پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
ممنوعیت فعالیت بازنشسته‌ها بعد از تصویب مجلس و ابلاغ رئیس جمهور، اجرایی شد اما با وجود اتمام مهلت برای پایان دادن به حضور این افراد، هنوز هستند بازنشسته هایی که در ورزش مدیریت می کنند.

شعار سال:

هفت سال پیش سازمان تربیت بدنی وقت بر اساس مصوبه هیات دولت مبنی بر «منع قانونی به کارگیری افراد بازنشسته در دوایر و دستگاه های دولتی»، قانون ممنوعیت حضور افراد بازنشسته در فدراسیون های ورزشی را ابلاغ کرد اما طی سال های گذشته این قانون به طور جدی در ورزش اجرایی نشد یا حداقل اینکه به خاطر برخی مصلحت اندیشی ها اجرای آن در اولویت قرار نگرفت به خصوص اینکه این قانون یک تبصره داشت و آن اینکه افراد بازنشسته با گرفتن مجوز از دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی کل کشور به ادامه فعالیت خود در بخش های مختلف مجاز می شدند. به همین دلیل افراد بازنشسته زیادی طی این سال ها در پست های مختلف ورزشی مدیریت کردند و همچنان هم مدیریت می کنند.

البته ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان طی یکی دو سال گذشته با جدیت بیشتری از سوی مسئولان تصمیم گیرنده کشور پیگیری شد تا اینکه امسال در جلسه علنی بیستم اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی این قانون تصویب و ۹ روز بعد به تایید شورای نگهبان رسید. خردادماه نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.

در همین راستا رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به وزارت ورزش قانون مصوب در رابطه با بازنشستگان را جهت اجرایی شدن، ابلاغ کرد.

حتی دیوان محاسبات کشور در نامه ای به وزیر ورزش بر توجه به قانون ممنوعیت فعالیت افراد بازنشسته و اجرای قانونی مصوب و ابلاغی در این زمینه تاکید کرد. در بخشی از این نامه آمده بود: «در راستای سیاست پیشگیرانه دیوان محاسبات کشور مراتب به نحو مقتضی از تاریخ ابلاغ قانون (برای به کارگیری جدید) و پس از مهلت تعیین‌شده (از تاریخ ۱۳۹۵/۵/۷ به بعد) برای افرادی که قبلا به هر طریق به کار گرفته‌ شده‌اند در آن وزارت و تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تابعه اعم از دستگاه‌های ملی و استانی رعایت گردد

بعد از ابلاغ قانون منع به کارگیری افراد بازنشسته، وزارت ورزش در اولین اقدام حمیدرضا گرشاسبی را جایگزین بهرام افشارزاده در این وزارتخانه کرد که به خاطر بازنشسته بودن نمی توانست به مدیریت خود در حوزه وزارتی ادامه دهد. همزمان اجرای این قانون در سایر بخش های ورزش نیز در دستور کار وزارت ورزش قرار گرفت به خصوص اینکه روسای فدراسیون ها هم شامل این قانون شده و در صورت بازنشسته بودن نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

احمد گواری، مدیر دفتر امور مشترک فدراسیون ها در همین زمینه طی نامه ای به فدراسیون ها ضمن تاکید بر قانون موردنظر و لزوم اجرای آن، دستور داد که نهایتا تا اول مهرماه در مورد بازنشستگان شاغل در فدراسیون ها تعیین تکلیف شود اما با وجود گذشت بیش از یک ماه از مهلت تعیین شده، به این موضوع در فدراسیون ها و در کل در بدنه ورزش رسیدگی شده است؟


در مصوبات سال های قبل این شرایط برای بازنشسته ها فراهم بود که در صورت داشتن مجوز قانونی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و اتفاقا خیلی از مدیران ورزش هم با استفاده از همین تبصره و گرفتن مجوز از دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی، راه را برای ادامه فعالیت خود باز گذاشتند مانند آنچه علی کفاشیان برای انتخابات دو دوره پیش فدراسیون فوتبال انجام داد و با گرفتن مجوز توانست چهار سال دیگر در این فدراسیون ریاست کند. این در حالی است که در قانون جدید هیچ جایی برای رایزنی نیست و فرد بازنشسته تحت هیچ شرایطی نمی تواند با دستگاه موردنظر ادامه همکاری داشته باشد مگر اینکه در پست «وزیر یا معاون وزیر» به کار گمارده شود.

دیگر اینکه پیش از این اینگونه عنوان شده بود که اگر فردی در پست و مقام بازنشسته شود مانند ناطق نوری که به عنوان معاون وزیر بازنشسته شد، می تواند به فعالیت خود ادامه دهد اما در قانون جدید بازنشسته، بازنشسته است و تحت هیچ شرایطی نمی تواند کار کند.

با این اوصاف به نظر می رسید قانون منع به کارگیری افراد بازنشسته در این دوره با جدیت بیشتری نسبت به گذشته اجرا شود به خصوص اینکه طبق آنچه در قانون ابلاغی قید شده و دیوان محاسبات نیز روی آن تاکید کرده است، پرداخت هر گونه وجهی به افراد بازنشسته از هر محل و تحت هر عنوان پس از اتمام مهلت قانونی در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب می‌شود.

بر همین اساس و طبق نامه ارسالی احمدگواری به فدراسیون ها، پایان شهریورماه زمان اتمام همکاری افراد بازنشسته با فدراسیون ها بود و در واقع آنها باید آخرین دریافتی خود را برای این ماه می گرفتند و بعد از آن به همکاری شان پایان می دادند اما طی یک ماه و ۱۰ روزی که از مهلت تعیین شده می گذرد کمتر خبری از قطع همکاری بازنشسته های ورزش شنیده شده و این یعنی نادیده گرفتن قانون ابلاغی رئیس جمهور!

اجرا نشدن این قانون از سوی وزارت ورزش و فدراسیون ها درحالی صورت می گیرد که در میان روسای فدراسیون ها و دیگر مدیران اجرایی ورزش هستند افرادی که بعضا بازنشسته سایر بخش ها و دستگاه های دولتی هستند که پس از بازنشستگی به مدیریت ورزش روی آورده اند. این افراد در حالی در پست های اجرایی ورزش را اشغال کرده اند که فعالیت آنها منع قانونی دارد و حتی دیگر با گرفتن مجوز هم نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش مهر، طبق قانون منع به کار گیری بازنشسته ها، محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال و بازنشسته آموزش و پرورش و ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس و بازنشسته وزارت بهداشت، محمود خسروی وفا رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان و بازنشسته سپاه پاسداران، محمدرضا مقصودلو رئیس فدراسیون کبدی و بازنشسته تربیت بدنی و ... از جمله روسای فدراسیون هایی هستند که مدیریت آنها با ابهامات قانونی روبرو است. این عده علاوه بر دیگر افرادی هستند که مسئولیت های نایب رئیسی و دبیری برخی فدراسیون های ورزشی را برعهده دارند و شامل قانون منع بکارگیری افراد بازنشسته می شوند.

فعالیت این دسته افراد برای رئیس دستگاه ورزش تخلف اداری محسوب می شود و حتی هر وجهی که از زمان تعیین شده به بعد به حساب این افراد واریز شود باید به بیت المال عودت داده شود اما با همه اینها پرداختن به اجرای قانون منع فعالیت بازنشسته ها هنوز در ورزش جدی گرفته نشده است! شاید وضعیت نامشخص وزارت ورزش که به خاطر استعفای گودرزی و بلاتکلیفی مدیریتی قطعی این وزارتخانه بهانه ای برای تاخیر در اجرای این قانون است اما در هر صورت برای وزارت ورزش چاره ای جز کنار گذاشتن بازنشسته ها نیست؛ هر چند که ممکن است با این کار بدنه ورزش به یکباره از مدیران با تجربه و مجرب ورزشی خالی شود اما قانون با متخلفان در اجرای قانون بازنشسته ها برخورد می کند و این یعنی ملزم شدن وزارت ورزش و فدراسیون ها در اجرای قانون.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 11 آبان 1395، کد مطلب: 3810212 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین