش اعتبار پیش‌بینی شده معادل ۷۲ درصد حقوق تعیین شده در قانون خدمت وظیفه عمومی بود که انتظار می‌رود کسری اعتبار با حمایت مجلس محترم شورای اسلامی و دولت محترم در سال آینده جبران شود».

* رشد 72 درصدی اعتبار حقوق سربازان

با توجه به ارقام مطرح‌شده درباره حقوق سربازان و رشد چشمگیر آن، بخش عمده‌ای از دغدغه جوانان برای مواجهه با مقوله سربازی از بین خواهد رفت.
 
در همین رابطه امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اجرایی شدن قانون افزایش حقوق نیروهای وظیفه گفت: مشکلات معیشتی سربازان وظیفه با افزایش چشمگیر حقوق حل و انگیزه آنها برای خدمت بیشتر خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده در سال‌های 98 و 99 عمده مطالبات و مشکلات سربازان وظیفه مربوط به افزایش حقوق آنها بوده است، گفت: عادلانه شدن حقوق سربازان وظیفه ضرورتی بود که باید عملیاتی می‌شد که خوشبختانه مورد بررسی قرار گرفت و با پیگیری‌های ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مجلس و سازمان برنامه و بودجه به مرحله اجرا درآمد.

رحیمی‌پور با بیان اینکه اعتبارات اختصاص‌یافته به حقوق سربازان رشد 72 درصدی داشته است، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه با درخواست نمایندگان مجلس و پیگیری‌های ستاد کل نیروهای مسلح همراهی لازم را داشت و هم‌اکنون شاهد هستیم که اعتبارات بودجه برای پرداخت حقوق سربازان رشد چشمگیری داشته است و نخستین حقوق سربازان با تعرفه جدید پرداخت و به حساب‌شان واریز شد.

وی افزود: سربازان وظیفه در بخش‌های مربوط به خوراک، پوشاک و نگهداشت، هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند که با افزایش حقوق این دغدغه تا حدودی رفع می‌شود و آنان می‌توانند با چالش کمتری دوران خدمت را سپری کنند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفت: افزایش حقوق کارکنان وظیفه علاوه بر خوشایندسازی در طول دوران خدمت می‌تواند تاثیر بسزایی بر ترغیب مشمولان غایب و فراری برای انجام وظیفه عمومی داشته باشد.
 
وی گفت: برخی سربازان در نقاط دوردست و مرزی یا مناطق صعب‌العبور و بد آب و هوا در حال خدمت هستند که حقوق آنها برای تامین هزینه حمل‌و‌نقل هم کفایت نمی‌کرد اما اکنون با اعمال تعرفه‌های جدید در حقوق آنها بخشی از نیازهای مالی‌شان تامین خواهد شد، همچنین برای آن دسته از نیروهای وظیفه که متاهل هستند، در دور جدید سقف مناسبی از حقوق در نظر گرفته شده است.

* اعتبار 7600 میلیاردی سربازی در بودجه 1400
 
سیدمحسن دهنوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به افزایش حقوق سربازان، گفت: بر اساس قانون باید 60 تا 90 درصد حقوق یک پایور به یک سرباز پرداخت شود، هر چند این قانون چند سال بود که وجود داشت اما به علت عدم تامین منابع مورد نیاز این بخش در بودجه سنواتی، این قانون اجرا نمی‌شد.
 
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: در گذشته به سربازان دارای مدرک تحصیلی دیپلم تنها مبلغ 300 هزار تومان پرداخت می‌شد، این در حالی است که حداقل باید 4 برابر بیشتر از این مبلغ به آنها پرداخت می‌شد.

وی تصریح کرد: ما امسال در زمان بررسی لایحه بودجه 1400 در مجلس، اعتبارات لازم برای اجرای این قانون را افزایش دادیم، کما اینکه دولت در این لایحه تنها 2 هزار میلیارد تومان برای حقوق سربازان تعیین کرده بود اما ما این مبلغ را برای تامین البسه و حقوق سربازان به 7600 میلیارد تومان افزایش دادیم.

دهنوی خاطرنشان کرد: این افزایش حقوق باید از فروردین‌ماه اجرا می‌شد ولی دولت این مصوبه را به بهانه کمبود منابع مالی و اینکه پرداخت حقوق سربازان در اولویت‌مان نیست، اجرا نکرد اما ما بر آن تاکید کردیم و افزایش اعتبارات این بخش را در تبصره 14 گنجاندیم ولی باز هم دولت بهانه آورد که این تبصره مربوط به هدفمندسازی یارانه‌هاست، بنابراین امکان پرداخت حقوق سربازان با استفاده از منابع مالی این بخش وجود ندارد.

وی افزود: ما روز یکشنبه این موضوع را مجدد پیگیری کردیم کما اینکه بنده در جلسه صحن علنی نیز در این مورد به رئیس‌جمهور اخطار قانون اساسی دادم، ضمن اینکه ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این زمینه کمک زیادی به ما کرد و در نهایت روز گذشته در پی تماسی که با این ستاد داشتم، متوجه شدم این مشکل حل شده و دولت البته با اکراه قبول کرده است که این مصوبه مجلس را اجرا کند.

***
 
تلاش مجلس برای رفاه سربازان

حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش 4 برابری حقوق کارکنان وظیفه گفت: این میزان افزایش حقوق تاثیر بسزایی در رفاه نسبی سربازان در طول دوران خدمت ایجاد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه این طرح با تلاش مشترک کمیسیون‌های امنیت ملی و تلفیق مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح به ثمر رسید، ادامه داد: فردی که به خدمت سربازی می‌آید، بهترین دوران عمر خود را برای وظیفه عمومی سپری می‌کند، لذا ضروری است وی تامین مالی مناسبی شود تا پاسخگوی نیازهایش باشد.
 
نوش‌آبادی با بیان اینکه هم‌اکنون 3 میلیون سرباز غایب داریم، افزود: با افزایش حقوق صورت‌گرفته، بی‌تردید انگیزه بسیاری برای آن دسته از مشمولان غایبی که دلیل غیبت‌شان بعضا مالی و معیشتی است، ایجاد می‌شود تا به خدمت سربازی بیایند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط اقتصادی کنونی یک تا 4 میلیون تومان حقوق برای سربازان رقم رضایت‌بخشی است که می‌توان این رقم را برای سال‌های آینده افزایش داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وطن امروز، تاریخ انتشار ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: 232553، vatanemrooz.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
حتي شايد باورتون نشه همين حقوق هم به ارز هاي جهاني معادل بگيريد خيلي ها باورشون نميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین