عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور نظام حقوقی دریای خزر را از لحاظ نحوه بهرهبرداری، چگونگی حفاظت، تنظیم روابط بین کشورهای خزری و نحوه همکاریها دارای اهمیت فراوان دانست و گفت: روسیه زیر بار پروتکل آبزیان دریای خزر نمیرود، تنها راه نجات دریای خزر اجرای بند بند کنوانسیون تهران و پروتکلهای الحاقی آن است.
شعار سال: احسان عابدی، کنشگر محیط زیست دریایی و عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور گفت:: با توجه به خطرات ناشی از نوسانات سطح آب که محیط زیست دریایی دریای خزر را تهدید میکند و خصوصیات اکولوژیکی و آبنگاری منحصر به فرد دریای خزر، تعهد و اجرای فردی و مشترک این کنوانسیون بسیار ضروری است.
عابدی با بیان اینکه تقریباً هیچ یک از اهداف کنوانسیون تهران محقق نشده است اظهار کرد: دریای خزر به دلیل دارا بودن تنوع زیستی گونههای جانوری و گیاهی، ذخایر نفت و گاز، موقعیت استراتژیک، اشتغال و گردشگری بسیار با اهمیت است.
وی با اشاره به این که در بحث ذخایر آبزیان شاهد انقراض ماهیان خزر از جمله ماهیان با ارزش خاویاری هستیم، گفت: آلودگیهای انسانی تخلیه شده در دریای خزر با افزایش ساخت و سازها باعث رشد بیش از حد جلبکها در اثر افزایش بیش از حد مواد مغذی در محیط زیست دریای خزر شده است که میتواند سبب افت اکسیژن محلول، از بین رفتن زیستگاه و تغییر در زنجیرههای غذایی خزر شود.
این کنشگر محیط زیست دریایی گفت: رودخانه ولگا که به دریای خزر میریزد و محل تخمریزی بخش زیادی از ماهیان خزری است، آلوده شده و بخش بزرگی از آلودگیها را وارد دریای خزر میکند. در آذربایجان و قزاقستان نیز شاهد نشت مکرر و زیاد نفت به نواحی ساحلی و ورود مواد زائد و پسماندهای ناشی از فعالیت آنها هستیم.
وی افزود: روسیه زیر بار پروتکل الحاقی تحت عنوان پروتکل آبزیان دریای خزر (شیلاتی) نمیرود، چرا که در سال ۱۹۹۵ کمیسیون آبزیان را تشکیل داده و نمیخواهد ابتکار عمل را از دست بدهد. کمیسیون روسیه فقط به ماهیان خاویاری میپردازد در حالی که پروتکل آبزیان دریای خزر کل آبزیان را در بر خواهد گرفت. موارد مذکور نشان میدهد که منافع هر کشور بر منافع دریای خزر ارجحیت دارد و نباید منتظر بهبود وضعیت خزر باشیم.
عابدی تنها راه نجات دریای خزر را اجرای بند بند کنوانسیون تهران و پروتکلهای الحاقی آن خواند و گفت: از مهمترین و چالشیترین موضوعات فراروی اجرای کنوانسیون تهران، رژیم حقوقی دریای خزر است که به درستی مشخص نیست و به نتیجهای نرسیده است. نظام حقوقی دریای خزر از لحاظ نحوه بهرهبرداری، چگونگی حفاظت، تنظیم روابط بین کشورهای خزری و نحوه همکاریها دارای اهمیت زیادی است و مشخص نشدن این موضوع مهم هم اجرای مشترک کنوانسیون تهران را دچار مشکل کرده است. اما آنچه که بسیار پر واضح است این است که عدم اجرای کنوانسیون تهران بیشتر به ضرر ایران خواهد بود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور گفت: بهترین بازوی کمکی برای اجرای کنوانسیون تهران، پژوهشکدهها و دانشگاههای کشورهای عضو هستند که با مطالعه و تحقیق کمک شایانی به اجرای مشترک کنوانسیون تهران خواهند نمود. امید است که هشدار محققین در خصوص آلودگی، کاهش تراز آب و کاهش ذخایر دریای خزر جدی گرفته شود تا شاهد اتفاقات تلخی مانند هجوم شانه دار به دریای خزر نباشیم، خلیج گرگان خشک نشود و همچنان ماهیان خاویاری در دریای خزر شنا کنند.
درباره کنوانسیون
بنابراین گزارش، کنوانسیون تهران تنها توافق محیط زیستی برای حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر است. این کنوانسیون فیمابین دولتهای ساحلی دریای خزر یعنی کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان منعقد شد.
هدف کنوانسیون پیش گیری از تخریب دریای خزر در اثر آلودگیهای حاصل از فعالیتهای انسانی از جمله تخلیه، انتشار و دفع مواد مضر و خطرناک، مواد زائد و سایر آلودگیهای ناشی از منابع دریایی و منابع مستقر در خشکی است.
همچنن حفاظت از منابع زنده دریای خزر برای نسلهای حاضر و آینده هدف دیگر این کنوانسیون است. دولتهای حاشیه خزر با آگاهی به ضرورت تضمین عدم مضر بودن فعالیتهای مستقر در خشکی و دریا باید گامهای جدی را در این راستا بردارند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از زیست آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۵۰۸۹، www.zistonline.com