پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور گفت: نیمه شهریورماه مشخص می‌شود که چه مقدار خرید داشته‌ایم و تولید کشور چه میزان بوده و بعد از این تعیین مقدار دولت برای واردات گندم تصمیم می‌گیرد.
شعار سال: علی‌قلی ایمانی درباره نیاز به واردات گندم بعد از پنج‌سال خودکفایی در تولید، گفت: همه‌ساله شش‌میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم اختصاص می‌یابد و به‌طور متعارف و معمولی که شرایط جوی مناسب باشد و امکانات تدارکات نهاده‌ها به خوبی انجام شود به مرز خودکفایی می‌رسیم.
 
نتوانستیم گندمی که مدنظر بوده را به دست بیاوریم

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور گفت: این در حالی است که قیمت‌ها مناسب بوده و نهاده‌ها به‌موقع تأمین شود و آموزش بهره‌برداری انجام گیرد با این‌وجود نیاز کشور را می‌توانیم تأمین کنیم و این قابلیت در کشور وجود دارد.

وی افزود: با توجه به تجربیاتی که از سال گذشته داریم و تا مرز ۱۵ میلیون تومان هم گندم در کشور تولید کرده‌ایم، متأسفانه امسال از یک‌طرف شرایط جوی که باعث خشکسالی شدید خیلی از استان‌ها شده و انتظاری که از مزارع داشتیم برآورده نشده‌است نتوانستیم گندمی که مدنظر بوده را به دست بیاوریم.
 
از خودکفایی تا واردات گندم!
 
ایمانی اظهار کرد: خرید گندم مؤید این موضوع است که سال قبل در این تاریخ ۲۵‌درصد نسبت به خرید فعلی حدود ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن جلوتر بودیم، یعنی نسبت به سال قبل ۲۵‌درصد کاهش خرید داریم و این کاهش خرید نمایانگر کاهش در تولید است. وی بیان کرد: باید صبر کنیم، زیرا وارد مناطق سردسیر می‌شویم که در این مناطق هم برداشت داریم و در تاریخ ۱۵ شهریورماه مشخص می‌شود که چه مقدار خرید داشته ایم و تولید کشور چه میزان بوده است. بعدازاین تعیین مقدار دولت برای واردات گندم تصمیم می‌گیرد و تا خرید‌ها به‌پایان نرسد نمی‌توانیم میزان واردات را مشخص کنیم و قطعاً باید امسال گندم واردات کنیم، زیرا راه دیگری نداریم و تولید، تکاپوی نیاز داخل را برآورده نمی‌کند.

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: از طرف دیگر بخشی از گندم همه‌ساله دست زارع می‌ماند و امسال این مقدار شدت گرفته است، زیرا در اوایل فصل کشت گندم با کمبود بذر مواجه بودیم و بعدازآن قیمت گندم افزایش یافت و هم‌اکنون کشاورزان گندم خود را نگهداری می‌کنند که شاید به قیمت بالاتر گندم را بفروشند. وی تأکید کرد: موضوع دیگر کاهش گندم در بحث خوراک طیور است که در بالانس جیره غذایی مقداری گندم را با خوراک طیور مخلوط می‌کنند.

ایمانی گفت: عامل دیگر کاهش تولید افزایش بی‌رویه نهاد‌ها در زمان کشت گندم بود و زمانی که کشت گندم شروع شد این نهاد‌ها افزایش بی‌رویه پیدا کرد و قیمت کود، بذر، سم و سایر هزینه‌های مترتب بر تولید افزایش پیدا کرد و این باعث صدمه به تولید شد، زیرا کشاورز نتوانست تغذیه مناسب برای گیاه خود داشته باشد. نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: همه این موارد باعث صدمه به تولید امسال کشور شد و نتوانستیم به تولید مدنظر دست پیدا کنیم و خودکفایی اثر خود را ازدست‌داده است.
 
از خودکفایی تا واردات گندم!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جوان آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۵۵۵۵۲، www.javanonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین