پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
کاروان کشتی کشورمان به عنوان یک رشته پرامید در حالی راهی المپیک توکیو خواهد شد که انتظار یک تاریخ‌سازی از آن‌ها می‌رود.
شعار سال: حدود ۲۰ روز دیگر بازی‌های المپیک توکیو آغاز خواهد شد و کاروان ورزشی کشورمان با ۶۷ سهمیه در بازی‌ها شرکت می‌کند. در بین رشته‌های شرکت‌کننده در المپیک، کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو مدال‌آور بودند، اما غیر از این ۳ رشته، در المپیک لندن بود که احسان حدادی در پرتاب دیسک تاریخ‌سازی کرد و مدال نقره را به گردن آویخت؛ هر چند که برای بازی‌های توکیو مسئولان ورزشی کشورمان امیدوار هستند رشته‌های دیگر مانند تیراندازی، شمشیربازی و کاراته هم به جمع مدال‌آوران اضافه شوند.

حضور کشتی در جمع مدال‌آوران با طلا

کشتی‌گیران کشورمان در طول تاریخ المپیک مدال‌های رنگارنگی کسب کرده‌اند به طوری که در بین ۳ رشته مورد اشاره با ۴۳ مدال (۱۰ طلا، ۱۴ نقره و ۱۹ برنز) در صدر است و این موضوع باعث شده تا کشتی، ورزش اول در ایران باشد؛ به همین خاطر همیشه مردم و همین طور مسئولان از این رشته انتظارات زیادی دارند. برای بازی‌های المپیک توکیو هم کاروان کشتی ۱۱ سهمیه کسب کرده و امید زیادی به مدال‌آوری این رشته وجود دارد.

کشتی‌گیران کشورمان برای نخستین بار در بازی‌های ۱۹۴۸ لندن در المپیک شرکت کردند، اما ۷ کشتی‌گیر شرکت‌کننده در این بازی‌ها هیچ سهمی از مدال‌ها نداشتند.

در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن بود که کشتی در مسیر مدال‌آوری قرار گرفت و امامعلی حبیبی در وزن ۶۷ کیلوگرم با مدال طلا نام خود را به عنوان نخستین مدال‌آور طلایی تاریخ کشورمان ثبت کرد. در این بازی‌ها جهان پهلوان تختی در وزن ۸۷ کیلو هم صاحب دومین مدال طلا شد تا امید‌ها به این رشته در بازی‌های آینده بیشتر شود؛ هر چند در المپیک ۱۹۶۰ رم دوره طلایی المپیک ملبورن تکرار نشد و کشتی با یک نقره و ۲ برنز به کار خود پایان داد. جهان پهلوان تختی در این بازی‌ها به مدال نقره دست پیدا کرد.
 
کشتی، امید ایران در المپیک توکیو

لندن المپیک شگفتی‌ساز شاگردان آقای خاص

کشتی مدال‌آوری خود را در المپیک ۱۹۶۴ توکیو با ۲ برنز، ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی با یک طلا و ۲ برنز، ۱۹۷۲ مونیخ یک نقره و یک برنز، ۱۹۷۶ مونترال و ۱۹۸۸ سئول یک نقره، ۱۹۹۲ بارسلونا یک نقره و ۲ برنز، ۱۹۹۶ آتلانتا یک طلا، یک نقره و یک برنز، ۲۰۰۰ سیدنی یک طلا، ۲۰۰۴ آتن ۲ نقره و یک برنز و ۲۰۰۸ پکن با یک برنز ادامه داد. گفتنی است کشورمان به دلیل جنگ تحمیلی در المپیک ۱۹۸۰ شوروی و ۱۹۸۴ لس آنجلس غایب بود.

المپیک ۲۰۱۲ لندن یک المپیک استثنائی برای کاروان ورزشی کشورمان محسوب می‌شود به طوری که ایران با ۷ طلا، ۵ نقره و یک برنز با عنوان دوازدهمی به کار خود پایان داد؛ نتیجه‌ای تکرار نشدنی که مشخص نیست چه زمانی رکورد آن شکسته خواهد شد.

کشتی‌گیران فرنگی و آزاد هم با تبدیل کردن سالن مسابقات المپیک لندن به غوغاکده، در این بازی‌ها غوغا به پا کردند و با درو کردن ۳ طلای فرنگی، یک طلا، یک نقره و یک برنز آزاد تاریخ‌ساز شدند به طوری که خیلی‌ها امیدوار هستند این نتایج در توکیو هم رقم بخورد؛ هر چند مربیان ملی و کارشناسان بر این باور هستند در این دوره کشتی‌گیران جوان، اما باانگیزه‌ای راهی المپیک می‌شوند که مقایسه آن‌ها با تیم اعزامی به لندن درست نیست.

بهروز حضرتی‌پور مربی تیم ملی کشتی فرنگی در گفتگو با فارس در این باره گفت: ما تیم خوب و جوانی داریم، اما این نکته را باید بگویم نمی‌توانیم تیم کنونی را با المپیک لندن مقایسه کنیم. این کشتی گیران برای المپیک بعدی به پختگی می‌رسند. به خاطر انگیزه‌ای که آن‌ها دارند امیدواریم در المپیک توکیو کشتی‌های خوبی بگیرند.

 یزدانی تاریخ‌ساز می‌شود؟

کشتی ایران اگرچه در بازی‌های ۲۰۱۶ ریو مدال‌های زیادی کسب کرد، اما نتوانست مانند لندن به مدال طلا برسد تا این بازی‌ها همچون رویایی در اذهان باقی بماند. کاروان کشتی آزاد و فرنگی کشورمان یک طلا، یک نقره و ۳ برنز کسب کرد که حسن یزدانی بولدوزر ایرانی تنها طلایی کشتی در این بود. عملکرد فوق‌العاده یزدانی در این بازی‌ها و چند مسابقه جهانی اتحادیه جهانی کشتی را بر آن داشت تا با نوشتن گزارشی به امیدواری دومین طلای یزدانی در وزنی متفاوت اشاره کند.

در ادامه این گزارش اتحادیه جهانی ضمن بررسی عناوین و نحوه انتخاب ۱۱ آزاد و فرنگی کار ایران در المپیک توکیو، به حضور برادران گرایی در تیم ملی کشتی فرنگی اشاره کرده و آورده که برادران گرایی این فرصت را دارند تا با کسب مدال در المپیک توکیو خود را به جمع برادران تاریخ ساز اضافه کنند. پیش از این امیر و رسول خادم در المپیک آتلانتا با کسب طلا و برنز نام خود را در تاریخ المپیک جاودانه کردند. کسب دو مدال توسط ۲ برادر در المپیک به قدری جذاب بود که حالا چشم امید ورزش ایران به برادران گرایی است تا بتوانند تاریخ را برای ورزش ایران باز هم تکرار کنند.

تمامی کارشناسان و پیشکسوتان کشتی براین باور هستند کشتی می‌تواند در المپیک توکیو با کسب مدال‌های مختلف دل مردم را شاد کند به شرطی که گوش شکسته‌ها در این میدان بزرگ استرس را از خود دور کرده و در حد و اندازه خود ظاهر شوند.

منصور برزگر پیشکسوت کشتی کشورمان با بیان اینکه کشتی‌گیران باید استرس را از خود دور کنند، گفت: کشتی‌گیران باید همانی را که هستند به نمایش بگذارند و انتظارات را برآورده کنند، نه کمتر نه بیشتر.

اسامی کشتی‌گیران اعزامی به المپیک به شرح زیر است:

آزاد:

۵۷ کیلوگرم: رضا اطری
۶۵ کیلوگرم: مرتضی قیاسی
۷۴ کیلوگرم: مصطفی حسین‌خانی
۸۶ کیلوگرم: حسن یزدانی
۹۷ کیلوگرم: محمدحسین محمدیان
۱۲۵ کیلوگرم: امیرحسین زارع

فرنگی:

۶۰ کیلوگرم: علیرضا نجاتی
۶۷ کیلوگرم: محمدرضا گرایی
۷۷ کیلوگرم: محمدعلی گرایی
۹۷ کیلوگرم: محمدهادی ساروی
۱۳۰ کیلوگرم: امین میرزازاده

رقابت‌های کشتی بازی‌های المپیک توکیو روز‌های ۱۰ تا ۱۶ مردادماه برگزار می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین