پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۴۵۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: ایران در مسیر همکاری باچین از "جاده ابریشم" حذف نشده است. این که عده‌ای نقشه‌ای را نشان می‌دهند و ایران را از جاده ابریشم بیرون می‌دانند صحیح نیست چرا که این جاده برای دسترسی چین به غرب است و به عنوان یک پهنه عمل می‌کند. ایران هنوز هم می‌تواند فرصت حضور در این مسیر را از دست ندهد هر چند در برهه‌ای از زمان سرمایه گذاری و همکاری با چین را نادیده گرفت.
شعار سال: سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند بستر خوبی برای مشارکت فعال ایران در ابَرپروژه «ابتکار کمربند و جاده» باشد که به یک طرح توسعه‌ای در غرب آسیا تبدیل شده است. با امضای سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین از سوی وزرای امور خارجه دو کشور مسیر سرمایه گذاری و مشارکت ایران در پروژه‌های بزرگی از جمله «ابتکار یک کمربند یک راه» را هموار کند.

«شیء جی پینگ» رئیس جمهور چین و معمار اقتصاد نوین این کشور به عنوان طراح و ایده پرداز «ابتکار یک کمربند یک راه» اخیراً با تغییر نام روبه‌رو شده و به «ابتکار کمربند و جاده» نامگذاری شده، ولی در اقتصاد بین‌الملل با نام‌هایی همچون راه ابریشم نوین یا راه ابریشم قرن ۲۱ هم شناخته می‌شود)، قصد دارد تا این کشور را به مالک یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی-اقتصادی دنیا تبدیل کند.

راه ابریشم ایران با یک راه یک کمربند احیا می‌شود

اگر در گذشته راه ابریشم از چین به آسیای میانه، ایران، عثمانی، بالکان و اروپا منتهی می‌شد، در پروژه «ابتکار کمربند و جاده» یا راه ابریشم نوین مقرر شده است بخش‌های زیادی از آسیای میانه، روسیه و شمال اروپا، اروپای شرقی، آفریقا و غرب آسیا با استفاده از کلیدواژه «حمل و نقل»، ولی عملاً با در برگیری کلیت اقتصاد، بیش از ۷۰ کشور را شامل شود.

نقش ایران در گسترش جاده ابریشم

در همین رابطه امین ترفع مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه جوان، ایده اولیه کمربند راه برای پر کردن این شکاف‌ها میان شرق و غرب شکل گرفت، گفت: به طوری که با تکیه بر نرخ رشد بالای GDP، فاصله شرق و غرب چین کاهش یافت از این رو شبکه قطار پرسرعت چین با سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹ به طول ۲۴۵۰۰ کیلومتر کشیده شد.

او اظهار کرد: از سوی دیگر لازم بود تا به تبعیت از دوران گذشته، انتقال مجدد جریان تجارت به جاده، افزایش یابد تا از آن طریق علاوه بر ایجاد توسعه متوازن در داخل خاک چین، پیشروی مرز‌های اقتصادی و تجاری آن کشور به سوی غرب و کشور‌های آسیای مرکزی و اروپا صورت گیرد به طوری که کشور‌های غربی بتوانند نقش موتور محرک را برای توسعه سرزمین‌های بخش غربی چین فراهم کنند.

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همسایگان شمالی و غربی چین که بالاترین GDP را در میان کشور‌های منطقه دارا بودند (روسیه، قزاقستان، پاکستان)، جایگاهی کلیدی را برای ایفای این نقش مکمل پیدا کردند گفت: رییس جمهور چین در سال ۲۰۱۳، ابتکار کمربند راه را در قزاقستان معرفی کرد. این ابتکار از ۶ کریدور اقتصادی تشکیل شده که کریدور شماره ۴ آن از مسیر ایران عبور می‌کند. یکی از مهمترین کریدور‌های اقتصادی این ابتکار، کریدور اقتصادی چین پاکستان است که سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری چین در زیر ساخت‌های اقتصادی و حمل و نقلی آن در حال انجام است.

ترفع تصریح کرد: هر یک از کشور‌های منطقه با همسوسازی جریان توسعه و منافع خود با چین، از طریق مکانیزم‌های دو جانبه و چند جانبه، با ابتکار کمربند راه همراهی و تلاش می‌کنند با همه توان، نقش سازنده و مکمل را با شرکای منطقه‌ای خود در این ابتکار ایفا کنند.

او بیان کرد: یکی از برنامه‌های قدرتمندی که در منطقه آسیای مرکزی و اروپای شرقی تمرکز دارد، برنامه همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی (CAREC) است که توسط بانک توسعه آسیایی ایجاد و پشتیبانی می‌شود و در زیر ساخت‌های اقتصادی و حمل و نقلی کشور‌های همسایه سرمایه گذاری صورت می‌گیرد و هدف نهایی همه این سرمایه گذاری‌ها عموما اتصال اروپا به چین از طریق کشور‌های آسیای مرکزی است.

ترفع توضیح داد: به منظور موفقیت کامل ابتکار کمربند راه، چین همواره رویکرد اجتناب و دوری از تنش و مناطق پر تنش را دارد بنابراین هر یک از کشور‌های منطقه به منظور همسو شدن با جریان توسعه چین، به طور مستمر برای پیش بینی پذیری شاخه‌ای اقتصادی و سیاسی، سهولت کسب و کار و ایجاد پیوند‌های استراتژیک تجارت آزاد با کشور‌های منطقه و فرامنطقه تلاش می‌کنند و به تقویت چسبندگی‌های اقتصادی خود با قدرت‌های اقتصادی می‌پردازند.
 
نقش آفرینی بیشتری در برنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: کشور ایران نیز از این چارچوب خارج نیست و هر چه بتوانیم پیوند‌های تجاری استراتژیک و چسبندگی‌های اقتصادی با کشور‌ها و مناطق پیرامونی را در فضای بدون تنش تقویت کنیم، امکان نقش آفرینی بیشتری در برنامه‌های منطقه‌ای و بین المللی از قبیل ابتکار کمربند راه و تقویت ترانزیت شرق به غرب، برایمان فراهم خواهد شد.

ترفع تصریح کرد: امروز باید بپذیریم که موقعیت جغرافیایی، صرفا مزیتی نسبی است که چنانچه با مزیت‌های رقابتی پیش گفته همراه نشود، برتری خود را از دست داده و ظرفیت هایش به نفع سایر مناطق جغرافیایی تخلیه می‌شود. از این رو تمامی ابزار‌های نرم در حوزه تجارت و اقتصاد باید به کار گرفته شوند تا علاوه بر افزایش چسبندگی اقتصادی با کشور‌های منطقه و فرا منطقه، عدم قطعیت از فضای کسب و کار داخلی برطرف شود و منافع کشور ایران با منافع توسعه‌ای چین در شراکت برد-برد با کشور‌های همسایه و منطقه، همسو شود.

ایران از جاده ابریشم حذف شده است؟

همچنین در ادامه حامد وفایی کارشناس اقتصاد بین الملل به موضوع یک کمربند یک راه نیز پرداختیم که وی در این باره معتقد بود ایران در مسیر همکاری باچین از "جاده ابریشم" حذف نشده است.

وفایی تصریح کرد: این که عده‌ای نقشه‌ای را نشان می‌دهند و ایران را از جاده ابریشم بیرون می‌دانند صحیح نیست چرا که این جاده برای دسترسی چین به غرب است و به عنوان یک پهنه عمل می‌کند. ایران هنوز هم می‌تواند فرصت حضور در این مسیر را از دست ندهد هر چند در برهه‌ای از زمان سرمایه گذاری و همکاری با چین را نادیده گرفت.

او در پاسخ به این سوال که آن فرصت از دست رفته در زمان تصویب برجام بود؟ گفت: شاید می‌توان به آن هم اشاره کرد که تا حدودی از سرمایه گذاری‌ها و منفعت تجاری از چین، نسبت به آن بی اهمیت شدند.

براساس این گزارش افزایش میزان ترانزیت در بخش جاده‌ای با کشور‌های همسایه و همچنین کشور‌های مختلف خود یکی از مهم‌ترین نیاز‌های کشور در حوزه حمل ونقل است که هم اکنون با احیای یک کمربند یک راه امیدواریم دوباره راه ابریشم ایران احیا شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۷۹۴۸۹، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین