پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۱۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
احمد حیدری در یادداشتی نوشت: متأسفانه در کشور ما گفتگو و مفاهمه از طرف بزرگان و هدایتگران به فراموشی سپرده شده و می‌خواهند با سخن گفتن یک طرفه جامعه را به سویی که می‌خواهند، ببرند و برای خود وظیفه قانع کردن طرف مقابل را قائل نیستند.
شعار سال: احمد حیدری در یادداشتی نوشت: «قرآن کتاب هدایت است و هدایت بر گفتگو استوار. پیامبران که با حق مطلق در ارتباط بودند و قلوبشان تجلیگاه انوار حق و مأموریتشان خارج کردن انسان‌ها از ظلمت جهل و گمراهی، در مواجهه با انسان‌ها از موضع یک همراه، آنان را به گفتگو فرامی‌خواندند. خداوند به پیامبرش می‌فرماید در گفتگو به آنان بگو: «إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلى هُدىً أَوْ فی ضَلالٍ مُبین» (سبأ/۲۴) (ما یا شما بر هدایت یا گمراهی آشکار هستیم) و راه شناسایی این که کدامین مان بر هدایت و کدامین بر گمراهی است، جز گفتگو و مفاهمه نیست. در داستان اصحاب شنبه هم که مؤمنان، خطاکاران را با گفتگو به راه حق فرامی‌خواندند، وقتی با اعتراض اصحاب سکوت و بی‌تفاوتی مواجه شدند، گفتند: «مَعْذِرَةً إِلى رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُون» (اعراف/۱۱۴) ما با این گفتگو برای خودمان در پیشگاه خدا عذر داریم و شاید آنان تقوا بورزند»

۱- متأسفانه در کشور ما گفتگو و مفاهمه از طرف بزرگان و هدایتگران به فراموشی سپرده شده و می‌خواهند با سخن گفتن یک طرفه جامعه را به سویی که می‌خواهند، ببرند و برای خود وظیفه قانع کردن طرف مقابل را قائل نیستند. اخیراً! خانم فائزه هاشمی در یک مصاحبه وقتی با این سؤال مواجه می‌شود که «چه کسی را به مناظره دعوت می‌کنید» می‌گوید: «من ترجیح می‌دهم با خود آقای خامنه‌ای به‌صورت رو در رو در مورد سیاست داخلی و به خصوص در مورد سیاست خارجی گفتگو کنم تا شاید اثر بگذارد و بتوان اصلاحی در کشور ایجاد کرد». البته معلوم است که او می‌داند در سطح رهبری نیست و رهبری هم فرصت مناظره با مثل او را ندارد و لذا بعید است در این سخن جدی بوده باشد، ولی به صورت غیر مستقیم و جدی اعلام کرده با هر کسی که مدافع کامل عملکرد رهبری است، حاضر است درباره این عملکرد در حوزه سیاست داخلی و خارجی مناظره و گفتگو کند و اگر چنین گفتگو‌هایی در جامعه نضج بگیرد، قطعا برکات فراوانی خواهد داشت.

۲- جماعتی «کاسه داغ‌تر از آش» این دعوت خانم هاشمی را توهین به رهبری انگاشته و در صدد شکستن خانم هاشمی برآمده و کلیپی تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد چند خانم ظاهراً فرهنگی دور یک میز نشسته و مشغول هستند و آن طرف هم چند دخترخانم نوجوان کنار میز دیگری نشسته و هر کدام با موبایل خود مشغولند که یکباره یکی از دختران نوجوان برمی‎ خیزد و با تعجب مادر را خطاب کرده و خبر می‌دهد که «مامان، فائزه هاشمی حضرت آقا را دعوت کرده به مناظره! شما نمی‌خواهید جوابش را بدهید». مادر هم با خونسردی کامل و در عین بی‌خیالی و اهمیت ندادن می‌گوید: «ما مشغول هستیم؛ خودت جوابش را بده» بعد هم آن دختر نوجوان به جای جوابگویی، چند نکته را یادآوری می‌کند: ۱. یاد حرف امام علی افتادم که: ببینید کار به کجا کشیده که اسم علی را کنار اسم معاویه می‌آورند. ۲. کبوتر با کبوتر باز با باز. ۳. لقمه بزرگ گلوگیر است، من آماده مناظره با شما هستم. ۴. سال گاو تبریک به شما!

۳- البته موارد بالا همه حق است، ولی در مصداق‌ها مناقشه است که مدّ نظر این نوشتار نیست. وقتی این کلیپ توهین‌آمیز و تحقیر کننده را دیدم، به یاد آن شعر معروف افتادم: «دشمن دانا بلندت می‌کند/ بر زمینت می‌زند نادان دوست». متأسفانه در این چند دهه از این دوستان نادان برای دفاع از رهبری زیاد دیده‌ایم و کاش دلسوزان رهبری که قدرت دارند، جلوی این دوستان نادان را می‌گرفتند تا باعث خدشه‌دار شدن ساحت رهبری نشوند.

۴- اما نکته جالب در این مورد، برخورد سماحت‌آمیز خانم هاشمی با این کلیپ بود. به جای این که با بی‌اعتنایی بگذرد یا از توهین‌های صریح این کلیپ خشمگین شود و جواب توهین‌آمیز بدهد، محترمانه آمادگی خود را برای گفتگو با دختر خانم نوجوان اعلام کرده است. این نوجوان و بزرگانی که پشت‌سر اویند، هم عاجزانه اعلام کرده‌اند که گفتگوی او با خانم هاشمی قطعا به سود خانم هاشمی تمام می‌شود! لذا از اعلام آمادگی خود انصراف داده‌اند.

۵- خانم هاشمی با این اقدام خود این درس را به جامعه روشنگران می‌دهد که شما سخن منطقی بگویید و بدانید که گوش‌های فراوانی آماده شنیدن هست و هیچ فرصتی را برای سخن منطقی و روشنگری از دست ندهید که خداوند وقتی خلیلش را به دعوت مردم برای حج امر کرد (حج/۲۷)، خلیل با تعجب گفت: خدایا من از این گودی خانه، فریاد هم بزنم تا چند ده متر آن طرف‌تر نمی‌رود؛ چگونه جهانیان! را فرابخوانم؟ خداوند فرمود: وظیفه تو فراخواندن است و وظیفه من رساندن آن فراخوان به گوش جهانیان (تفسیر قمی ۲/۸۳). به امید این وعده.»

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران، تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۰۶۶۴۹، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
0
ای بابا جماعت همیشه دلواپس و گران اخه یعنی چی با هرچیزی مخالفید به یک چیزی میبندین دعوت به مناظره میشه توهین به رهبری؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین