پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
در موج پنجم این بیماری به دلیل شیوع گونه دلتای کرونا یا همان کرونای هندی، نگرانی‌ها نسبت به امواج قبلی بیشتر است و بیم پُر شدن دوباره بیمارستان‌ها و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری، هر روز بیشتر می‌شود؛ به طوری که چند روزی است آمار مراجعات سرپایی و همچنین بستری‌های کووید۱۹ در بیمارستان‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
شعار سال: روند اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا در کشور از جنوب به مرکز و شمال کشور آغاز شد و از اواخر خرداد بود که زنگ خطر شیوع موج پنجم بیماری کووید۱۹ آن هم با سویه‌های جدید ویروس نظیر جهش هندی و آفریقای جنوبی که در برخی مناطق کشورمان هم شناسایی شده بود، به صدا درآمد. افزایش سریع شمار شهر‌های قرمز کرونایی از ۳۲ شهر در چهارم تیر به ۶۳ شهر و حالا به ۹۲ شهرستان صدای پای موج پنجم کرونا بیشتر و هولناک‌تر به گوش می‌رسد. در این میان، اما وضعیت استان‌هایی نظیر سیستان‌وبلوچستان بحرانی گزارش شده است.
البته در موج پنجم این بیماری به دلیل شیوع گونه دلتای کرونا یا همان کرونای هندی، نگرانی‌ها نسبت به امواج قبلی بیشتر است و بیم پُر شدن دوباره بیمارستان‌ها و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری، هر روز بیشتر می‌شود؛ به طوری که چند روزی است آمار مراجعات سرپایی و همچنین بستری‌های کووید۱۹ در بیمارستان‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
از سوی دیگر، حسن روحانی، در حالی دلیل شروع پیک پنجم کرونا در کشور را انتخابات می‌داند که به تازگی حدود یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۳۶۹ نفر نیز در کنکور ۱۴۰۰ شرکت کردند؛ بنابراین به عقیده متخصصان حوزه بهداشت و درمان همزمانی این دو تجمعات منجر به چرخش سویه دلتا در بین مردم شده که گریز از آن بسیار سخت است.
همچنین در حالی هفت نوع واکسن داخلی داریم که تاکنون تنها حدود شش درصد از مردم ایران واکسینه شدند و از طرفی خبری از خرید واکسن‌های خارجی هم نیست. گویا دیگر قصدی هم برای خرید واکسن خارجی ندارند. در عین حال قرار بود هفته‌های گذشته واکسن کووایران‌برکت وارد چرخه واکسیناسیون شود که دیروز رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی ستاد اجرایی فرمان امام از تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تا پایان شهریورماه خبر داد؛ بنابراین مشخص نیست وضعیت واکسیناسیون تا زمان تولید واکسن داخلی به کدام سو می‌رود و چندین هزار تن باید قربانی سیاست‌های غلط وزارت بهداشت و دولت شوند. در همین راستا وظیفه وزارت بهداشت نیز همچنان معطوف به رونمایی و صدور مجوز‌های اضطراری برای واکسن‌های نیمه‌تمام داخلی شده است.
از سوی دیگر ‏استاندار سیستان‌و‌بلوچستان درخصوص وضعیت وخیم استان گفته: «بیش از یک هفته است که آمار روزانه مبتلایان در استان به بیش از هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد فوتی‌ها نیز حدود ۱۹ نفر است که با آمار کشور پاکستان با ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت برابری می‌کند.»
جوسازی نکنید!
این در حالی است که به گفته مردم محلی منطقه صحبت درباره وضعیت اسفناک کرونایی استان سیستان‌وبلوچستان ممنوع اعلام شده و هر دکتری که درخصوص آن سخن گفته حرف‌هایش را پس گرفته است. در همین راستا دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم زاهدان گفت: چنین مساله‌ای صحت ندارد، از شما و دیگر رسانه‌های محترم خواهش می‌کنم درباره استان جوسازی نکنید. چه بسا دولت قول داده برای قشر ضعیف استان کمک مالی انجام دهد و امیدواریم این کار رخ دهد، چرا که با تعطیلی مراکز و ادارات و بازار‌ها مردم منطقه توان مالی برای ادامه روند درمان بیماری کرونا و تهیه تغذیه مناسب و گذران زندگی را ندارند. دولت باید به مردم استان کمک مالی کند.
تخت و بیمارستان نداریم!
شهریاری درباره عدم استفاده حداکثری مردم استان از ماسک اظهار کرد: عده‌ای از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی توان خرید ماسک را ندارند، قاعدتا طی تمام این مدت از ماسک استفاده نکردند. از طرفی عده دیگری هم هستند که اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند. با این تفاسیر ما مجدد از خیرین تقاضای کمک برای تهیه ماسک کردیم. در حال حاضر نیازمند روزانه ۲۰۰ هزار ماسک برای حاشیه شهر‌ها هستیم و البته نباید فراموش کرد این دفعه پیک جدی کرونا در استان در حال وقوع است. تاکنون بیشتر استان‌ها پیک‌های قبلی را تجربه کرده بودند، ولی استان سیستان‌وبلوچستان برای اولین بار چنین پیک سختی را تجربه می‌کند. براساس گزارش‌ها ۳۰ درصد جمعیت کشور ایمنی نسبی پیدا کردند، ولی این ایمنی در استان سیستان‌و‌بلوچستان کمتر از ۱۰ درصد است. حال که به دلیل باز بودن مرز‌ها و عدم پیگیری به موقع دولت ویروس دلتا وارد کشور شده تعداد زیادی از مردم استان درگیر این ویروس شده‌اند.
وی افزود: متاسفانه در حالی پیک پنجم در استان سیستان‌و‌بلوچستان گسترش پیدا کرده که در تمام استان با کمبود تخت مواجه هستیم. زمان دکتر حسن هاشمی هم یک بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی را کلنگ زدند، ولی متاسفانه آن پروژه متوقف شد. مدتی بعد هم در ایرانشهر کلنگ یک بیمارستان دیگر را زدند، ولی هنوز ۱۰ درصد از آن هم پیش نرفته است. چند سال پیش هم کلنگ بیمارستانی را در زاهدان زدند که تازه امسال توانستیم بودجه‌ای برای آن در نظر بگیریم. کمبود بیمارستان در استان سیستان‌وبلوچستان مشهود است. به همین دلیل با وجود پیک کرونا مردم در تنگنا هستند و دولت باید هرچه سریع‌تر برای حل این معضلات اقدامی انجام دهد، چرا که امکانات و تجهیزات تنها بیمارستان موجود در چابهار هم بسیار محدود است.
 
سو مدیریت‌ها در مدیریت کرونا
مردم استان از آب شرب هم محرومند!
رییس کمیسیون بهداشت مجلس درباره مشکلات کمبود آب شرب منطقه آن هم در زمان پیک پنجم کرونا تاکید کرد: سال‌هاست استان سیستان‌و‌بلوچستان مشکل کمبود آب شرب دارد. امسال هم شدیدتر شده است. شهر زاهدان با وجود اینکه مرکز استان است، ولی حداقل ۳۰ درصد از شهر، آب ندارند، زیرا سهمیه آبی هم که از زابل به زاهدان می‌آمده به خاطر بستن رود هیرمند- زابل هم با مشکل بی‌آبی روبه‌رو شده است؛ بنابراین دیگر آبی وجود ندارد که به دیگر شهر‌ها انتقال پیدا کند. چه‌بسا خشکسالی در بلوچستان بسیار جدی است. متاسفانه در طول این سال‌ها دولت‌ها یک آب‌شیرین‌کن برای چابهار در نظر نگرفتند. ضمن اینکه وعده‌های بسیاری هم درخصوص استان داده شد، ولی مدیریتی در این خصوص رخ نداشتند.
وی افزود: سوءمدیریت دولت باعث شده مردم استان سیستان‌وبلوچستان علاوه بر بیماری کرونا با کمبود آب شرب هم دسته و پنجه نرم کنند. ما چنین روز‌هایی را برای استان سیستان‌و‌بلوچستان پیش‌بینی می‌کردیم به همین خاطر از همان ابتدای خرداد بار‌ها به دولت هشدار دادیم که مرز‌ها را ببندید، ولی در این خصوص هیچ مدیریتی صورت نگرفت و مرز‌ها هم بسته نشد. در حال حاضر امیدواریم با تعطیلی استان و ممنوعیت سفر به چابهار و دیگر شهر‌ها بتوانیم پیک را کنترل کنیم و دولت هم از لحاظ مالی مردم منطقه را بیشتر حمایت کند.
دولت مقصر اصلی پیک پنجم است
دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی و عضو کمیته علمی کووید۱۹ نیز گفت: متولی اصلی و مسوول کنترل بیماری کووید۱۹ در ایران دولت است. متاسفانه در طول این ۱۶ ماهه دولت و وزارت بهداشت در انجام وظیفه خود کوتاهی کردند و در کنترل بیماری موفق نبودند. تنها وظیفه‌ای که این روز‌ها دولت انجام می‌دهد کنترل بحران است، اجازه می‌دهد شرایط در کشور بحرانی شود و تمام مشکلات را بر سر کادر درمان آوار می‌کند. البته بحث درمان و کادر درمان هم پنج درصد قضیه است. اصل کووید جلوگیری از شیوع بیماری در سطح شهر و پیشگیری و اعمال جدی محدودیت‌ها و واکسیناسیون است، نه اینکه هر بار که آمار فوتی‌ها کاسته می‌شود، دولت محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد و در مقابل مجدد تردد‌ها افزایش پیدا می‌کند تا دوباره پیک جدیدی آغاز شود. در تمام دنیا کنترل کووید به دست دولت‌ها است. درخصوص پیک چهارم بار‌ها در ستاد هشدار دادیم که خوزستان را قرنطینه کنید، ولی هیچ عملی صورت نگرفت. حتی بدون اینکه وزارت بهداشت اطلاعی داشته باشد هیاتی از عراق وارد ایران شد که آن زمان سویه آلفا در خوزستان گسترش پیدا کرد. با این تفاسیر وزارت بهداشت به هیچ عنوان ضمانت اجرایی ندارد، وزارت بهداشت توانایی بستن مرز‌ها و جاده‌ها و مغازه‌ها را ندارد. وزارت بهداشت باید مغز متفکر این موضوعات باشد، ولی عملا این کار را نمی‌تواند بکند. اگرچه هیچ سازمان و ارگانی به حرف نه تنها وزارت بهداشت بلکه دیگر متخصصان این حوزه هم گوش نمی‌کند. مشکل اصلی این است که کمیته ملی مبارزه با کرونا به هیچ‌کدام از حرف‌های ما گوش نمی‌دهد. به نظرم با تداوم چنین رفتار‌هایی قصد تعمدی بودن آن می‌آید چرا که فکاهی‌ترین بحث همان پیک چهارم بود. البته فکاهی‌تر از آن هم همین پیک پنجم است چرا که ما بدنه کارشناسی وزارت بهداشت و دیگر اعضا بار‌ها و بار‌ها از ابتدای خرداد پیش‌بینی آغاز پیک پنجم را هشدار دادیم. اینکه حدود دو ماهی می‌شود روزانه بیش از ۱۰ هزار تن مبتلا به کرونا داریم و روزانه بیش از ۱۰۰ تن جان می‌بازند، به عقیده من چنین روندی را نمی‌توان کنترل کرونا نامید. تاکنون هم هیچ قرنطینه درست و حسابی‌ای در کشور و تهران اعمال نشده است. حتی زمانی هم که اعلام کردند برخی ادارات و مغازه‌ها تعطیل شوند باز هم شاهد تخطی مردم بودیم و هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود نداشت. وی افزود: به عقیده من عدم‌پیگیری و کنترل بیماری کرونا در کشور شکل عامدانه به خود گرفته است. به دلیل بی‌برنامگی، عدم تصمیم‌گیری و تماشاچی بودن دولت منجر به وضعیت امروزه کشور شده است. ما تنها کشوری هستیم که فقط یک موج داریم و در آن پیک‌های مختلف با سویه‌های متفاوت می‌زنیم. متاسفانه در موج اول مدام پیک می‌زنیم و هنوز وارد موج‌های بعدی نشدیم و چنین امری واقعا تاسفبار است.
ناجی عنوان کرد: علاوه بر بی‌مسوولیتی دولت، درون وزارت بهداشت ناهماهنگی‌های شدیدی وجود دارد که این موضوع کاملا در ساخت واکسن‌های داخلی، شتابزدگی و ساده‌انگاری تولید در داخل، واردات واکسن خارجی و ناهماهنگی در تبادل اطلاعات بین کمیته‌ها و معاونت‌های مختلف مشهود بود. همچنین در خصوص روند درمانی بیماری کرونا هم کمیته جدید علمی به ریاست خانم دکتر عابدینی و اعضای آن وارد عمل شدند وگرنه سیستم‌های درمانی کمیته علمی قدیمی تصمیم‌گیری‌های نامتوازنی در این خصوص داشت و با درمان‌های نوین مخالف بودند و در حال حاضر این کمیته به نقص دیگر و مهم آن روز‌ها که آموزش بود نیز فعالانه وارد شده و نتایج درخشانی گرفته است و با بازدید‌های متعدد آموزش سرپایی و مجازی پزشکان درگیر در کووید به صورت استانی داده می‌شود.
کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد!
عضو کمیته علمی کووید۱۹ در خصوص قرنطنیه استان سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: همان روز‌های ابتدایی شروع پیک در استان از سمت کمیته واکنش سریع پیشنهاد قرنطینه استان و شهر‌ها اعلام شد، ولی در حال حاضر اتفاقی دراین مورد صورت نگرفته است. متاسفانه در شرایطی هستیم که هیچ سازمان و ارگانی دخیل در کنترل کووید به حرف علمی وزارت بهداشت و کمیته‌های تابعه گوش فرا نمی‌دهد.

بلاتکلیفی واکسیناسیون
وی افزود: این روز‌ها مردم حیران کشور‌های دیگر برای دریافت واکسن هستند و تمام این موضوعات تقصیر سیاست‌های نادرست ما است. در حالی که مردم نمی‌توانند تا تولید انبوه واکسن‌های داخلی صبر کنند و دولت باید هر چه سریع‌تر برای مردم واکسن معتبر تهیه کند. چرا که اگر غیر از این باشد انسان‌های بسیاری را از دست خواهیم داد و تمام این موضوعات به خاطر مشورت‌های اشتباه داخلی‌ها است. تقریبا از اسفند ۹۹ با ساده‌انگاری در تولید واکسن داخلی و اطلاعات نادرست تا شهریور ۱۴۰۰ قول تولید دادند و حال باید دید واقعا در شهریورماه واکسن برکت به توزیع و تولید انبوه می‌رسد یا خیر.
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: با این تفاسیر ما در شرایط بسیار بدی قرار گرفتیم و اگر توان کنترل کردن پیک‌ها را داشتند قاعدتا پیک چهارم را کنترل می‌کردند. در حال حاضر پیک در پیک شدیم و خروج از آن بسیار دشوار است. همچنین کنترل واریانت دلتا هم بسیار سخت است، زیرا میزان سرای آن ۶۰ درصد بیش از دیگر سویه‌ها است و میزان بستری آن دو برابر بیشتر است. این روز‌ها علاوه بر درمان بیماری کرونا باید از لحاظ روانی هم به مردم رسیدگی کرد، زیرا مردم بسیار دل‌زده و سرخورده هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جهان صنعت، تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۸۸۵۵۶، jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین