پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۰۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
در حالی که تأخیر و تعلل استانداری تهران در اصلاح نرخ نان ادامه دارد، نرخ‌های جدید و البته غیررسمی نان، با متوسط افزایش ۴۷ درصدی اعلام شد.
شعار سال: اتحادیه نانوایان سنتی و سنگکی به استانداری تهران از تیرماه سال گذشته مستندات خود را مبنی بر لزوم اصلاح نرخ ارائه داده‌اند، اما ابلاغ نرخ جدید نان، در بلاتکلیفی به سر می‌برد، با وجود ابلاغ و اجرای نرخ‌های افزایش‌یافته غیررسمی نان، استانداری تهران و سایر دستگاه‌های ذیربط از اصلاح و ابلاغ نرخ مصوب نان خودداری می‌کنند که این امر موجب عرضه چندنرخی و گرانفروشی انواع نان سنتی با استفاده از برخی افزودنی‌ها مانند کنجد، سیاه‌دانه، سبوس و... شده است.

در تازه‌ترین واکنش اتحادیه نانوایان تصمیم گرفتند نرخ‌های غیررسمی را برای این نوع نان‌ها با توجه به آرد یارانه‌ای (نوع یک) و آرد آزادپز (نوع دو) را تصویب و اجرایی کنند، نرخ‌هایی که قبلا مسئولان دستگاه‌های نظارتی اعمال آن را غیرقانونی و مشمول برخورد‌های تعزیراتی قلمداد می‌کردند اکنون در واحد‌های نانوایی سطح شهر تهران اجرایی شده است.

نانوایان حتی افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان سنتی را جوابگوی رشد هزینه تمام‌شده تولید نان در سال ۱۴۰۰ نمی‌دانند و خواستار افزایش ۱۰۰درصدی نرخ مصوب نان هستند.

حداقل قیمت سنگک ۳ هزار و ۵۰۰ تومان

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با بیان این که دولت از ابلاغ نرخ جدید نان خودداری می‌کند، گفت: ما نیز در انتظار ابلاغ نرخ‌های مصوب هستیم.

اصغر پابرجا با بیان اینکه اکنون هزینه تمام‌شده هر قرص نان سنگک ساده به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: با این شرایط نانوایان مجبور به ابلاغ و اعلام نرخ‌های جدید برای نان سنگک هستند و با توجه به رشد هزینه تمام‌شده نان، نانوایان سنگکی به‌صورت کج‌دار و مریز با نرخ‌های متفاوت این نوع نان را پخت و به‌نحوی عرضه می‌کنند که قادر به ادامه فعالیت باشند.

به‌گفته او، از ابتدای امسال علاوه بر افزایش سایر هزینه‌های سربار تولید نان، شرکت‌های حمل‌ونقل درخواست افزایش نرخ حمل آرد را ارائه کرده‌اند و مشخص نیست که این هزینه‌ها با ابلاغ نشدن نرخ جدید نان باید چگونه جبران شود.

پابرجا با اعلام اینکه اکنون نانوایان سنگکی مشکلی برای تامین آرد مورد نیاز با نرخ مصوب ندارند، افزود: سهم اجاره‌بهای واحد‌های نانوایی در رشد هزینه تمام‌شده تولید نان بیش از سایر مولفه‌های تولید بوده و در برخی مناطق اجاره‌بهای مغازه‌های نانوایی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
 
افزایش ۴۷ درصدی قیمت نان و تعلل مسئولان

او با بیان این که نانوایان چاره‌ای جز انتظار برای اصلاح نرخ نان ندارند، گفت: شرایط برای فعالیت واحد‌های نانوایی بسیار دشوار شده و نانوایان در انتظار تصمیم‌گیری در مورد اصلاح نرخ نان در دولت جدید هستند.

نرخ غیر رسمی نان سنتی با افزایش ۴۷ درصدی

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان این که به‌دلیل تأخیر استانداری تهران در اصلاح و ابلاغ نرخ جدید نان، نانوایان سنتی به‌دلیل رشد چندین‌ساله قیمت تمام‌شده نان، از ابتدای امسال افزایش حداقلی را برای قیمت انواع نان سنتی یارانه‌ای و آزادپز با افزایش وزن چانه خمیر اعمال کرده‌اند، گفت: نانوایان در حالی نان را به نرخ غیررسمی جدید می‌فروشند که استانداری از اعلام نرخ اصلاح‌شده و رسمی نان خودداری می‌کند.

بیژن نوروزمقدم با اشاره به این که نانوایان چاره‌ای جز افزایش نرخ غیررسمی نان نداشته و اگر افزایش حداقلی نرخ نان را اعمال نمی‌کردند مجبور به تعطیلی بودند، افزود: هزینه‌های تولید نان طی ۲ سال اخیر بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته، اما در یک دهه ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ فقط ۳ بار شاهد تعدیل نرخ نان در سال‌های ۹۱، ۹۳ و ۹۸ بودیم. با این شرایط نانوایان از ابتدای امسال نان را به نرخی که خودشان مصوب کردند با افزایش وزن چانه خمیر عرضه می‌کنند، زیرا با اعلام نرخ‌های مصوب نان در سال ۹۸ وزن چانه خمیر برای جبران هزینه تمام‌شده تولید به حدی کاهش یافته بود که به افت کیفیت و افزایش دورریز نان منجر شده بود و به ناچار نانوایان وزن چانه خمیر را افزایش دادند.

او با بیان این که حداکثر افزایش غیر رسمی نان در اتحادیه نانوایان بین ۴۵ تا ۴۷ درصد بوده است، در مورد نرخ‌های غیر رسمی اعمال‌شده نان سنتی از ابتدای امسال، گفت: میزان افزایش قیمت نان سنتی بنا بر آرد نوع یک (یارانه‌ای) و نوع دو (آزادپز) متفاوت بوده است؛ به‌نحوی که در انواع نان سنتی تولیدی ساده با آرد نوع یک، قیمت نان لواش با افزایش وزن چانه خمیر از ۱۳۰ به ۱۴۰ گرم از ۳۰۰ تومان قبلی به ۴۵۰ تومان، بربری با افزایش وزن چانه خمیر از ۵۱۰ به ۵۳۰ گرم به هزار و ۵۰۰ تومان، تافتون با افزایش وزن چانه خمیر از۲۳۰ به ۲۵۰ گرم و نرخ قبلی ۵۵۰ تومان به ۸۰۰ تومان، سنگک از ۱۲۰۰ به ۲ هزار تومان، تافتون گردون جدید ۲۰۰ گرمی ۶۰۰ تومان و نان خراسانی ۳۰۰ گرمی به هزار تومان افزایش یافته است.

نوروزمقدم در مورد نرخ انواع نان سنتی با آرد نوع دو (آزادپز) افزود: نرخ نان لواش با افزایش وزن چانه خمیر از ۱۷۰ به ۱۸۰ گرم از نرخ ۴۵۰ تومان قبلی به۶۵۰ تومان، تافتون تنوری با افزایش وزن از ۲۵۰ به ۲۸۰ گرم و قیمت قبلی ۸۵۰ تومان به هزار و ۲۰۰ تومان، بربری با افزیش وزن چانه خمیر از ۵۸۰ به ۶۰۰ گرم و نرخ قبلی ۱۵۰۰ تومان به ۲ هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ نان تافتون گردون با دستگاه‌های جدید (بین تافتون تنوری و گردون سابق) با وزن ۲۰۰ گرم و قیمت ۹۰۰ تومان و نان خراسانی با وزن چانه خمیر ۳۰۰ گرم، هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و اعلام شده است.

تأثیر افزایش هزینه حمل آرد بر گرانی نان

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در مورد تأثیر درخواست شرکت حمل و نقل بین‌المللی برای افزایش کرایه حمل آرد بر قیمت تمام‌شده نان، گفت: شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی حدود یک ماه پیش طی نامه‌ای به اتحادیه نانوایان و استانداری تهران خواستار افزایش هزینه کرایه حمل هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی آرد در کارخانه‌های تهران از ۲ هزار و ۲۰۰ به ۵ هزار تومان و از کرج به تهران به کیسه‌ای ۶ هزار تومان شد، اما نانوایان اعلام کردند تا زمانی که نرخ نان اصلاح نشود، قادر به پذیرش این افزایش هزینه نیستند.

نوروزمقدم افزود: اخیرا این شرکت مجددا طی نامه‌ای اعلام کرده که نرخ اعلام‌شده قبلی برای کرایه حمل آرد مربوط به سال ۹۹ بوده و در سال ۱۴۰۰ باید کرایه حمل هر کیسه آرد از کارخانه‌های تهران به ۶ هزار و از کرج به تهران به ۸ هزار تومان افزایش یابد، اما نانوایان نمی‌توانند زیر بار این نرخ‌ها بروند.
 
افزایش ۴۷ درصدی قیمت نان و تعلل مسئولان

به‌گفته او، اما بخش حمل و نقل نیز با مشکل مواجه است و نانوایان بیم آن دارند که مانند سال گذشته که آرد با وقفه حمل و در نهایت نیز نانوایان مجبور به پذیرش افزایش کرایه حمل شدند، اکنون نیز همین روند تکرار شود؛ چراکه اگر آرد حمل نشود، نانوایی تعطیل می‌شود.

او افزود: با وجود این مقرر شده تا با برگزاری نشست‌هایی در مورد نرخ کرایه حمل آرد به توافق برسیم و در این چارچوب از مسئولان می‌خواهیم تا نرخ جدید نان را رسما اعلام کنند تا دست نانوایان در پذیرش اینگونه هزینه‌های سربار و افزایش نرخ دستمزد کارگران باز باشد.

نوروزمقدم تأکید کرد: متأسفانه با وجود ارائه مستندات افزایش هزینه تمام‌شده تولید نان و پذیرش آن توسط دستگاه‌های ذیربط، نانوایان سنتی همچنان در انتظار اصلاح نرخ نان هستند، اما در روز‌های پایانی فعالیت دولت کنونی و آغاز به‌کار دولت آینده، فعلا نانوایان برای اصلاح نرخ نان گرفتار شده‌اند.

تحمیل زیان خاموشی‌ها به گندم، آرد و نان

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در مورد تأثیر خاموشی‌های اخیر برق بر تولید و عرضه نان، گفت: متأسفانه اکنون به‌دلیل خاموشی حداقل ۲ ساعته برق در مناطق مختلف کشور، نانوایان به‌دلیل خراب و ترش‌شدن خمیر، مجبور به دورریختن آن هستند.

نوروزمقدم افزود: این دورریز در حالی است که آرد و نان کالایی استراتژیک بوده و دولت‌ها مجبور به تهیه آن برای تامین رزق مردم با پرداخت یارانه هستند، اما با ۲ ساعت قطعی برق حداقل ۲ کیسه آرد در هر واحد نانوایی از بین می‌رود و علاوه بر ضرری که از محل آرد، مواداولیه، کارگر و... حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان ضرر به هر واحد نانوایی وارد می‌شود.

او افزود: از سوی دیگر مردم در ساعت قطعی برق برای تامین نان به نزدیک‌ترین منطقه‌ای که برق و واحد نانوایی فعال دارد مراجعه می‌کنند که این موجب ازدحام جمعیت، شیوع بیماری کرونا و کمبود نان و سهمیه آرد در اینگونه مناطق در نانواخانه‌هایی می‌شود که بیش از سهمیه آرد فروخته‌اند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: از سوی دیگر اکنون نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورز حدود ۵ هزار تومان است و با دورریز حداقل ۲ کیسه گندم (نزدیک ۱۰۰ کیلوگرم) به‌دلیل قطعی برق و خرابی خمیر، دولت باید با هربار قطعی برق در هر واحد نانوایی ۵۰۰ هزار تومان زیان پرداخت کند. او افزود: بر این اساس طی نامه‌ای به اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های ذیربط به دولت پیشنهاد دادیم تا برای جلوگیری از زیان بیشتر مردم، نانوایان و دولت، دستگاه‌های ژنراتور برق با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و در اختیار نانوایان قرار گیرد.

نوروزمقدم افزود: به فرض وجود ۱۰۰ واحد نانوایی در یک منطقه، با قطعی ۲ ساعته برق و هدررفتن ۲ کیسه آرد که نیازمند ۱۰۰ کیلوگرم گندم است حدود ۱۰ تن گندم از بین می‌رود که با احتساب نرخ هر کیلوگرم ۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم، حدود ۵۰ میلیون تومان سرمایه بیت‌المال حیف و میل می‌شود. در درازمدت نیز باید به سمت استفاده از پنل‌های خورشیدی در مغازه‌های نانوایی حرکت کنیم تا درصورت قطعی برق، تامین نان مردم با مشکل مواجه نشده و سرمایه‌های ملی حیف و میل نشود.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۱۳۷۴۶، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین