پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر بندرعباس با موضوع معضلات خورهای بندرعباس برگزار و نسبت به وضعیت و شرایط بهسازی آن‌ها برنامه ریزی شد.
شعارسال: در ابتدای جلسه عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه خورهای اطراف شهر بندرعباس همواره با مشکلاتی رو به رو بوده‌اند، اظهار کرد: چه قبل از تشکیل شورای شهر و چه بعد از تشکیل شورا، تلاش‌ها برای ساماندهی خورهای بندرعباس نتیجه‌ای در بر نداشته است.

جمشید رئیسی تختی با اشاره به اینکه شهرداری بندرعباس در حد توان، خدمات مناسبی ارائه کرده است، تصریح کرد: در سنوات گذشته در جلساتی که برای ساماندهی خورها برگزار می‌شود، برخی دوستان با رویا‌پردازی برای این خورها برنامه‌هایی در نظر گرفته بودند که در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتاد، پس باید نگاه‌ها را به سمتی ببریم که حرف‌هایمان جنبه عملیاتی شدن داشته باشد، نه آنکه شهر ونیز ایتالیا را با بندرعباس مقایسه و سفر به خارج از کشور را به رخ بکشیم.

* آیندگان ما را نخواهند بخشید

در ادامه جلسه عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان هرمزگان با تقدیر از دغدغه اعضای شورای شهر بندرعباس نسبت به وضعیت بغرنج خورها، اضافه کرد: عوامل متعددی سبب شده که موضوعات زیست محیطی در سواحل و دریای خلیج فارس با خطر مواجه شود که باید فکر چاره‌ای برای آن کرد، زیرا آیندگان ما را نخواهند بخشید.

دکتر صمد حمزه‌‌ایی با اشاره به اینکه ورود فاضلاب و پساب‌های خانگی و صنعتی از مهمترین علل این پدیده است، تصریح کرد: ساخت موج شکن‌های خارج از ضابطه، عدم ساماندهی خورها، پیشروی نامناسب خشکی در دریا، تخلیه سوخت قاچاق در دریا، حوادث دریایی، تخلیه مواد صنعتی و شیمیایی و تخلیه آب نامتوازن نفتکش‌ها، دفع فضولات و مواد سوختنی موتورخانه‌های کشتی‌های بازرگانی از دیگر عوامل است.

این دکترای فیزیک دریا با اشاره وضعیت اسفبار ورود فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس، خاطرنشان کرد: در شهر بندرعباس نزدیک به 60 درصد فاضلاب مستقیم به دریا وارد می‌شود که از این حیث روزانه بالغ بر 2300 مترمکعب فاضلاب از طریق خودروها این امر صورت می‌گیرد.

حمزه‌ایی ناکارآمدی سیستم تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس و وجود برخی عناصر در حد غیرمجاز که باعث عدم استفاده در آبیاری فضای سبز می‌شود را از دیگر مشکلات فاضلاب شهری دانست و عنوان کرد: وجود صنایع و کارخانه‌ها و عدم توجه به زیست دریا، تغییر الگوهای جریان جزر و مد در ساحل، از بین رفتن و تضعیف جریان کرانه‌ای به عنوان مهمترین عامل اختلاط آب‌های ساحلی با آب‌های دور از ساحل، تغییر شکل خط ساحلی و برهم خوردن توازن در ساحل، تبدیل ساحل بندرعباس از شرق به غرب به یک ساحل گلی چسبناک و از بین رفتن موجودات منحصر به فرد دریای خلیج فارس از دیگر مشکلات عمده ورود فاضلاب به دریاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان هرمزگان تبدیل شدن خورها به یک تهدید جدی به جای فرصت را امری خطرناک اعلام کرد و افزود: این خورها اکنون محل تجمع حیوانات موذی و حشراتی است که باعث انتقال بیماری می‌شود، زشت شدن شکل ساحل و مبلمان شهری و افزایش خطرات محیطی در مواقعی مانند طوفان و سیل از دیگر خطراتی است که امروزه در خورهای بندرعباس دیده می‌شود.

وی با هشدار به مسئولین که در این خصوص برنامه ریزی جدی در دستور کار قرار دهند، بیان کرد: تبدیل شدن آب‌های ساحلی بندرعباس به گنداب و مرداب، رشد گونه‌های خطرناک سیانو باکتری، جلبک و رخدادهایی مانند کشند قرمز، مرگ و میر آبزیان و افزایش بیماری‌های پوستی از معضلاتی است که امروزه شاهد آن در سواحل بندرعباس هستیم.

حمزه‌آیی در پایان از اجرا و پیاده سازی طرحی برای بهبود وضعیت خورها با استفاده از مطالعات دقیق و کارشناسات باتجربه را در بندرعباس ضروری دانست.

* انجام پروژه بدون مطالعه هیچ سودی ندارد

در ادامه عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه کارهای زیادی در شهر بندرعباس انجام شده که بدون مطالعه بوده است، اظهار کرد: در بندرعباس ابتدا کارها انجام و سپس که به بن بست رسیدند، به مطالعه در کار یا پروژه فکر می‌کنند که این خود یک نقیصه بزرگ است.

پرویز سالاری با بیان اینکه در شورای اسلامی دوره چهارم خوشبختانه دستور راه اندازی مرکز مطالعات شهرداری بندرعباس داده شد تا در این زمینه با مشکلات و آسیب های کمتری برخورد کنیم، اضافه کرد: ای کاش در چنین جلساتی متولیان اصلی رسیدگی به مشکلات خورها حضور داشتند و پاسخگو عدم کارآیی شان در این مدت بودند.

وی با یادآوری اینکه در سال 90 دو خور شیلات و گورسوزان برای ساماندهی به شهرداری بندرعباس و آب منطقه‌ای واگذار شد، تصریح کرد: در بحث خور شیلات به همت شهردار بندرعباس قرار است ‌در هفته دولت به بهره‌برداری برسد، اما درب حث خورد گور‌سوزان وزارت نیرو که از پردرآمدترین وزارتخانه‌ها در استان هرمزگان است، تاکنون چه پیشرفتی در بحث خور گورسوزان داشته ‌و چه اقداماتی برای پایان آن انجام داده یا برنامه ریزی کرده است.

سالاری ادامه داد: تا زمانی که برای انجام پروژه‌ها نهادهای دولتی دخالت کنند، همین روند کندی کار و عدم تکمیل مطرح است، درحالی که شاهد هستیم شهرداری بندرعباس به عنوان یک نهاد مردمی با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی تاکنون در بحث خورد شیلات تلاش‌های زیادی را بر دوش کشیده است.

وی در پایان با انتقاد از مسئولانی که تنها برای کلنگ زنی و وعده دادن بر سر پروژه‌ها حاضر شده، اما در زمان اجرا حاضر به پاسخگویی نیستند، گفت: این وضعیت مناسبت نیست و باید وزارت نیرو به همراه شهرداری بندرعباس در این موضوع بهسازی خورها نشست های مشترک برگزار و به فکر چاره‌ای باشند که این وضعیت زیبنده شهر پردرآمدی همچون بندرعباس نیست.

* محیط زیست اهرم قدرت ندارد

همچنین یکی دیگر از اعضای شورای شهر بندرعباس با انتقاد از اسقاط شناورهای فرسوده که باعث تخریب محیط زیست و آلودگی‌های ناشی از آن می‌شود، اظهار کرد: تا زمانی که سازمان محیط زیست زیر نظر دولت به فعالیت بپردازد، همین منوال ادامه دارد.

کیانوش جهانبخش با اشاره به اینکه محیط زیست به علت اینکه زیر نظر دولت به فعالیت می‌پردازد، نمی‌تواند از اهرم فشار و قدرت بهره ببرد، تصریح کرد: زمانی که محیط زیست به ساخت یا فعالیت یک مجموعه صنعتی که به زیان محیط زیست است، ایراد بگیرد، این مشکل با کدخدامنشی در هیأت دولت برطرف می‌شود مانند استان هرمزگان و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، اما زمانی که این سازمان از نظر دولت خارج و خود مستقل باشد، به طور قطع توان اجرایی و برخورد بیشتری دارد.

وی با انتقاد از ساخت بندر نخل ناخدا، تصریح کرد: این بندر که توسط مسئولان گذشته کلنگ و آغاز به کار کرد، هیچ ضرورتی نداشته و ندارد و در حال حاضر مسئولان مانده‌اند با کمبود بودجه چه آینده‌ای برای آن ترسیم کنند، زیرا هیچ بخش خصوصی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این بندر نیست، البته شورای چهارم با هدف رعایت مسائل زیست محیطی اقدام به کاشت نهل حرا در قسمت غربی این بندر کرده است تا کمی از خسارت به محیط زیست را جبران کند.

جهانبخش ابراز امیدواری کرد وضعیت خورها با همت مسئولان بهبود یابد، هرچند به دلیل عدم مطالعه دقیق نمی‌توان به آینده هیچ کدام از خورها همچون خور شیلات حتی پس از بهره برداری هم خوشبین بود.

* در هرمزگان هیچ کاری برای استفاده از دریا و خورها نشده است

رئيس پیشین بخش تحقيقات حفاظت سواحل و عضو مركز تحقيقات حفاظت خاك و آبخيزداري کشور گفت: خورها پتاسنیل مناسبی هستند که باید بیشترین استفاده از آن ها صورت بگیرد نه آنکه تنها به مدفنی برای زباله تبدیل شوند.

دكتر علي كرمي خانيكي در جمع اعضای شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه خورها پیشروی آب دریا در خشکی هستند، خاطرنشان کرد: خورها امکان لایروبی دارند اما تخلیه آن مهم است، زیرا در بندرعباس پس از لایروبی و تخلیه رسوبات، ریزدانه‌ها با جزر و مد باز می‌گردند که این به دلیل عدم کار کارشناسی و مطالعات دقیق بوده است.

وی با بیان اینکه ساخت تفرجگاه، انتقال آب سطحی در مواقع سیلاب‌ها به دریا، کنترل آلودگی و ایجاد مسیر عبور و مرور قایق ها در خورها از فرآیندهایی است که امکان اجرای آن در بندرعباس وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه در گذشته پروژه‌های موفقی در سطح کشور انجام شده که با توجه به مدل‌سازی‌های صورت گرفته، شرایط برای اجرای آن در بندرعباس وجود دارد.

کرمی همچنین با بیان اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته از شناورهای فرسوده برای غرق شدن و فرستادن به اعماق دریا استفاده می‌کنند، اضافه کرد: این شناورها به محلی برای تخم‌گذاری آبزیان و همچنین رشد مرجان‌ها تبدیل می‌شود، در حالی که در کشور ما راحت‌ترین کار همان اسقاط و آلودگی دریا را مدنظر قرار می‌گیرد.

این مدرس رشته فیزیک دریا با بیان اینکه در زمینه اجرای بهسازی خورها باید ترس را کنار گذاشت و یکبار برای همیشه با برنامه ریزی و مطالعه مناسب پیش رفت تا به نتیجه مناسب دست یافت، بیان کرد: 5800 کیلومتر نوار ساحلی وجود دارد و اینکه برخی آقایان در این جلسه می‌گویند باید از دریا ترسید و به آن دست نزد، جمله‌ای خنده آور و البته تأسف بار است.

وی ادامه داد: چرا نباید از پتاسنیل دریا استفاده کرد، در تهران برای استفاده از منابع آبی تا عمق 10 متر حفاری می‌شود، اما در بندرعباس برای حفاری تا 2 متر ترس وجود دارد(!) چرا ما نمی‌بینیم در کشورهای دیگر چه استفاده‌ای می‌کنند.

دکتر کرمی با اشاره به اینکه جای تأسف دارد در هرمزگان هیچ کاری برای استفاده از دریا و خورها نشده است، افزود: من برای هزینه تراشی در این جلسه حضور پیدا نکرده‌ام، بلکه آمده‌ام تا خدمتی به کشورم کنم و به هرمزگان رونق بدهیم.

لازم به ذکر است این گفته‌های دکتر کرمی اشاره به سخنان محمد ذاکری(مدیر مرکز مطالعات و پژوهش شهرداری بندرعباس) داشت که در این جلسه گفت: باید از دریا ترسید و دریا شوخی بردار نیست و بودجه ای که برای بخش مطالعات در سال گذشته در نظر گرفته شده تنها 6 میلیون تومانش عملی شده است که هزینه مالیات شرکت مشاور هم نبوده است.

در پایان جلسه قرار بر آن شد پیشنهادات خروجی جهت بهسازی خورهای بندرعباس که شامل شیلات، گورسوزان، سنگ کن، گلزار شهدا،حسین آباد، دوهزار و کپشکن می شود، در کمیسیون تخصصی مطرح و برای اجرایی شدن در جلسات آتی تصمیم گیری شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 خرداد 1395، کدخبر: 95031711352، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین