پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۵۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
محسن امین زاده در یادداشتی به بیان مولفه ها و مسیر توسعه چین طی چهل سال اخیر پرداخته و عوامل ضد توسعه در ایران را نیز برشمرده است. امین زاده می نویسد: حدود چهل سال پیش به همراه هاشمی رفسنجانی در دیدار با رییس جمهور چین، از عزم این کشور برای ورود به عرصه توسعه جهت جبران عقب ماندگی‌های خود با همسایه دیرینه شان ژاپن شنیدیم، در دوران پس از انقلاب، چین کمونیست کشور دوست و برادر ایران اسلامی بوده است! اما چرا ایرانیان حرکت در مسیر توسعه را از چینی‌ها نیاموختند و چرا ایران توسعه نیافته است؟تفاوت‌های چین و ایران در این بازه چهل ساله را در ادامه می خوانید.

شعار سال: حدود چهل سال پیش به همراه هاشمی رفسنجانی در دیدار با رییس جمهور چین، از عزم این کشور برای ورود به عرصه توسعه جهت جبران عقب ماندگی‌های خود با همسایه دیرینه شان ژاپن شنیدیم، در دوران پس از انقلاب، چین کمونیست کشور دوست و برادر ایران اسلامی بوده است!

 حتی در مقطعی هیاتی به آن سرزمین رفت تا آیین و رموز حکمرانی را از چشم بادامی‌های فعال در حزب کمونیست چین بیاموزد….

اما چرا ایرانیان حرکت در مسیر توسعه را از چینی‌ها نیاموختند و چرا ایران توسعه نیافته است؟

تفاوت‌های چین و ایران در این بازه چهل ساله به شرح زیر بود:

چین دریافت که تعامل سازنده با جهان شرط لازم برای توسعه است.
ولی ایران به دنبال انقلاب ۵۷ تقابل با جهان را تمرین می‌کرد!

چین نظم حاکم بر جهان را پذیرفت (اقتصاد پیش شرط سیاست است).
ولی ایران به دنبال آفرینش نظم جدیدی در جهان بود!

چین اختلافات داخلی خود در حزب کمونیست را برای گذار به توسعه کنار گذاشت، ولی ایران به دنبال انقلاب ۵۷ شاهد اوج گرفتن اختلافات داخلی بود!

با وجود دوستی با چین، چرا مسیر توسعه را از چینی‌ها نیاموختیم؟!
چین دریافت که رشد اقتصادی بر عدالت اجتماعی مقدم است (عدالت بدون توسعه همان توزیع عادلانه فقر است)، ولی در ایران هنوز هم نسبت میان این دو روشن نیست!

چین دریافت که اگر چه رابطه با امریکا توسعه نمی‌آورد، ولی چالش و درافتادن با امریکا قبل از تبدیل شدن هر کشوری به یک ابر قدرت اقتصادی قطعا ضد توسعه است!

چین دریافت که ابتدا اقتصاد خود را بسازد و سپس بر جهان تاثیر بگذارد.
ولی ایران ابتدا می‌خواست جهان را تغییر دهد و سپس خود را بسازد!

چین دریافت که سیاست خارجی باید به اقتصاد داخلی یارانه پرداخت کنند.
ولی در ایران هنوز هم اقتصاد داخلی به سیاست خارجی یارانه پرداخت می‌کند!

چین دریافت که اصول توسعه در سراسر جهان مشترک، ولی مدل‌های آن متفاوت است.
ولی در ایران نه تنها اصول توسعه پذیرفته نشده بلکه موجودیت آن نیز همچنان مورد اختلاف است!

چینی‌ها تاریخ گذشته خود را رها کردند تا آینده‌ای بهتر را بسازند.
ولی در ایران به گذشته تاریخی خود آویختند تا توجیهی برای کاستی‌های آینده خود بسازند!

چین شجاعانه اشتباهات خود را پذیرفت تا به توسعه دست یابد. ولی در ایران چهل سال است که انکار یا توجیه اشتباهات ما را رها نمی‌کند!

نویسنده: محسن امین زاده

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاددان، تاریخ انتشار:۱۲ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۰۸۹۳۹، www.eqtesaddan.ir

 

اخبار مرتبط
برچسب ها: آیین و رموز حکمرانی چین ، دوستی چین کمونیست با ایران اسلامی ، مسیر توسعه چین ، جبران عقب ماندگی چین از ژاپن ، رقابت چین با ژاپن در مسیر توسعه ، چرا ایرانیان مسیر توسعه را از چین نیاموختند؟ ، تفاوت های چین و ایران در بازه چهل ساله پس از انقلاب ایران ، تعامل سازنده با جهان شرط لازم برای توسعه ، تقابل با جهان ، ایران به دنبال آفرینش نظم جدیدی در جهان ، چین نظم حاکم بر جهان را پذیرفت ، اقتصاد پیش شرط سیاست ، کنار گذاشتن اختلافت داخلی در حزب کمونیست چین ، رشد اقتصاد مقدم بر عدالت اجتماعی ، عدالت بدون توسعه ، توزیع عادلانه فقر است ، رشد اقتصادی چین در مسیر توسعه ، توجه ایران به ساخت جهان قبل از ساخت خود ، مدل های متفاوت توسعه در جهان ، عدم پذیرش اصول توسعه در ایران ، رها کردن گذشته برای ساخت آینده بهتر ، افتخار ایران به گذشته برای توجیه کاستی های آینده ، محسن امین زاده ، انکار اشتباهات در ایران ، توجیه اشتباهات بجای پذیرش اشتباهات در ایران ، ممولفه های توسعه چین کدامند؟ ، چرا از مسیر توسعه چین درس نمی گیریم؟ ، عقب ماندگی توسعه ای ایران از چین
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین