پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۰۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
بهرام شکوری، با انتقاد از عدم صدور ویزا برای هیات‌های تجاری ایران در چین، گفت: چین در ایران کشور دوست و برادر مورد خطاب قرار می‌گیرد و ما با این کشور قرارداد ۲۵ ساله داریم، اما توافق‌های ما با چینی‌ها در عمل نمود عینی پیدا نمی‌کند و آن‌ها حتی حاضر نمی‌شوند که دلار فعالان اقتصادی ایران را به دلیل تحریم‌ها تبدیل کنند؛ درگام نخست باید امکان حضور فعالان اقتصادی در این کشور‌ها فراهم شود در غیر این صورت چگونه انتظار داریم که مناسبات تجاری خود را با این کشور توسعه بدهیم؟

شعار سال: بهرام شکوری، با انتقاد از عدم صدور ویزا برای هیات‌های تجاری ایران در چین، گفت: چین در ایران کشور دوست و برادر مورد خطاب قرار می‌گیرد و ما با این کشور قرارداد ۲۵ ساله داریم، اما توافق‌های ما با چینی‌ها در عمل نمود عینی پیدا نمی‌کند و آن‌ها حتی حاضر نمی‌شوند که دلار فعالان اقتصادی ایران را به دلیل تحریم‌ها تبدیل کنند؛ درگام نخست باید امکان حضور فعالان اقتصادی در این کشور‌ها فراهم شود در غیر این صورت چگونه انتظار داریم که مناسبات تجاری خود را با این کشور توسعه بدهیم؟

شکوری، عضو اتاق بازرگانی: دلال‌ها برای هیات تجاری ایران ویزا تهیه کردند
وی ادامه داد: متاسفانه یک ماه پیش به هیات تجاری ایران برای حضور در نمایشگاه چین ویزا نمی‌دادند، اما سوال این است که چگونه یک آژانس مسافرتی با دریافت ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار می‌تواند برای مسافران ویزا تهیه کند که به اعتقاد من این افراد دلال‌هایی هستند که احتمالا با سفارتخانه‌ها در ارتباط هستند.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به کشور‌های آفریقایی، تصریح کرد: توسعه مناسبات سیاسی ما با سایر کشور‌ها می‌تواند پیامد‌های مثبت اقتصادی داشته باشد؛ ایران می‌تواند برای تامین ماشین‌آلات و نوآوری‌ها از کشور‌های همسایه کمک بگیرد؛ همچنین این کشور‌ها بازار مصرف بزرگی دارند و عربستان بازار خوبی برای انواع محصولات معدنی از جمله سنگ‌های تزئینی است، اما باید ریشه‌ای مناسبات ما با دنیا حل شود و همچنین باید به فکر رفع تحریم‌ها باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه رفع تنش‌ها نباید به سخن محدود شود، اضافه کرد: اگر زیرساخت‌ها و بستر‌ها آماده نشود رسیدن به رقم تجاری مدنظر دولت میسر نخواهد شد؛ دولت و وزارت امور خارجه باید زمینه‌های سفر بدون مشکل را برای فعالان اقتصادی فراهم و به نوعی تسهیل‌گری کنند؛ تجار و بازرگانان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شریک تجاری خود ارتباط برقرار کنند تا هر زمان که اراده کردند؛ بتوانند به آن کشور‌ها سفر کنند.

شکوری ادامه داد: به نظر می‌رسد دلال‌ها از داستان تحریم‌ها سوء‌استفاده کرده و ویزا‌ها را می‌فروشند و فعالان اقتصادی نیز چاره‌ای ندارند که با قیمت‌های گزاف ویزا خریداری کنند.

وی با اشاره به اشتباه در ارائه آمار احیای معادن از سوی دولت، تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح احیای معادن تا به امروز مطابق با آمار ایمیدرو حدود ۵۰۰ معدن احیا شده است هرچند چندان این عدد را دقیق نمی‌دانم، اما آنچه مسلم است اختلاف فاحشی میان عدد اعلامی دولت و ایمیدرو وجود دارد البته دولت، گزارش کار را از ایمیدرو می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد در نگارش اشتباهی صورت گرفته و بدون تردید ۳ هزار معدن احیا نشده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از کاهش صادرات محصولات معدنی به لحاظ وزنی خبر داد و افزود: میزان تولید و صادرات کاهش پیدا کرده، اما با افزایش ارزش محصولات معدنی این کاهش صادرات جبران شده است. متاسفانه آمار رسمی در زمان مشخص ابلاغ نمی‌شود و دیده‌ایم که رقم کاهش آمار ۲ وزارتخانه با یکدیگر متفاوت است و کسی هم نمی‌تواند صحت یا کذب آن را تایید کند.

به گفته این فعال اقتصادی؛ محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها همچنان در واردات ماشین آلات معدنی وجود دارد و این باعث شده است که قیمت یک ماشین معدنی که خارج از ایران حدود ۲۰۰ هزار دلار است در ایران حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار بفروش برسد و این موضوع در فعالیت معدنی تاثیر گذاشته و قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد.

وی عدد تجارت سنگ در سال گذشته را حدود ۱۷۴ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: تجارت سنگ در سال‌های گذشته به ۳۵۰ میلیون دلار هم رسیده بود، اما از آنجایی که نمی‌توانیم سنگ‌ها را با ماشین‌آلات روز برای بازار‌های جهانی آماده کنیم از این‌رو حجم تجارت ما کاهش پیدا کرده است البته در این بین، تحریم‌ها و افزایش هزینه حمل نیز دست به دست هم دادند که شرایط این صنعت اینگونه شود؛ این در حالیست که ظرفیت ارزآوری در این حوزه حدود ۵ میلیارد دلار است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۵۹۷۱۹، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین