پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۸۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی با توجه به مطرح شدن آموزش حضوری از سال تحصیلی آینده و بازگشایی خوابگاه‌ها با شرایط کرونایی انجام خواهد شد.و نوسازی و تجهیز امکانات خوابگاه‌ها با شرایط ویژه کرونایی است که درخواست‌های زیادی از سوی دانشگاه‌ها به صندوق رفاه وزارت علوم ارسال شده است.

شعار سال: طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی هر ساله با رسیدن ایام تابستان کلید می‌خورد و در این ایام خوابگاه‌ها در این طرح، بازسازی، نوسازی و تجهیز می‌شوند به طوری که در سال تحصیلی جدید فضای معقولی را دانشگاه‌ها بتوانند برای دانشجویان خوابگاهی فراهم کنند.
 
اما امسال، شرایط متفاوت است پس از دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها و در پی آن خوابگاه‌های دانشجویی به دلیل شیوع ویروس کرونا، بحث آموزش حضوری و بازگشایی دانشگاه‌ها مطرح شده و اگر واکسیناسیون دانشجویان به طور کامل انجام شود، دانشگاه‌ها از مهرماه بازگشایی خواهد شد.
 
پیش بینی‌ها برای بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی
 
در همین زمینه منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این بوده است که اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان دانشگاه‌ها را در اولویت برنامه واکسیناسیون قرار دهند که خوشبختانه این درخواست پذیرفته شده است.
 
وی ادامه داد: امیدواریم امکانات آن فراهم شود، مسئولان مربوطه تعهد داده‌اند که اگر واکسن مورد نیاز تأمین شود از مرداد ماه این برنامه شروع شود؛ این‌ها مواردی است که تماماً در اختیار وزارت علوم نیست.
 
وزیر علوم درباره اینکه واکسیناسیون دانشگاهیان با واکسن‌های ایرانی خواهد بود یا خیر افزود: هنوز مشخص نیست چرا که تشخیص این مورد بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده و ما تشخیص این وزارتخانه را به عنوان مرجع رسمی علمی قبول داریم. فعلاً قول داده شده است که واکسیناسیون از مرداد ماه آغاز شود.


وی ادامه داد: امیدواریم که واکسیناسیون از مرداد ماه آغاز شده و ما بتوانیم دانشگاه‌ها را در نیم‌سال آینده به صورت حضوری آغاز کنیم.
 
وزیر علوم افزود: پیش بینی ما این است که اگر واکسیناسیون مرحله‌ای انجام شود، در مرحله اول واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل کمتر بودن جمعیت و بالاتر بودن سن به صورت کامل انجام گیرد و در مرحله بعد دانشجویان مقاطع دیگر در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.
 
با این اظهار نظر وزیر علوم می‌توان گفت شرایط حداقلی آموزش حضوری برای سال تحصیلی جدید به اندازه‌ای فراهم خواهد شد. حضوری شدن دانشگاه‌ها مستلزم این است که سایر بخش‌های متصل به دانشگاه از جمله خوابگاه‌های دانشجویی با شرایط ویژه آماده سازی شوند.
 
ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی با شرایط ویژه کرونایی
 
طرح ارتقای خوابگاه‌ها امسال با شرایط ویژه کرونایی اجرا خواهد شد و نوسازی و تجهیز امکانات خوابگاه‌ها با شرایط ویژه کرونایی است که درخواست‌های زیادی از سوی دانشگاه‌ها به صندوق رفاه وزارت علوم ارسال شده است.
 

صمد حاج جباری، سرپرست معاونت دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان در خصوص جزئیات طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی گفت: برنامه ریزی برای طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی انجام شده، درخواست‌های دانشگاه به صندوق رفاه ارسال شده و کماکان هم دانشگاه‌ها نظرشان این است که طرح ارتقا خوابگاه‌ها را داشته باشند.
 
وی افزود: این طرح در دستور کار صندوق رفاه قرار گرفته و به زودی به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود. دانشگاه‌هایی که پای کار هستند جزئیات آن اعلام شده و بر اساس حق سهم‌هایی که دانشگاه‌ها دارند با آن‌ها همراهی خواهد شد. بودجه در نظر گرفته شده مانند سال‌های گذشته است.
 
معاون امور دانشجویان صندوق رفاه اضافه کرد: البته امسال تورم و گرانی بسیار زیاد بوده، اما صندوق رفاه در حد توان حمایت‌های لازم را از دانشگاه‌ها خواهد داشت. میزان بودجه اختصاص داده شده به این طرح از قبل برنامه ریزی و مشخص است. با توجه به شرایط تورم بالا انتظار این است که حمایت‌ها و بودجه‌ها بیشتر باشد.
 
حاج جباری ادامه داد: سهم ۵۰ درصدی که صندوق رفاه باید به حساب دانشگاه‌ها واریز کند پس از نهایی شدن تفاهم نامه با دانشگاه‌ها به حساب آن‌ها واریز خواهد شد. واریز این حمایت صندوق رفاه مستلزم آن که مراحل کار مشخص شود که مراحل نهایی آن در حال انجام است.
 
وی افزود: از آن جایی که احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها از مهرماه وجود دارد، طبیعتا دانشگاه‌ها در تلاش هستند به نحو مطلوب آماده شوند؛ اما شرایط به لحاظ تجهیزات، هزینه‌ها و غیره نسبت به دو سال قبل بدتر است، البته صندوق رفاه همراهی‌های خود را در این مسیر با دانشگاه‌ها خواهد داشت.
 

وی یادآور شد: طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی از دید صندوق رفاه دانشجویان به پایان رسیده و از هفته جاری دانشگاه‌ها اطلاعات لازم را خواهند داشت. دانشگاه باید سهم ۵۰ درصدی خود را مشخص و پیش بینی کند که کار زمین نماند. اگر دانشگاه کاری را آغاز کند، اما نتواند به سرانجام برساند به مشکل بر می‌خورد و باید پیش بینی‌های لازم انجام شود، اگر صندوق رفاه دانشجویان به جمع بندی برسد که منابع مالی دانشگاه‌ها مشخص است، قطعا کار را به سرعت آغاز خواهد کرد.

آماده سازی خوابگاه‌های دانشجویی برای سال تحصیلی جدید نیاز به اقدامات ویژه‌ای دارد که علاوه بر تامین سلامت دانشجویان، تمامی دانشجویان خوابگاهی بتوانند بدون دغدغه به تحصیل خود ادامه دهند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو، تاریخ انتشار: 6  تیر   1400، کدخبر: 944254، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین