پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل‌های اقلیمی در فصل تابستان سبب شده تا از مرداد ماه فقط شاهد بارش باران در استان‌هایی مانند گیلان، گلستان، آذربایجان غربی و شرقی باشیم و در استان‌های دیگر بارندگی نخواهیم داشت و همین باعث می‌شود بخش کشاورزی با بحران خشکسالی مواجه شود.
شعار سال: احد وظیفه اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیم کشور، بار‌ها اعلام شده که در تابستان انتظار بارندگی چندانی نداریم.

وی افزود: گرچه از اکنون نمی‌توان بارش در سال زراعی آینده را پیش بینی کرد، اما امیدواریم بارش به تاخیر نیفتد.

وظیفه ادامه داد: بنا بر مدل‌های اقلیمی در فصل تابستان بسیاری از استان‌ها همچون بوشهر، فارس، یزد، اصفهان، مرکزی، کردستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارندگی نخواهند داشت و فقط در برخی استان‌ها اعم از گیلان، گلستان، آذربایجان غربی و شرقی از مرداد به بعد بارندگی خواهیم داشت.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه در اغلب نقاط کشور در تابستان بارندگی نداریم، بیان کرد: بنابر آمار مجموع بارش از ابتدای سال زراعی به ۱۳۰ میلی متر رسیده که همواره برآورد می‌شود تا پایان سال زراعی به ۱۴۰ میلی متر برسد.

او درباره تاثیر میزان بارش در سال زراعی جدید بر خشکی هوا بیان کرد: اگر بارش پاییز زودهنگام شروع شود، در کاهش خشکی و میزان بارش تا حدودی تاثیر گذار خواهد بود، اما چنانچه با تاخیر آغاز شود، خشکی هوا را تشدید می‌کند.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: دمای هوا در فصل بهار ۲ تا ۳ درجه بیش‌تر از مدت مشابه سال قبل بود و همواره انتظار می‌رود که در تابستان میزان دما در غرب کشور فراتر از نرمال و در مابقی استان‌ها به صورت نرمال باشد.

او با اشاره به اینکه در سایر نقاط بارش‌های تابستانه قابل ملاحظه‌ای نداریم، بیان کرد: امسال در جنوب شرق، بارندگی در حد نرمال است و البته گرایش به بیش از نرمال دارد، همچنین در شمال کشور هم بارش کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به تاثیر کمبود بارش در بخش کشاورزی گفت: با توجه به موضوع کمبود بارش و چالش جدی در بخش کشاورزی، بسیاری از استان‌ها دسترسی شان به آب شرب کاهش پیدا کرده که اگر تمهیدات جدی اندیشیده نشود، بخش کشاورزی دچار خسران می‌شود.

به گفته وظیفه، در فصل تابستان دما در سواحل دریای خزر گرایش به بیش از نرمال دارد، همچنین دما در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی تا ۲ درجه بالای نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با اشاره به اهمیت دما در فصل تابستان تصریح کرد: بنابر پیش بینی مدل‌های اقلیمی دمای نیمه شرقی یک تا ۱.۱ درجه، نیمه غربی یک تا ۱.۵ درجه و شمال و شمال غرب تا ۲ درجه بالای نرمال در فصل تابستان پیش بینی شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰، ۶۱۰۳۸۵، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین