پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
هنوز برای بسیاری حضور یک خانم در سالن بیلیارد که چوب به دست در حال بازی باشد باعث تعجب است. اما همیشه بانوانی بوده‌اند که با فعالیت در این عرصه‌ها و حتی حضور در مسابقات بین‌المللی سدشکن بوده‌اند و راه را برای سایر بانوان علاقه‌مند هموار کرده‌اند. اکرم محمدی امینی یکی از بانوان پیشقراول در این رشته است که با وجود موانع زیاد توانست خیلی زود به تیم ملی هم راه یابد. محمدی 28 ساله که مدرک کارشناسی تربیت بدنی را هم دارد در مسابقات قهرمانی آسیا که در کشور امارات برگزار شد با کسب مدال برنز نخستین مدال تاریخ بانوان در این رشته را به دست آورد تا توانایی بانوان ایران را ثابت کند. وی که این مدال را آغاز یک راه طولانی می‌داند با خبرنگار «ایران» گفت‌و‌گویی انجام داده است که در پی می‌خوانید:
شعار سال:

هنوز برای بسیاری حضور یک خانم در سالن بیلیارد که چوب به دست در حال بازی باشد باعث تعجب است. اما همیشه بانوانی بوده‌اند که با فعالیت در این عرصه‌ها و حتی حضور در مسابقات بین‌المللی سدشکن بوده‌اند و راه را برای سایر بانوان علاقه‌مند هموار کرده‌اند. اکرم محمدی امینی یکی از بانوان پیشقراول در این رشته است که با وجود موانع زیاد توانست خیلی زود به تیم ملی هم راه یابد. محمدی 28 ساله که مدرک کارشناسی تربیت بدنی را هم دارد در مسابقات قهرمانی آسیا که در کشور امارات برگزار شد با کسب مدال برنز نخستین مدال تاریخ بانوان در این رشته را به دست آورد تا توانایی بانوان ایران را ثابت کند. وی که این مدال را آغاز یک راه طولانی می‌داند با خبرنگار «ایران» گفت‌و‌گویی انجام داده است که در پی می‌خوانید:

خانم محمدی، از چه سنی و چطور با رشته بیلیارد آشنا شدید؟
من پیش از این که به رشته بیلیارد بپردازم در رشته‌های شنا، بسکتبال و سوارکاری هم فعالیت می‌کردم. حدود 10 سال پیش که برای سوارکاری به باشگاه می‌رفتم یک میز بیلیارد در آنجا بود که نخستین بار آنجا بازی کردم و کم کم به این رشته علاقه‌مند شدم. اما به طور حرفه‌ای از 4 سال پیش وارد رشته بیلیارد شدم. البته قبل از آن دو رشته شنا و بسکتبال را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم.
آیا برای پرداختن به این ورزش با مانعی هم روبه‌رو شدید؟
مشکلات که برای ورزش بانوان همیشه وجود دارد و طبیعتاً در رشته‌هایی نیز که بانوان در آن حضور پررنگی ندارند این مشکلات چندین برابر است و همیشه در برابر بانوانی که پیشتاز حضور در این عرصه‌ها هستند مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد اما خدا را شکر در این دو سه سال اخیر نگاه‌ها عوض شده است و حمایت‌های بیشتری از ورزش بانوان و رشته بیلیارد می‌شود.
در زمانی که تصمیم به فعالیت در رشته بیلیارد گرفتید حمایت خانواده از شما چطور بود؟
در ابتدا باید بگویم که من در خانواده‌ای ورزشکار به دنیا آمدم. پدرم کاراته  کار می‌کرد و مادرم ضمن کوهنوردی مربی ایروبیک هم بود. در تمام این سال‌هایی که به ورزش پرداختم این خانواده‌ام بودند که مشوق من بودند و به من روحیه می‌دادند. در روزهایی که خسته می‌شوم و کم می‌آورم این خانواده‌ام است که به من انگیزه می‌دهد تا ادامه بدهم.
معمولاً باشگاه‌های بیلیارد محیط‌های مردانه دارد، آیا شرایط و امکانات برای پرداختن بانوان به این رشته فراهم است و در این زمینه چه مشکلاتی وجود دارد؟
امکانات که مطلوب نیست و از نظر سالن اختصاصی برای بانوان مشکلات زیادی وجود دارد و نیاز به سالن‌های بیشتری است. با این حال وضعیت نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است و هم اکنون خیلی از باشگاه‌ها و سالن‌های بیلیارد سئانس‌هایی را به بانوان اختصاص می‌دهند و این خودش جای خوشحالی زیادی دارد و اتفاق مثبتی است که دارد در این رشته می‌افتد.
سطح بیلیارد بانوان ما نسبت به آقایان و بانوان آسیا در کجا قرار دارد؟
سطح بیلیارد بانوان ما نسبت به آقایان و حتی بانوان کشورهای آسیایی مانند چین و تایلند خیلی پایین‌تر است. در رشته‌های ناین بال و  ایت بال کشورهای چین، تایلند و کره حرف اول را نه تنها در آسیا بلکه در جهان هم می‌زنند. البته ما در سال‌های اخیر توانسته‌ایم این فاصله را کم کنیم و سطح مسابقات داخلی مان نیز خیلی بالاتر رفته و بازیکنان هر روز در حال پیشرفت هستند. من فکر می‌کنم با کمی توجه بیشتر و ادامه همین روند آینده خیلی روشنی را می‌توان برای بیلیارد بانوان متصور شد.
  فدراسیون از بانوان حمایت‌های لازم را می‌کند؟
فدراسیون در حد توان خود از بانوان حمایت می‌کند و همکاری خوبی داشته است. این سال‌ها باشگاه‌هایی که درها را به روی دختران باز می‌کنند هم بیشتر شده‌اند. وقتی دختران بیشتری وارد مسابقات شوند، خود به خود برای ما هم بهتر است. ضمن این که سطح رقابت‌ها بالاتر می‌رود. من خودم 3 سال پیش فکرش را نمی‌کردم امروز این تعداد دختر بیلیارد باز داشته باشیم.
 حضور در تورنمنت‌ها و مسابقات بین‌المللی و همچنین مربی خارجی چقدر به پیشرفت این رشته کمک می‌کند و آیا کمبودی در این زمینه وجود دارد؟
یکی از عوامل مهم پیشرفت در این رشته حضور در اردوها و تورنمنت‌های خارجی و بازی کردن با بیلیاردبازان سطح بالای دیگر کشورها است که ضمن کسب تجربه به طور طبیعی باعث پیشرفت هم می‌شود. ما در اینجا شرایط تمرینی خوبی نداریم و در تورنمنت‌های بین‌المللی می‌توانیم پا به پای بازیکنانی که سطح بالایی دارند بازی کنیم. ما تا امروز مربی خارجی نداشته‌ایم و شاید یکی از دلایلی که آقایان ما در این رشته خیلی پیشرفت داشتند حضور مربیان خارجی و آکادمی‌هایی است که در کشورهای مختلف در آن حضور یافتند.
شما در مسابقات آسیایی امارات توانستید مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کنید، این مدال نخستین مدال بانوان در رشته بیلیارد بود، کمی درباره آن مسابقات و کسب مدال تان توضیح می‌دهید؟
این مسابقات از سطح خیلی بالایی برخوردار بود و بازیکنانی حضور داشتند که 3 دوره پشت سر هم قهرمان جهان شده بودند و از قدرت‌های بیلیارد حساب می‌شدند. من در این مسابقات در دو رشته اسنوکر و ناین بال شرکت کردم. در اسنوکر با این که مقامی نیاوردم اما خیلی نزدیک بازی کردم و این امیدواری در من ایجاد شد که در آینده بتوانم در این رشته نیز مدال کسب کنم. در رشته ناین بال هم سه بازی در مرحله گروهی انجام دادم که هر سه بازی را برنده شدم. اما در مرحله نیمه نهایی مقابل چن سیمینگ از کشور چین مغلوب شدم و مدال برنز گرفتم.
از این که توانستید نخستین مدال بانوان در رشته بیلیارد را کسب کنید، چه احساسی دارید؟
طبیعتاً خیلی خوشحال هستم نه فقط برای خودم بلکه برای جامعه بانوان و امیدوارم راهی را باز کرده باشم برای فعالیت بیشتر بانوان. این نوید را هم بدهم که ما چیزی کمتر از بازیکنان دنیا نداریم و این توانایی را داریم که بتوانیم مدال‌های بیشتری در این رشته به ارمغان بیاوریم. شاید اتفاق خوب این مدال این باشد که باعث شده تا فدراسیون به ما قول بدهد که حمایت‌های بیشتری از بانوان این رشته کند.
شما در ابتدای مصاحبه گفتید که پیش از بیلیارد در دو رشته شنا و بسکتبال به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کردید، تا چه حد این مسأله حرفه‌ای بود؟
من در مسابقات کشوری در رشته شنا مقام کسب کردم. مدرک نجات غریق درجه یک را نیز دارم و به عنوان مدرس نیز فعالیت می‌کنم. مدرک بین‌المللی غواصی را نیز دارم. در رشته بسکتبال هم در لیگ یک تهران بازی می‌کردم و حتی به تیم ملی جوانان هم دعوت شدم. در حال حاضر بسکتبال را کنار گذاشته‌ام اما به دلیل این که توانایی جسمانی در بیلیارد خیلی اهمیت دارد شنا را برای حفظ آمادگی جسمانی و مکمل این رشته همچنان ادامه می‌دهم.
  تا به حال این سؤال برای شما پیش آمده که کاش از همان ابتدا با ورزش بیلیارد آشنا می‌شدم و به این رشته می‌پرداختم؟
این مسأله همیشه در ذهن من بوده و آرزو می‌کردم که کاش زودتر با این ورزش آشنا می‌شدم و به آن می‌پرداختم. اگر این اتفاق برای من افتاده بود و این ورزش را از زمان کودکی شروع می‌کردم طبیعتاً الان به خیلی جاها رسیده بودم. با این حال از سال 90 بود که قسمت بانوان در فدراسیون بیلیارد راه‌اندازی شد و تا پیش از آن زمینه فعالیت برای بانوان در آن فراهم نبود. البته از عملکرد خودم در سال‌هایی که وارد این رشته شدم راضی هستم چون توانستم  قدم بزرگی در این رشته بردارم.
در حال حاضر مشکل سالن و رقیب تمرینی ندارید؟
چرا، در حال حاضر من نیاز به ساعت‌های تمرینی بیشتری دارم و سئانسی که برای بانوان در نظر می‌گیرند خیلی کم است و نیاز به این دارم که میزی برای من در نظر گرفته شود تا بتوانم ساعت‌های طولانی تری را تمرین کنم. اما خدا را شکر در مسابقات و اردوها مشکل حریف تمرینی ندارم.
شما خیلی زود و ظرف مدت کوتاهی توانستید ملی پوش شوید و مدال برنز قهرمانی آسیا را هم بگیرید، این رشد سریع را مدیون چه عواملی می‌دانید؟
مربیان خوبی که من داشتم خیلی در پیشرفت این رشته کمکم کرد. همچنین وقت زیادی که برای تمریناتم گذاشتم عامل مهمی بود. من تمرینات خیلی سختی را پشت سر گذاشتم. در این سال‌ها تمام ابعاد زندگی من شده بود بیلیارد. حتی روزهای تعطیل را هم تمرین می‌کردم. خیلی از روزها تا 10 ساعت تمرین می‌کردم. ضمن این که ورزش‌هایی را هم که قبلاً انجام داده بودم  به من کمک کرد تا هماهنگی عصبی – عضلانی خوبی داشته باشم. همه این عوامل دست به دست هم داد تا زودتر بتوانم در این رشته پیشرفت کنم. من سه دوره پشت سر هم  قهرمان مسابقات کشوری شدم و در رنکینگ کشوری مقام نخست را کسب کردم و پس از آن وارد تیم ملی شدم.
سقف آرزوهای شما در این ورزش کجاست و فکر می‌کنید بتوانید به آرزوی خود برسید؟
آرزو دارم روزی بتوانم نفر اول جهان شوم و قهرمانی‌های زیادی در سطح جهان داشته باشم.امیدوارم روزی رشته بیلیارد وارد المپیک شود و من هم بتوانم در المپیک بازی کنم و مدال بیاورم.
هم اکنون نفر اول رنکینگ جهان کیست و آیا دوست دارید روبه‌روی نفر اول جهان قرار بگیرید؟
خانم ویندی جیمز بلژیکی که 6 دوره متوالی قهرمان جهان شده‌اند نفر اول رنکینگ جهان هستند. امیدوارم روزی این اتفاق بیفتد و رودرروی ایشان بازی کنم تا بتوانم خودم را محک بزنم و اگر اختلافی وجود دارد این اختلاف را بسنجم.
یک بیلیارد باز موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و آیا نیازمند فاکتور خاصی است؟
وارد شدن به رشته بیلیارد خیلی راحت است و همه می‌توانند این بازی را یاد بگیرند اما حرفه‌ای شدن و نتیجه گرفتن در مسابقات زمان بر است و تنها خصوصیتی که یک بیلیاردباز حرفه‌ای باید داشته باشد این است که صبور باشد و از تمرینات خسته نشود. ضمن این که  تمرکز داشتن در این رشته خیلی مهم است.
درباره حضور با حجاب در مسابقات بگویید، آیا مشکل و مانعی برای شما در این ارتباط به وجود نیامده است؟
خیر، خوشبختانه تا حالا مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم. فدراسیون جهانی هیچ مانعی برای ما ایجاد نکرده است. در مسابقات هم خیلی عادی با ما برخورد می‌شود و کسی با کسی کاری ندارد. من این موضوع را از نزدیک لمس کرده ام. نه توجهی به ما می‌کنند و نه نگاه خاصی به ما می‌شود بلکه همیشه خیلی عادی با ما برخورد می‌کنند.
مسابقاتی که در آینده‌ پیش رو دارید کدام است و آیا برنامه‌ای برای آماده‌سازی شما در نظر گرفته شده است؟
یک ماه دیگر مسابقات جهانی اسنوکر در قطر برگزار می‌شود و من هم خودم را برای حضوری قوی در این مسابقات آماده می‌کنم و تمریناتم را ادامه می‌دهم. امیدوارم که بار دیگر در این مسابقات سربلند شوم و بتوانم دومین مدال را نیز برای کشورم به دست بیاورم.

 

یادداشت
در بیلیارد نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم

کامران شهلا
کارشناس و مربی بیلیارد

در سال‌های اخیر بیلیارد ما پیشرفت و جهش خوبی در سطح آسیا و حتی جهان داشته است. البته ما هنوز درگیر مشکلاتی هستیم که اگر این مشکلات برطرف شود شاهد درخشش و مدال‌آوری بیشتری خواهیم بود، مانند تمام فدراسیون‌ها  فدراسیون بیلیارد نیز از مشکلات مالی و کمبود بودجه رنج می‌برد. یکی از راه‌های کسب درآمد جذب اسپانسر است اما تا زمانی که مسابقات این رشته پخش تلویزیونی نداشته باشد جذب اسپانسر اگر نگوییم غیرممکن اما خیلی سخت خواهد بود. در نتیجه محدودیت منابع مالی این اجازه را به ما نمی‌دهد که در تمام تورنمنت‌های معتبر شرکت کنیم. در حال حاضر خیلی از ملی پوشان با هزینه خودشان به مسابقات اعزام می‌شوند. همچنین با وجود علاقه مندان زیادی که این رشته دارد اما هنوز نگاه‌ها به این رشته عوض نشده است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. هنوز برخی‌ها با دید منفی به این ورزش نگاه  و فکر می‌کنند سالن‌های بیلیارد جایی است که در آن کارهای خلاف و قمار انجام می‌شود در صورتی که این چنین نیست. هم‌اکنون خانواده‌هایی هستند که با خیال راحت بچه‌های خود را به سالن‌های بیلیارد می‌سپارند، در بخش بانوان مشکل محدودیت سالن داریم البته در حال حاضر خیلی از باشگاه‌ها سئانس خاصی را برای بانوان در نظر گرفته‌اند. ضمن اینکه با مشکل مربی خانم هم مواجه هستیم. با تمام این مشکلات بانوان علاقه‌مند به این رشته در حال افزایش است و سطح بیلیاردبازان خانم ما پیشرفت خوبی داشته است. خانم اکرم محمدی یکی از بانوان توانای این رشته است که توانست در مسابقات قهرمانی آسیا در امارات در رشته 9 بال موفق به کسب مدال برنز شود. وی در این مسابقات تنها به نماینده چین باخت که نفر اول جهان بود. آینده روشنی پیش روی بانوان ما است .
در بخش آقایان نیز  در سال‌های اخیر امیر سرخوش و سهیل واحدی هم در بخش اسنوکر چه به صورت انفرادی و هم به صورت تیمی مدال طلای آسیا را کسب کرده‌اند و سال گذشته نیز در کشور مصر موفق به کسب مدال طلا شدند. این دو نفر به دلیل تمرین‌های زیادی که با هم می‌کنند کاملاً با یکدیگر آشنا شده‌اند و زوج موفقی تشکیل داده‌اند و در اکثر فینال‌های داخلی ما هم همین دو نفر هستند. ضمن اینکه حسین وفایی را هم داریم که در لیگ حرفه‌ای بازی می‌کند اما به دلیل قوانین اجازه ندارد در مسابقات آماتور بازی کند. با این حال وفایی تمرینات خود را پیگیری می‌کند و تصمیم دارد در مسابقات آسیایی داخل سالن که سال آینده در کشور ترکمنستان برگزار می‌شود، شرکت کند. از طرف دیگر فدراسیون برنامه‌هایی دارد که هم رشته پاکت بیلیارد‌مان قوی‌تر شود و هم استعدادیابی کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 10 ، تاریخ انتشار: پنجشنبه 6 آبان 1395، شماره: 6344.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین