پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۴۸۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
دومین کنکور در سال‌های کرونایی در حالی برگزار می‌شود که رئیس سازمان سنجش از کاهش ۳۵ هزار نفری داوطلبان کنکور خبر می‌دهد.
شعار سال: سال سخت آموزش مجازی به پایان رسید و حالا یک میلیون و ۳۶۸ هزار داوطلب کنکور در چهارشنبه همین هفته مهمترین آزمون کشوری خود را برگزار می‌کنند. رقابتی نفسگیر و سرنوشت‌ساز که حتی فراز و فرود‌های کرونایی امسال هم نتوانست آن را به تعویق بیندازد. پنجاه و یکمین کنکور سراسری دانشگاه‌ها چهارشنبه ۹ تیرماه تا شنبه ۱۲ تیرماه در حالی برگزار می‌شود که بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی هستند. شهر‌هایی که بیشتر در استان‌های جنوبی کشور قرار گرفته‌اند و با توجه به شرایط آب و هوایی وضعیت را برای برگزارکنندگان کنکور کمی سخت کرده است. البته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته است که در شهر‌های قرمز پروتکل‌های سختگیرانه‌تری اعمال می‌کنیم و ناظران وزارت بهداشت هم حساسیت بیشتری در این شهر‌ها دارند. بر‌اساس آمار سازمان سنجش، امسال هم مثل سال‌های گذشته بیشترین تعداد داوطلب مربوط به گروه علوم تجربی است. نیمی از داوطلبان کنکور یعنی ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ داوطلب در این گروه آزمایشی با یکدیگر رقابت می‌کنند. در آزمون امسال ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ داوطلب در گروه علوم انسانی، ۱۷۵ هزار و ۷۷۶ داوطلب در گروه زبان‌های خارجی، ۱۴۲ هزار و ۶۷ داوطلب در گروه علوم ریاضی و مهندسی و در گروه آزمایشی هنر هم ۱۲۵ هزار و ۱۱۲ داوطلب رقابت می‌کنند. همچنین زنان بیشترین داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ هستند. تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد در آزمون سراسری امسال ثبت نام کرده‌اند. آن‌طور که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته است: «داوطلبان امسال نسبت به سال گذشته ۳۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده است. البته در رشته علوم تجربی و ریاضی شاهد کاهش داوطلبان و در رشته علوم انسانی با افزایش روبه‌رو بودیم؛ موضوعی که برخی از منتقدان برگزاری کنکور دلیلش را کرونا و نگرانی از این بیماری می‌دانند. نگرانی که حتی برگزار‌کنندگان کنکور هم آن را به‌جا می‌دانند، اما به دلایل مختلف آموزشی نمی‌توانند آن را به تعویق بیندازند. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونا به خبرنگار «ایران»، گفت: «شرایط برگزاری کنکور امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. خانواده‌ها به هیچ عنوان نگران نباشند. سال گذشته وضعیت بدتر از امسال بود و چندین بار هم کنکور به تعویق افتاد. در نهایت با تمام استرس‌ها این آزمون برگزار شد و بر اساس غربالگری که وزارت بهداشت از روی کد ملی داوطلبان داشته است هیچ‌کدام از داوطلبان کنکور سال گذشته به کرونا مبتلا نشده‌اند. امسال ما تعداد شهر‌های برگزارکننده کنکور و تعداد حوزه‌های امتحانی را بیشتر کردیم. سال گذشته در ۳۹۰ شهر کنکور برگزار شد و امسال در ۴۱۴ شهر کنکور برگزار می‌شود.»
 
کاهش ۳۵ هزار نفری داوطلبان کنکور

اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در شهر‌های قرمز

خدایی در پاسخ به این سؤال که برگزاری کنکور در شهر‌های قرمز و جنوب کشور چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: «در شهر‌های قرمز پروتکل‌های بشدت سختگیرانه‌تری خواهیم داشت. واقعاً جای نگرانی نیست. در این شهر‌ها اگر فضای باز بود آزمون در این مکان‌ها برگزار می‌شود. تهویه مناسب و فاصله اجتماعی را روز قبل از برگزاری ناظران وزات بهداشت بررسی می‌کنند. البته فقط شهر‌های قرمز نیست، در کل کشور پروتکل‌های سختگیرانه را اجرا می‌کنیم. تمام حوزه‌ها در هفته جاری ضد عفونی می‌شوند و فاصله صندلی‌ها هم دو متر خواهد بود.»

۱۲۸ داوطلب کنکور کرونا دارند

۱۲۸ داوطلب کنکوری به ویروس کرونا مبتلا هستند. این خبری است که رئیس سازمان سنجش اعلام کرد و گفت: «کد ملی داوطلبان کنکور را وزارت بهداشت بررسی می‌کند و همچنین بر اساس خوداظهاری خود داوطلبان حدود ۱۲۸ داوطلب به بیماری کرونا مبتلا هستند. محل آزمون این داوطلبان بیمارستان است و آزمون توسط وزارت بهداشت برای آن‌ها برگزار خواهد شد. داوطلبان بیماری که در بیمارستان بستری و یا در منزل قرنطینه هستند، نگران برگزاری آزمون نباشند. وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها تمهیدات ویژه‌ای برای برگزاری آزمون دارد.»

رقابت بر سر صندلی رشته‌های خاص

بر اساس اعلام سازمان سنجش، از میان یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر که مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۹۹ بودند، فقط تعداد ۴۶۹ هزار و ۹۴ نفر نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند. سال۹۷ از تعداد کل افرادی که مجاز به انتخاب رشته بودند، ۶۰ درصد اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند. این یعنی داوطلبان دیگر حاضر نیستند که در هر دانشگاهی درس بخوانند و حالا رقابت اصلی بر سر دانشگاه‌های برتر و رشته‌های خاص است. آن‌طور که رئیس سازمان سنجش اعلام کرد، داوطلبان برای دانشگاه‌های خاص کنکور می‌دهند: «۱۰ رشته پرمخاطب در دانشگاه‌های برتر وجود دارد و داوطلبان می‌خواهند در این رشته‌ها درس بخوانند. داوطلبان شرکت‌کننده در رشته تجربی بیشتر علاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی هستند. البته داوطلبان تجربی بیشتر برای نشستن بر صندلی پزشکی تلاش می‌کنند. در این رشته خاص دانشگاه هم اهمیت ندارد. داوطلبان شرکت‌کننده در رشته ریاضی و فنی بیشترعلاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون کامپیوتر، مکانیک، مهندسی عمران و معماری هستند. همچنین داوطلبان رشته‌های علوم‌انسانی علاقه‌مند به رشته‌های روانشناسی و حقوق هستند. بجز رشته پزشکی اکثر داوطلبان تلاش می‌کنند در این رشته در دانشگاه‌های معتبر درس بخوانند.»

بحث داغ ساماندهی کنکور

پنجاه و یکمین آزمون سراسری دانشگاه‌ها در حالی برگزاری می‌شود که این روز‌ها بحث‌های مختلفی در ارتباط با ساماندهی کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است. چند روز پیش، سعید رضا عاملی در حاشیه جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۲، پنج مصوبه این شورا را تشریح و عنوان کرده بود که مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود. مصوبه دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود و مصوبه سوم این بود که آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش‌آموزان برداشته شود و دانش‌آموزان وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت. بر‌اساس مصوبه چهارم شورا، مقرر شد نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار داشته باشد و دانش‌آموزان بتوانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند. مصوبه پنجم نیز درباره پذیرش بود که بر‌اساس آن دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر‌اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند. رئیس سازمان سنجش درباره ۵ مصوبه شورا اظهار داشت: «این تغییرات برای امسال و یا سال دیگر نیست. امسال تأثیرسوابق تحصیلی داوطلبان ۳۰ درصد است. البته سازمان سنجش در این تصمیم‌گیری دخالتی ندارد و اظهارنظری هم نمی‌کند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین