پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 05
کد خبر: ۱۴۹۸۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
فشارهای اقتصادی و جنگ تجاری چین و آمریکا، با تصویب لایحه قانونی تقویت روابط واشنگتن با تایوان، به عرصه سیاسی کشیده شد تا تنش های دو کشور از حوزه تجاری فراتر رفته و این بار حساسیت بیشتری پیدا کند.
شعار سال : آمریکا سال ها است با سیاست گزینشی خود در برابر کشورها، کوشیده تا منافع ملی اش را در آن سوی مرزها جستجو کند اما این بار با مانع بزرگی چون چین روبرو است و نبردهای تجاری، سیاسی و دیپلماتیک آنها بتدریج دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا را شاخ به شاخ کرده است.
شاید چین و آمریکا بتوانند از برخی منازعات تجاری به اشکال مختلف بگریزند و بعضا راهی برای کاهش تنش ها پیدا کنند اما در بحث تایوان که موضوعی سیاسی است و به 'اصل چین واحد' مربوط می شود هر منازعه ای می تواند حتی خطر رویارویی نظامی را به دنبال داشته باشد.
با تصویب یک لایحه با امضای 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا با بودجه بی سابقه 717 میلیارد دلاری در تاریخ نیروهای مسلح آن کشور و با تهدید دانستن چین در این قانون و تاکید بر تقویت روابط نظامی آمریکا با تایوان، عملا تنش های تجاری دو کشور به سیاست کشیده شده است.
شاید تعجب برانگیز نباشد که اگر گفته شود آمریکا این لایحه را با چندین هدف و بویژه برای آمادگی بیشتر برای مقابله با روسیه و چین تدارک دیده است آن سوی دیگر مساله دریای جنوبی، دریای شرقی چین و شبه جزیره کره وجود دارد و بخش دیگر نیز به موضوع تقویت روابط نظامی آمریکا با تایوان مربوط می شود.
آمریکایی ها مدتی است که بیش از حد به تایوان نزدیک شده اند و بتدریج در حال عبور از خطوط قرمز چین هستند که 'اصل یک چین' را ستون روابط سیاسی خود با کشورهای دیگر از جمله آمریکا می داند.
نهادهایی که در چین در امور سیاسی دست اندرکار هستند به طور متحد یادداشت های اعتراضی را تسلیم آمریکا کرده اند و به این کشور هشدار داده اند که روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی در معرض خطر است.
نشریات ادواری چین هم یکپارچه گزارش هایی را در انتقاد از آمریکا منتشر کرده و نوشته اند که چین هرگز مرعوب آمریکا نخواهد شد این روزنامه ها خاطر نشان کرده اند که در قرن بیست و یکم هیچ کشوری نباید گمان کند که می تواند برای چین در عرصه نظامی شاخ و شانه بکشد و آمریکا هم بهتر است اول قدرت نظامی اش را مورد ارزیابی قرار دهد.
'رن یوان زی' از کارشناسان دانشگاه ارتباطات خارجی چین در پکن می گوید که ترامپ سیاست های بسیار نگران کننده ای دارد متاسفانه اقدامات دولت فعلی آمریکا برای کشورهای منطقه باعث نگرانی شده و بسیاری از کشورها به این سیاست ها هشدار داده اند.
وی نظامی گری آمریکا را در منطقه آسیای جنوب شرقی و دریای جنوبی مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد اینها باید مورد توجه قرار گیرد و کشورها لازم است برای مقابله با دولت آمریکا متحد باشند.
'لوکانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین و 'ووچیان' سخنگوی وزارت دفاع به طور مشترک از ارسال یادداشت های اعتراض آمریکا خبر داده و آورده اند که واشنگتن باید ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارد.
عصبانیت مقام های چینی در این شرایط از سیاست های ترامپ نشان می دهد که پکن بتدریج خود را برای موضعگیری های مقتدرانه تری در برابر واشنگتن آماده می کند.
چین در طول سال های گذشته اقدام عملی در برابر سیاست های آمریکا در ارتباط با تایوان انجام نداده و تنها به اعتراضات ساده اکتفا کرده است ولی واشنگتن بر خلاف این هشدارهای لفظی همواره به دنبال تقویت روابط نظامی خود با تایوان بوده است.
قانونی شدن روند ارتباطات نظامی آمریکا با تایوان تحت این لایحه دفاعی، زنگ خطری برای چین است و در عین حال جسارت بیشتری به مقام های تایوان می دهد تا به سمت استقلال از چین حرکت کنند.
اداره امور تایوان در دولت چین هم با انتشار بیانیه ای تاکید کرده است که چین به آمریکا اجازه نمی دهد به بهانه ورود به مساله تایوان در امور داخلی این کشور مداخله کند.
موضوع تایوان حساس ترین مساله در روابط چین و آمریکا محسوب می شود و با تقویت روابط نظامی آمریکا با این جزیره و احتمالا فروش های تسلیحاتی بیشتر در آینده و دیدار مقام های دو طرف با یکدیگر، می تواند خشم چین را برانگیخته و تدابیر تلافی جویانه این کشور را به دنبال داشته باشد.
با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 28 مرداد 1397 ، کدخبر: 83005335 ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
ا.ف75
امیدوارم این جنگ هرچی که هست در نهایت به نفع ایران تموم شه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین