پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: خشکسالی سال زراعی جاری و تنش‌های آبی به کاهش تولید ۴۵۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در استان اردبیل منجر شده است.

شعار سال:خلیل نیکشاد بعد از ظهر شنبه در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: در سال جاری میزان بارش باران ۸۴ میلیمتر کمتر از مشابه سال گذشته بوده که این کاهش بارندگی در زمان حساس آب‌پذیری محصولات کشاورزی چالش‌ها و نگرانی‌های ما را چندین برابر کرد به طوری که در فروردین و اردیبهشت بیشترین خسارت به اراضی وارد شد.
 
وی تصریح کرد: در زیربخش‌های کشاورزی ما امسال با کاهش ۴۵۰ هزار تنی تولید محصولات کشاورزی روبه‌رو بودیم به گونه‌ای که آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی در استان اردبیل خسارت وارد شده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل سرمازدگی، وزش بادهای گرم، کم آبی و تنش‌های حاصل از آن را از جمله عوامل و عناصر خسارت‌زا در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: از اقدامات پیشگیرانه در این حوزه می‌توان به تولید و عرضه ارقام گندم، جو و سیب‌زمینی در استان اشاره کرد که نمونه آن رقم پیشگام در گندم است که تا دو وعده آب کمتر در مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
نیکشاد به صرفه‌جویی سه میلیون متر مکعبی مصرف آب با کاشت رقم پیشگام در بیش از شش هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت اردبیل اشاره کرد و افزود: در کنار عرضه ارقام جدید، کشاورزی حفاظتی از دیگر رویکردهای ما در استان بوده به گونه‌ای که در سه سال اخیر میزان جذب تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی ۱۵۰ درصد رشد یافته است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در گرمی و بیله‌سوار ۷۰ درصد مزرعه با گاو آهن مرکب شخم زده و در نمین برای اولین بار در ۵۵۰ هکتار کشت حفاظتی در دستور کار قرار گرفته است.
 
نیکشاد اضافه کرد: در باغات به ویژه در جنوب استان با سر شاخه‌کاری سعی کردیم در گردو تولید محصول را افزایش داده و مانع از ورود خسارت سرمازدگی زودهنگام به باغات این منطقه باشیم.
 
وی بیان کرد: برای مقابله با خشکسالی انتقال کشت از بهاره به پاییزه در دستور کار بوده به طوری که دو هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی در دشت مغان که به کشت چغندر قند اختصاص می‌یافت، از بهاره به پاییزه منتقل شده تا دو بار آبیاری کمتری را شاهد باشیم.
 
نیکشاد در ادامه به تدوین سند ۱۶۰ صفحه‌ای راهبردی کشاورزی با مشارکت اساتید دانشگاه، متخصصان و افراد با تجربه در حوزه کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: در کشت حبوبات نیز شش هزار هکتار از اراضی در دشت اردبیل به کشت انواع حبوبات رفته و ۲۵۰ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی را نیز در منطقه شاهد هستیم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به تولید محصولات در فضای بسته با هدف مقابله با خشکسالی اشاره کرد و گفت: ۱۴ هکتار کشت گلخانه‌ای در حال حاضر به بیش از ۱۹۰ هکتار رسیده که جایگاه اول کشوری را در توسعه کشت گلخانه‌ای و فضای بسته به ویژه در بخش سبزی و صیفی شاهد هستیم.
 
وی افزود: امیدواریم شرایط مناسبی را در سال‌های آینده با هدف کاهش تنش‌های آبی و خشکسالی احتمالی در منطقه به استان اردبیل شاهد باشیم.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر  ، تاریخ انتشار:  2 مرداد 1400، کدخبر:5264667 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
0
با توجه به خشکسالی در هر منطقه میتوان از محصولاتی کشت کرد که نیاز به آبیاری کمتری دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
خشکسالی خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین