پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
زمانی که پای صحبت یک معدندار و یا صنعتگر می‌نشینیم، اولین گلایه را از تجهیزات و تکنولوژی ۴۰ ساله می‌کند که برای مدرن شدن نه توان مالی دارند و نه حمایت دولتی.

شعار سال:ایران با وجود اینکه در مقایسه با بسیاری از کشورها از منابع زیرزمینی بسیار غنی است اما در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن از فقر شدید رنج می‌کشد و علم روز دنیا می‌گوید جهت بهره‌وری از از این ثروت خدادادی باید در این صنعت یک تحول ایجاد کرد. حال سوال اینجاست که اهداف ایجاد تغییر در طراحی تجهیزات جدید و استفاده از فناوری‌های نوین چیست؟
 
بهره‌وری انرژی و افزایش بهره‌وری انرژی، کاهش مخاطرات زیست‌محیطی، افزایش ضریب ایمنی فعالیت‌های کارگران در محیط کار، کاهش هزینه و افزایش سودآوری در واحد تولید، افزایش میزان تولید و یا به عبارت بهتر افزایش بازیابی از واحد ماده معدنی و ظرفیت تولید در واحد زمان ازجمله مهم‌ترین اهداف استفاده از فناوری‌های نوین در بخش معدن و صنعت به حساب می‌آیند. جهت رسیدن به این اهداف باید در بخش‌هایی همچون آماده‌سازی ماده معدنی، جدایش‌های فیزیکی و جدایش‌های شیمیایی ارزیابی‌های اساسی صورت گیرد تا به هنگام بهره‌گیری از تکنولوژی مشکلات جدیدی ایجاد نشود.
 
جهت ارزیابی موارد نام برده باید به چند موضوع توجه کرد و برای این منظور ابزارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین ابزار مدلسازی است که با استفاده از سیستم‌های یکپارچه با مدل‌های دقیق از فرآیند امکان شناسایی طرح‌های بهینه‌سازی فرآیند و شناسایی شرایط غیرعادی را فراهم می‌کند. ابزار دوم خصوصیات بود و برای اندازه‌گیری عملکرد با مدلسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای توصیف آن‌ها باید از خصوصیات خطی، شیمیایی و فیزیکی بهره گرفت. ابزار سوم ساختار مواد تجهیزات است که تمام فرآیندها شامل جابه‌جایی مواد و کنترل‌کننده جریانات را شامل می‌شود. بهداشت و ایمنی در معدن چهارمین ابزار با اهمیت به شمار می‌آید، انتظار می‌رود که فناوری‌های جدید منجر به کاهش مواجهه کارگران با خطرات بهداشتی و ایمنی شود.

بهینه‌سازی مواد معدنی به روش‌های جدید نیاز دارد
 
 آماده‌سازی مواد معدنی خود نیز شامل چند مرحله می‌شود که خردایش و نرمایش نخستین گام آن محسوب می‌شود. مقصود از خردایش، یعنی کاهش تدریجی یک ماده معدنی سخت به یک پودر از راه خرد کردن آن برای استفاده مستقیم از آن. آرایش دوغاب مرحله بعدی به حساب می‌آید که مواد معدنی پودر شده را به دوغاب تبدیل می‌شود. طبقه‌بندی نیز فرآیندی است که در جهت جداسازی ذرات در اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انفجار و حفاری مورد دیگر آماده‌سازی مواد معدنی محسوب می‌شود که در این بخش فرآیندهایی که معمولا به عنوان بخشی از خرد کردن مواد معدنی در نظر گرفته نمیشود و شامل فعالیت‌هایی است که با شناسایی مکان‌های مطلوب در کانسارهای معدنی برای قرار دادن مواد لازم و منفجر کردن آن‌ها منجر می‌شود.
 

برای بهینه‌سازی در روش‌های جدید آماده‌سازی مواد معدنی نیز از مکانیزم‌هایی اسفاده می‌شود که انتشار گرد و غبار، انفجار و حفاری و ابزار دقیق و سنسورها ازجمله فاکتورهای هستند که در بهینه کردن مواد معدنی نقش دارند. در رابطه با انتشار گرد و غبار باید گفت که بهبود فرآیند و تحقیقات بر روی آن‌ها می‌تواند مسائل زیست محیطی را کاهش دهد و جهت کنترل میزان گرد و غبار به روش‌های فعال و غیرفعال نیاز است. در مرحله انفجار و حفاری فرصت‌های قابل توجهی برای بهبود بهره‌وری انرژی در مراحل اولیه عملیات آماده‌‌سازی مواد معدنی به ویژه تغییر در روش‌های انفجار و حفاری وجود دارد.
 
سنسورها و ابزار دقیق‌های نیز می‌توانند همراه با تکنولوژی گام بردارند و ابزار پیشرفته منجر به بهبود کارآیی در عملیات حفاری و اننفجار می‌شود. علاوه بر این موارد، صنعت معدن به دنبال تولید مواد جدید جهت بهبود مقاومت در برابر سایش در خردایش و آسیاب و مواد مقاوم در برابر حرارت است. سرامیکی در مقابل استفاده از فیدرها، گلوله‌ها و آسترها مقاوم باشد نوعی ماده جدید در صنعت به حساب می‌آید. در نهایت استفاده از روش‌ها و ابزارهای پیشرفته می‌تواند در صنعت و معدن جهش عظیمی در میزان تولید و سرعت تولید را ایجاد کند و این موضوع به حمایت جدی دولت و افراد مربوطه نیاز دارد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری گسترش  ، تاریخ انتشار:7 خرداد 1400، کدخبر:175457 ، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین