پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۰۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
روند واکسیناسیون در کشور فراز و فرود‌های بسیاری دارد. همین مشکلات موجب شده تا بسیاری بر این باور باشند که واکسینه شدن مردم با کندی پیش می‌رود و برخی‌های دیگر که نگران سیستم آموزشی کشورند، می‌گویند،
شعارسال: با این روند واکسیناسیون، تکلیف بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید چه می‌شود؟ آیا به خاطر شرایط واکسیناسیون همچنان باید شاهد آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان باشیم؟ پاسخ مسئولان وزارت بهداشت به نگرانی‌های کارشناسان آموزشی این بود که تلاش می‌کنیم، واکسیناسیون حدود ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاه‌ها را از مردادماه سال جاری آغاز کنیم. موضوعی که علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم هم به آن اشاره می‌کند: «حدود ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار دانشجو در وزارت علوم تحصیل می‌کنند و با توجه به جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم، قرار شده در مرداد ماه استادان و کارکنان دانشگاه‌ها را واکسینه کنیم و بعد از این گروه دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسن دریافت می‌کنند. البته پیش‌بینی ما این است که دانشجویان در شهریور، مهر و آبان واکسن را دریافت خواهند کرد.»

یک سال و چند ماهی از آموزش مجازی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، شما وضعیت این مدل آموزش را در این یک سال چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا موفقیت دانشگاه‌ها به لحاظ آموزش غیرحضوری و همچنین ارتباط استادان با دانشجویان را در این آموزش‌ها بررسی کرده‌اید؟
دانشگاه‌ها، آموزش الکترونیکی را از اسفند ماه سال ٩٨ شروع کردند. اگر بخواهیم روند پیشرفت این مدل آموزشی را توضیح دهم باید بگویم، دانشگاه‌های ما در آن روز‌ها هیچ‌گونه زیرساختی برای این مدل آموزشی نداشتند. استادان، کارشناسان و دانشجویان مان هم عمدتاً این فضای آموزشی را نمی‌شناختند لذا در ابتدای کار دانشگاه‌ها مشکلات بسیاری داشتند. اما در طول زمان، زیرساخت‌ها در اکثر دانشگاه‌ها ایجاد شد همین‌طور استادان و کارشناسان هم آموزش دیدند و مسلط به آموزش‌های غیرحضوری شدند، از سوی دیگر کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کرد. وزارت علوم در این مدت پیگیری‌هایی داشته است و براساس آخرین‌نظر سنجی که از دانشگاه‌ها داشتیم عملکرد آموزش خوب بوده است؛ البته ارزیابی‌ها متوقف نشده است و ما همچنان با دانشگاه‌ها درارتباطیم؛ اما در اینجا لازم است بگویم که کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با هم متفاوت است. در برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کار‌های بسیار خوبی انجام شده است. اما متأسفانه در برخی از دانشگا‌ه‌های ما این توسعه یافتگی وجود ندارد و سطح کیفی آموزش الکترونیکی هم مطلوب نیست؛ لذا موضوع کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها متفاوت و متنوع است. این موضوع بستگی به مدیریت دانشگاه و نحوه آموزش استادان دارد؛ اما در مجموع با توجه به اینکه بین تعطیلی آموزش و آموزش الکترونیکی در سال ٩٨ باید یکی را انتخاب می‌کردیم طبیعتاً ما خیلی خوشحالم که آموزش الکترونیکی را انتخاب کردیم.

یکی از موضوعات مهم در آموزش مجازی افت آموزش در دانشگاه‌ها است. بسیاری از دانشجویان فنی و تجربی در این مدت نتوانستند کار‌های عملی و آزمایشگاهی را یاد بگیرند همین موضوع لطمه بسیاری به دانشجویان زده است. شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟

رشته‌های پزشکی را همکارانمان در وزارت بهداشت باید پیگیری کنند. اما دانشجویان ما در وزارت علوم با مشکلات جدی در دروس آزمایشگاهی و کارگاهی روبه‌رو شدند. در این زمینه دچار چالش شده‌ایم و دانشگاه‌ها در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستند.
هم اکنون بحث هاى مختلفى در ارتباط با واکسیناسیون دانشجویان و استادان مطرح شده است. آیا امکان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان شهریور ماه با توجه به فراز و فرود‌های واکسن در کشور امکان پذیر است؟
با مسئولان وزارت بهداشت جلساتی داشتیم و تصمیمی که گرفته‌ایم این است که در مرداد ماه استادان و کارکنان دانشگاه‌ها را واکسینه کنیم و بعد از این گروه دانشجویان واکسن دریافت می‌کنند. البته پیش‌بینی ما این است که دانشجویان در شهریور، مهر و آبان واکسن را دریافت خواهند کرد. وزارت بهداشت هم اعلام کرده است که در آذر ماه همه واکسینه می‌شوند.
 
 
روند واکسیناسیون دانشجو‌ها چگونه است؟
 
 

بر این اساس تکلیف سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها چیست؟ آیا دانشگاه‌ها حضوری هستند یا غیرحضوری؟

تمام تلاشمان این است که از مهرماه ١٤٠٠ بخشی از دانشجویان کلاس هایشان را حضوری برگزار کنند. اما این را هم می‌دانیم که ممکن است تا پایان شهریور ماه همه واکسن دریافت نمی‌کنند، طبیعتاً بخشی از کلاس‌های ما غیرحضوری برگزار می‌شود. واکسیناسیون دانشجویان بر اساس اولویت‌بندی است که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود. ستادی در وزارت علوم تشکیل شده است که این اولویت‌بندی را با هماهنگی دانشگاه‌ها انجام می‌دهد؛ بنابراین فکر می‌کنم بخشی از دانشجویان بتوانند حضوری در کلاس درس شرکت کنند و برخی دیگر هم برای ترم بعد یعنی بهمن ماه در دانشگاه حاضر خواهند شد.

اولویت تشکیل کلاس‌های حضوری با چه دانشجویانی است؟

دریافت واکسن براساس یک اولویت خواهد بود. دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی بویژه دوره دکتری اولویت اول خواهند بود. در مرحله بعد دانشجویان کارشناسی ارشد و در مرحله سوم دانشجویانی که دروس عملی دارند، واکسن دریافت می‌کنند. البته برخی دانشگاه‌ها دانشجوی ارشد ندارند که آن دانشگاه‌ها اولویت اولشان هم دانشجویان کارشناسی است. تنوع زیرنظام‌ها و تنوع دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به گونه‌ای است که نمی‌شود یک فرمول واحد برای همه دانشگاه‌ها داد؛ بنابراین باید یک چارچوب کلی را تنظیم کرد اینکه از حالا بگوییم که دانشجویان دکتری اولویت دارند درست نیست، چون دانشگاه‌هایی داریم که دکتری ندارند یا دانشگاه‌هایی داریم که فقط دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارند یا فنی هستند.

آیا قرار است وزارت بهداشت واکسن را بین دانشگاه‌ها پخش کند؟

طرح نهایی هنوز تأیید نشده است، اما اتفاقی که می‌افتد این است که دسته‌های دانشجویی اولویت‌بندی می‌شوند و دانشگاه‌ها براساس آن به دانشجویان واکسن می‌زنند و کلاس‌های درس حضوری هم شروع می‌شود.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۲۲۹۰۴، ion.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین