پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
دکتر منصور فرهادی: مواد غذایی ترا ریخته یا دستکاری ژنتیکی شده به محصولاتی گفته می شود که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به وجود آیند.
شعارسال: محصولات تراریخته شامل گیاهان تراریخته و حیوانات تراریخته می شوند. با دستکاری ژنتیکی می توان محصولاتی را تولید کرد که دارای ویژگیهای جدیدی باشند، مثلا در مورد حیوانات تراریخته می توانند تا چند برابر یک حیوان معمولی بزرگ شوند و تولید گوشت کنند، یا در مورد گیاهان می توان با روش تراریخته گیاهانی تولید کرد که به کم آبی و شوری و گرمای هوا مقاوم باشند و محصول بسیار زیاد و غیر طبیعی تولید کنند.

مزایای محصولات تراریخته:

1) تولید گیاهان و حیوانات قوی تر در برابر بیماری ها و آفات

2) ماندگاری بیشتر محصولات

3) کاهش قیمت غذا به دلیل تولید زیاد محصولات غذایی

4) تولید محصولات غذایی جدید

5) مقاومت بالای گیاهان تراریخته در برابر حشرات

مضرات محصولات ترا ریخته:

1) واکنش آلرژیک: دستکاری ژنتیکی باعث ایجاد پروتیین هایی در گیاه یا جانور می شود که ممکن است برای بدن انسان به عنوان عامل بیگانه شناخته شود و واکنش آلرژیک ایجاد گردد.

2) نامناسب بودن برای محیط زیست: بقایای این جانداران برای محیط زیست نامناسبند و برای مدتها در طبیعت باقی می مانند.

3) کاهش کارایی آنتی بیوتیکها بر روی بدن انسان

4)طعم غیر متداول

5) محصولات تراریخته باعث ایجاد بیماری های جدید در انسان می گردند.

6) سلاح بیولوژیک: بعضی از کشورها از این محصولات علیه دشمنان خود استفاده می کنند.

کشت و مصرف عمومی محصولات تراریخته در اغلب کشورهای اروپایی به جز در مزارع خاص و قرنطینه تحقیقاتی ممنوع است و با انواع قوانین سفت و سخت با واردات این محصولات برخورد می شود.

کشور پیشرفته سویس مصرف این محصولات را برای سومین بار، پنج سال دیگر ممنوع کرد!!!

در بعضی کشورها فقط محصولات تراریخته با حد تراریختگی زیر یک درصد آن هم با برچسب گذاری مجاز است و مصرف محصولات با حد تراریختگی بالای یک درصد اکیدا ممنوع است.

در سرزمینهای اشغالی فلسطین، صهیونیستها حتی اجازه کشت محصولات تراریخته را در مزارع تحقیقاتی به علت مخاطرات زیست محیطی صادر نمی کنند.

در کشور روسیه نیز فقط دو صدم درصد از سبد غذایی مردم را محصولات تراریخته تشکیل می دهد.

آکادمی پزشکی زیست محیطی امریکا به پزشکان هشدار داده است که برای تمام بیماران خود رژیم های غذایی فاقد محصولات تراریخته تجویز کنند.

این آکادمی به استناد مطالعات صورت گرفته، اعلام میکند که محصولات تراریخته می تواند سبب اختلالات دستگاه گوارش، اختلالات دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن، ناباروری و انواع سرطان ها شود و حتی این بیماری ها در کسانی که در مزارع تولید محصولات تراریخته کار کرده اند نیز مشاهده شده است.

متاسفانه برخلاف اقدامات احتیاط آمیز فراوان کشورهای پیشرفته در تولید و واردات محصولات تراریخته، در کشور خودمان در هیچ یک از گمرک ها و مبادی ورود کالا ، آزمایشگاهی مختص تشخیص میزان تراریختگی محصولات غذایی وارداتی وجود ندارد و فقط اعلام کشور صادر کننده محصولات مبنا قرار می گیرد.

در برنامه ی ششم توسعه؛ آزادسازی کشت، تولید محصولات تراریخته و مصرف عمومی آنها، مورد تاکید و اهتمام قرار گرفته است در صورتیکه هنوز بسیاری از آزمایشات اطمینان بخشی برای استفاده از این محصولات انجام نشده است.

سالانه سه میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می شود. بر این اساس ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان محصولات تراریخته در جهان می باشد.

بیش از نود درصد از روغن های سویا و کلزا که در جهان وجود دارد تراریخته هستند.

در سالهای اخیر دولت واردکنندگان را موظف کرده روی محصولات تراریخته برچسب بزنند تا همه مردم مطلع شوند و برحسب اختیار افراد جامعه از این محصولات استفاده کنند اما متاسفانه هنوز در عمل این اتفاق رخ نداده است.

در پایان انتظار می رود مسوولان نسبت به تولید و واردات محصولات تراریخته دقت نظر بیشتری داشته باشند از طرف دیگر مصرف کنندگان نسبت به مصرف این محصولات حساسیت ویژه ای به خرج دهند و سعی نمایند حتی الامکان از محصولات ارگانیک و سالم تر بهره گیرند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سايت خبري-تحليلي جنوب ايران، تاريخ انتشار 8 آبان 95، كدخبر :28027، www.jonoubiran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین