پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
تالاب بین المللی «هورالعظیم» که ۱۰۰ هزار هکتار مساحت آن در ایران است، نفس‌های آخرش را می‌کشد. سد سازی غیر اصولی عامل بدبختی خوزستانی‌ها شده است. عباس پاپی زاده نماینده سابق مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، افزود: در منطقه خوزستان نیز در بالادست سدکرخه که خود ذخیره آب ندارد، دو سد دیگر یکی در حال مطالعه و دیگری نزدیک به افتتاح است، درحالی که در پایین دست سد کرخه تالاب هورالعظیم خشک و کانون تولید ریزگرد شده است.

شعار سال:تالاب بین المللی «هورالعظیم» که 100 هزار هکتار مساحت آن در ایران است، نفس‌های آخرش را می‌کشد و انتشار تصاویر گسترده‌ از مرگ میلیون‌ها ماهی و دست و دست و پا زدن گاومیش‌ها در پساب و فاضلاب شهری که روزگاری سواحل این تالاب بود، فقط یک پیام دارد: «فاجعه محیط زیستی در سکوت»
 
برخی از آنها زنان خانه‌دار در تهران بودند و برخی دیگر کشاورزان شمالی که قلب‌شان از دیدن این صحنه‌ها به درد آمده بود و دائم تقاضا می‌کردند که به مسئولان بگویید «به داد هور العظیم برسید.»
 
همچنین شماری از شهروندان و فعالان محیط زیست روز گذشته در اعتراض به خشک شدن این تالاب در اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی تالاب هور العظیم را «ریه تنفسی» استان خوزستان و استان‌های همجوار دانستند.
 
در یکی از پلاکاردها که نوشته شده بود «به کدامین گناه کشته شدند؟کارون، نخیلات آبادان و تالاب‌های خوزستان» به مشکل حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌های استان اشاره شده است. معترضان با فاجعه‌بار خواندن قطع حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌های استان، خواستار تجدیدنظر مسئولان در سهم آب هورالعظیم شدند.
 
محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، گفته است که «مرگ ماهیان مربوط به بخش عراقی این تالاب است. و این اتفاق به‌ دنبال حرکت ماهیان از هورالهویزه عراق به سمت دایک مرزی رخ داده و به علت کاهش آورد آب و اکسیژن در بخش عراقی رخ داده است.»
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دلیل کمبود اکسیژن در آب را نیز آتش‌سوزی‌های اخیر و گرمای شدید در منطقه عنوان کرده است.
 
اشرفی همچنین در اظهارات جنجالی دیگری گفته است که خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان چرخه‌ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل قبول است و این اتفاق را طبیعی خوانده است.
 
این در حالی است که کارشناسان و فعالان محیط زیست می‌گویند که در صورت تامین به‌موقع حق‌آبه می‌توان از خشک شدن این تالاب جلوگیری کرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اما در عین حال تایید کرده که حقابه این تالاب بر اساس نیاز آبی آن تامین نمی‌شود و از برگزاری نشست‌هایی با مسئولان سازمان آب و برق خوزستان برای تضمین تامین این حقابه خبر داده، اما درباره جزئیات این برنامه‌ها و زمان اجرای آن توضیحی ارائه نداده است. در این میان مدیریت محیط زیست استان هشدار داده، اگر وزارت نیرو حق‌آبه هوالعظیم را پرداخت نکند، باز شاهد وقوع آتش سوزی‌های بیشتری خواهیم بود و خشک شدن این تالاب بین المللی یعنی طوفان‌های شن و ریزگردهای بیشتر و شدیدتر شدن جنگ آب در این مناطق.
 
 خروجی محیط زیست صفر است
 
در همین حال عضو هیأت رئیسه مجلس، هم روز گذشته ضمن اشاره به تاثیر خشک شدن تالاب هورالعظیم بر اکوسیستم و معیشت شهروندان این منطقه به ایسنا از نگاه‌های بخشی و نامتوزان انتقاد کرده است. همان‌طور که مجتبی یوسفی، سازمان حفاظت محیط زیست را یک تشکیلات عریض و طویل عنوان کرده که خروجی آن صفر است. به گفته وی «این سازمان هیچ اقدامی برای هورالعظیم نکرده، در صورتی که باید مطالبه‌گر حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب هورالعظیم باشد.»
 
 غارت آب و ادعای وزارت نیرو
 
اما به بهانه خشک شدن هورالعظیم و کمبود آب در این تالاب که روزگاری خانه 61 نوع پرنده مهاجر که برخی از آنها کمیاب بود،
 
یک کارشناس محیط زیست به «آرمان ملی» می‌گوید: «هورالعظیم یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور است که امکان زندگی را از چند هزار سال پیش در این استان فراهم کرده، اگر شهر شوش حدود 5 هزار سال سابقه سکونت انسان داشته و هیچوقت خالی از سکنه نشده، به دلیل وجود و تاثیر زیست محیطی تالاب هورالعظیم است.»
 
هومان خاکپور در ادامه می‌افزاید: «تالابی که 100 هزار هکتار مساحت آن در ایران است و نقش مهمی در تغییرات اقلیمی دارد و کشاورزان، دامداران، ماهیگیران و مردم از سفره آن غذا بر سر سفره‌شان می‌بردند. بدون شک با نابودی این تالاب، خوزستان آرام آرام به سمت بیابان شدن و خالی از سکنه شدن پیش می‌رود، چون این تالاب منشاء ریزگردها و طوفان‌های شن خواهد شد.»
 
وی در ادامه می‌افزاید: «متاسفانه وزارت کشاورزی و سیاست‌های کلان دولت سبب بروز این فاجعه شده است. وزارت نیرو مدعی شده با یک میلیون و 400 هزار مترمکعب آب، تالاب هورالعظیم نباید خشک شود و آنها یک میلیون و 800 هزار متر مکعب آب به این تالاب از سد کرخه فرستاده‌اند. اما اگر این ادعای وزارت نیرو درست باشد و به معنای رهاسازی آب از ناحیه سد کرخه باشد، این سد تا تالاب حدود 100 کیلومتر فاصله دارد و در این فاصله، آبِ رها شده، به زمین‌های کشاورزی سرازیر می‌شود. اگر این آب از سوی وزارت نیرو به تالاب تخصیص داده شده و ادعای آنها درست باشد، پس بین راه آب این سد از سوی کشاورزان غارت شده است و به تالاب نرسیده است.
 
گتوند عامل بدبختی خوزستانی ها
 
 عباس پاپی‌زاده در سال ۱۳۹۵ در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در توضیح تاثیر سدسازی بر افزایش سیلاب و تخریب محیط‌زیست کشور، گفت: سدسازی در مسیر سیلاب جهت کنترل ضروری است اما متاسفانه در کشور ما با افزایش سدسازی‌های غیرکارشناسانه تنها موجبات تخریب محیط‌زیست فراهم شده است.
 
نماینده سابق مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، افزود: در منطقه خوزستان نیز در بالادست سدکرخه که خود ذخیره آب ندارد، دو سد دیگر یکی در حال مطالعه و دیگری نزدیک به افتتاح است، درحالی که در پایین دست سد کرخه تالاب هورالعظیم خشک و کانون تولید ریزگرد شده است.
 
وی سدگتوند را یکی دیگر از عوامل تخریب محیط‌زیست استان خوزستان برشمرد وگفت: ساخت سدگتوند قطعا اشتباه بوده زیرا سد گتوند موجب قرار گرفتن کوه نمکی در سد شده، کوه نمکی که سبب افزایش شوری آب رودخانه کارون و غیرآشامیدنی شدن آب شهر اهواز شده است، در حقیقت خسارت سدگتوند به محیط زیست و سلامت انسانی به مراتب چندین برابر منفعت آن است.
 
پاپی زاده به یکی دیگر از سد‌های جنوبی کشور اشاره کرد وگفت: در پی سیلاب اخیر تنها حدود 3 میلیارد مترمکعب آب پشت سد کرخه جمهع شد در صورتی که سد برای 7 میلیارد مترمکعب احداث شده است، ساخت این سد با چنین حجمی در منطقه‌ای که به طور معمول بارش شدید هم امکان تامین حجم آب آن را ندارد ضرورتی نداشت.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران  ، تاریخ انتشار: 13 تیر  1400، کدخبر: ، www.didbaniran.ir،111495

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین