پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
سیاست یک بام و دو هوای سیستم حاکم و به حاشیه راندن مشارکت زنان در عرصه عمومی به ویژه حق بر رئیس جمهور شدن، همواره این تردید را در پی داشته که آیا حقیقتا زنان حق رئیس جمهور شدن دارند؟ و یا اینکه آیا قانون اساسی حق بر اتتخاب شدن بعنوان رئیس جمهور را در انحصار شرط ذکوریت قرار داده؟
شعار سال: سیاست یک بام و دو هوای سیستم حاکم و به حاشیه راندن مشارکت زنان در عرصه عمومی به ویژه حق بر رئیس جمهور شدن، همواره این تردید را در پی داشته که آیا حقیقتا زنان حق رئیس جمهور شدن دارند؟ و یا اینکه آیا قانون اساسی حق بر اتتخاب شدن بعنوان رئیس جمهور را در انحصار شرط ذکوریت قرار داده؟

و در صورت مثبت بودن پاسخ این سوال، آیا می‌توان گفت که قانون اساسی در اصل ۱۱۵، قاعده‌ای مبتنی بر تبعیض جنسیتی را قانونی اعلام کرده است؟ و اگر اینطور است آیا اصل ۱۱۵ در مغایرت با اصل ۱۱۹ که بر عدم تبعیض و اصل برابری تاکید می‌کند، می‌باشد؟

نکته اول اینکه لفظ #رجل_سیاسی در متن پیشنهادی اولیه قانون اساسی نبود، بلکه بعدا در طی تصویب و اصلاح اضافه شد. علاوه بر آن هیچ توضیح یا استدلالی دال بر تصریح "رجل" به جنسیت مرد نیست. بلکه تاکیدی بر "اشتهار و معروفیت فرد در امور سیاسی" تفسیر شده است.

نکته دوم اینکه اصل برابری و اصل جواز و اصل مساوات بر سهم گیری برابر زنان و مردان در مشارکت در اتتخاب شدن بعنوان رییس جمهور تاکید می‌کند.
 
شبهات احتمال حضور زنان در دوره‌های بعدی ریاست جمهوری

نکته دیگر اینکه اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان، دال بر احتمال حضور زنان در دوره‌های بعدی ریاست جمهوری، شبهاتی در پی داشته است. از جمله اینکه آیا این تفسیر غالب شورای نگهبان است یا نظر شخصی آقای کدخدایی؟ زیرا که جذب مشارکت مجدد زنان برای حضور در انتخابات و سپس به حاشیه راندن آن‌ها مفروض است.

نکته دیگر اینکه وظیفه تفسیر و تشخیص "رجل سیاسی" صراحتا بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده و لازم است پیش از شروع پروسه انتخابات ۱۴۰۰، شورای نگهبان نظر تفسیری خود از "رجل سیاسی" و حضور زنان بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری را بطور صریح و شفاف اعلام کند. زیرا که هر چه غیر این، همچنان التزام و استقرار اصل برابری را زیر سوال میبرد.

اعظم_طالقانی زنی که سال‌ها در دوره‌های پی در پی انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، ولی هرگز تایید صلاحیت نشد! زیرا که چارچوب‌های تایید صلاحیت برای زنان همچنان در هاله‌ای از ابهام است. گرچه شورای نگهبان صراحتا اعلام کرد که این عدم تایید‌ها به سبب جنسیت نبوده است!

زنان بعنوان نیمی از سرمایه انسانی و اعضا جامعه، بطور بدیهی حق دارند تا در عرصه‌های کلان اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشته باشند؛ و نبود این فرصت در ۴۲ سال اخیر، تبعیض آشکاری علیه زنان به حساب می‌آید، و حتی از ان بعنوان خشونت سیاسی علیه زنان میتوان نام برد.

خب سوال دیگر اینکه آیا ما زنان سیاستمداری برای چنین روزی تربیت نکرده ایم؟

یا زنان سیاستمدار ما چنین توانی ندارند!

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی جامعه‌شناسی ورزش
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین