پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۳۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
جنگ تجاری چین و آمریکا شدت گرفته است، ولی پکن از سلاح جدیدش یعنی معادن نادر و احتمالا آنتی بیوتیک های این کشور علیه واشنگتن استفاده خواهد کرد.

شعار سال: جنگ تعرفه‌ای یا اقتصادی ترامپ از سال ۲۰۱۶ با چین آغاز شده است. دونالد ترامپ در طول چند سال گذشته بر اساس تعرفه اقتصادی وارد جنگ با چین شدهو چند دوره مذاکره بین این دو کشور هم کارساز نبوده است.

در میان نبرد تعرفه های متقابل میان چین و ایالات متحده، رسانه‌های چینی اعلام کرده‌اند که جنگ تعرفه‌ای ادامه یابد،فروش فلزات معدنی کمیاب به ایالات متحده آمریکا محدود خواهد شد.

پکن که در جنگ مستقیم تجاری و اقتصادی با آمریکا قرار دارد می‌گوید که کشورهایی که مقابل توسعه اقتصادی چین می‌ایستند، نباید انتظار صادرات مواد معدنی از این کشور را داشته باشند؛ این یعنی چین برای آمریکا خط و نشان پر رنگیکشیده است.

گفتنی است،چین یکی از بزرگترین فروشندگان و تأمین‌کنندگان مواد معدنی و فلزات نادر در جهان است و این بهترین اهرم آنها برای مقابله با جنگ اقتصادی است. چینی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که هر کشوری نمی‌تواندمواد معدنی و فلزات این کشور را استفاده کند و در مقابل توسعه چین هم بایستد.

فلزات گران‌بها و کمیاب در موارد مختلفی استفاده می‌شوند. از جمله در حوزه پزشکی برای درمان سرطان و در دندان‌پزشکی نیز مورد مصرف قرار می‌گیرند و برای آمریکا بسیار مهم است که بتواند به‌راحتی از چین فلزات مورد استفاده خود را وارد کند.

افزون بر این، چین دارای بزرگترین معادن فلز خاکی و گیاهی در جهان است،یکی از معدود تولیدکنندگان این نوع فلز در جهان نیز به شمار می‌رود وتقریباً نیمی از ذخایر نادر زمین در انحصار پکن قرار دارد.

آمریکا اما در این زمینه تنهادارای یک معدن در کالیفرنیا است که نمی‌تواند روی آن حساب زیادی باز کند. چین هم اهمیت این موضوع را شناخته است. از طرفی شرکت الکترونیک و تولیدکننده تلفن‌های همراه هوشمند آمریکایی اپل نیازمند تهیهفلزات خاکی کمیاب در ساخت و توسعه دوربین‌ها و بلندگوهاست و به همین دلیل آمریکا در جنگ تجاری با چین راه سختی و شاید ناممکنی در پیش دارد.

 آیا چین از آنتی بیوتیک در جنگ تجاری با آمریکا استفاده می کند؟

اما مواد نادر معدنی تنها سلاح پکن علیه واشنگتن  در جنگ تجاری نیست، چراکه بازار آنتی بیوتیک نیز در دست چین قرار دارد.چین بزرگترین تامین کننده جهانی عناصر آنتی بیوتیک و انواع ویتامین است.

گری کوهن مشاور سابق اقتصادی ترامپ در مصاحبه با روزنامه انگلیسی سان فاش ساخت ۹۶.۶ درصد از آنتی بیوتیک بازار آمریکا را چین تامین می کندو حتی اگر چین نخواهد از آنتی بیوتیک به عنوان سلاح در جنگ تجاری با آمریکا استفاده کند، قیمت جهانی این محصول با افزایش تنش میان پکن و واشنگتن افزایش خواهد یافت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 3 تیر 98، کد مطلب: 79 400078: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین