پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۶
سید کاظم دلخوش اباتری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران، با اشاره به مشکلات مربوط به کمبود آب زراعی تاکید کرد: سرریز سد منجیل به صورت نوبتی به کشاورزان داده شود.

  شعار سال:سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات این کمیسیون، اظهار داشت: قانون تجارت یکی از قوانین مترقی و مرتبط با کار کمیسیون قضایی مجلس است. مالکیت صنعتی، شوراهای حل اختلاف و… از دیگر موارد مرتبط است، اما علاوه بر این موارد بیش از ۱۲۰ طرح و لایحه در دستور کار داریم که غالبا از طرح ها و لوایح بسیار مهم کشور است.
 
نهایی شدن طرح مالکیت صنعتی در راستای حمایت از مخترعین
 
نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از لوایح بسیار مهم این کمیسیون، با ۱۵۵ ماده، اصلاح لایحه مالکیت صنعتی بود که پیش از این به صورت آزمایشی اجرا می شد و در روزهای گذشته نهایی شد. طرح مالکیت صنعتی به مخترعین برمیگردد و به نوعی دفاع از حقوق این قشر در راستای تجاری سازی اختراعات است.

دلخوش افزود: با این کار ضمن حمایت از مخترعین، جایگاه بین المللی ما در زمینه ثبت و اختراع نیز ارتقا خواهد یافت و می تواند به حفظ نخبگان برای آینده کشور کمک نماید. اختیارات با مسئولیت ثبت اسناد است و دستگاه های دیگر حسب مورد می توانند در کنار ثبت اسناد باشند.
 
فعلا مردم می توانند هم از چک های قدیمی هم از چک های تضمین شده جدید استفاده کنند
 
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص قوانین جدید صدور چک خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ قانون چک را در دستور کار قرار دادیم. شورای اقتصاد و سران قوا نیز تاکید داشتند و پیگیری کردند. ۲۴۰ میلیون برگه چک قدیمی در دست مردم و در بازار است و با شرایط کرونایی موجود که حضور در بانک ها را سخت تر کرده است و از آنجا که نیاز به اطلاع رسانی مناسب در سراسر کشور وجود دارد چک تضمین شده را در نظر گرفتیم.

دلخوش با اشاره به اینکه مساله چک تضمینی به تصویب مجلس رسیده و به شورای نگهبان ارسال شده است گفت: در صورت تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ خواهیم کرد و از آنجا که سازوکار چک تضمینی به نحوی است که مشخصات صادرکننده و دریافت کننده چک در سیستم ثبت می شود تا حدودی از فسادهای مالی در بخش پولی جلوگیری خواهد کرد. ضمن آن که مردم می توانند فعلا از هر دو نوع چک استفاده کنند.
 
سرریز سد منجیل به صورت نوبتی به کشاورزان داده شود
 
نماینده ادوار هفتم، هشتم، دهم و یازدهم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی درخصوص کاهش آب سپیدرود و نوبت بندی آب زراعی در حوزه انتخابیه خود تصریح کرد: سد منجیل دو سوم آبرسانی به مزارع استان را پوشش می داد اما رسوباتی که در آن انباشت شده بخش قابل توجهی از این ظرفیت را کاهش داده است. از طرف دیگر سدهایی که طی این سالها در قزل اوزن از سمت زنجان درنظر گرفته شده که ورودی آب این رودخانه کم شده و از سوی دیگر در سالهای گذشته سد طالقان برای آبرسانی به مردم تهران در نظر گرفته شده بود که رودخانه شاهرود هم آبدهی کمی دارد. بنابراین آبگیری پشت سد ما کفایت نمی کند.

دلخوش در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته، اعلام کرد: از یک ماه گذشته در این خصوص جلسات مدیریت بحران را تشکیل داده ایم. جلسه ای با دکتر نوبخت نیز داشته ایم. از ۲۸ هزار هکتار، ۱۱ هزار هکتار از طریق کانال آبرسانی می شود. ما نیاز به بیل دکل بلند داریم. به امکانات دیگری نظیر انواع پمپ ها نیاز داریم که باید خریداری شود. بند “ق” قانون برنامه در خصوص تبدیل پمپاژهای دیزلی به برقی و همچنین لایروبی استخرها و آب بندان ها را باید داشته باشیم. در بند “و” تبصره ۸ پیشنهاداتی دادیم و رای آوردیم.

ساماندهی رودخانه ها و لایروبی استخرها از جمله این موارد است. تعداد ۳۰ حلقه استخر لایروبی انجام شده و جلوگیری از تخریب کانال ها در بالادست یکی دیگر از کارهایی است که باید انجام شود. سرریز سد منجیل نیز باید به کشاورزان به صورت نوبتی داده شود. تعداد بانک های نشا را نیز اضافه کردیم. در صومعه سرا تقریبا آماده باش هستیم و تلاشمان را می کنیم تا کشاورزان آسیب نبینند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین اظهار داشت: در جلسه با دکتر نوبخت درخواست بودجه کردیم و پیشنهادات خود را مطرح کردیم. یکی دیگر از بحث ها بحث سم و کود بود که از محل یارانه ها، یارانه ای برای مرغداری ها و دامداری ها نیز در نظر گرفته شود.
 
صنعت ابریشم گیلان در زمان حاج امین الضرب حرف اول را در کل کشور می زد
 
سیدکاظم دلخوش در ادامه به مساله نوغانداری و راهکارهای بازگشت به روزهای اوج این شهرستان در زمینه صنعت ابریشم پرداخت و بیان داشت: صنعت ابریشم گیلان در زمان حاج امین الضرب حرف اول را در کل کشور می زد. ۱۵۰-۱۶۰ سال پیش با ۱۲۰ کارگر چراغ این کارخانه روشن بود. اما سالهاست به دلیل سود کم صنعت نوغانداری تقریبا در شهرهای مختلف کشور زمینگیر شده است. با وجود افزایش قیمت خرید ابریشم و تمامی تلاش های صورت گرفته هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

نماینده صومعه سرا در خصوص احیای این صنعت بیان داشت: در جلسات کارشناسی با وزیر جهاد کشاورزی بارها این موضوع را بررسی کردیم اما به نظر می رسد به صورت زیربنایی آسیب دیده است مگر اینکه یارانه ای از سوی دولت در نظر گرفته شود تا شاهد احیای این صنعت باشیم. ضمن آن که به دلیل سود کم کشاورزان نیز برای نوغانداری انگیزه ای ندارند و متاسفانه تقریبا در همه استانها این صنعت آسیب دیده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری دیار میرزا ، تاریخ انتشار:  2اردیبهشت 1400، کدخبر: ، www.diyarmirza.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین