پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
علی قلی ایمانی گفت: «ما اگر گندم را وارد کنیم روی وضعیت اشتغال و زندگی کشاورزان تاثیرات بسیار بدی می‌گذارد در نتیجه این کار به هیچ وجه منطقی نیست. دولت‌ها کشاورزی را مورد حمایت قرار می‌دهند، زیرا در همه دنیا ثابت شده که امنیت غذایی حتی از امنیت اقتصادی و انتظامی هم مهم‌تر است. در کشور ما یکی از کمک‌هایی که دولت‌ها می‌توانند بکنند خرید تضمینی است».

  شعار سال:درحال حاضر وضعیت کشاورزی در ایران بسیار نگران کننده به نظر می رسد. کشاورزان به دلیل شرایط اقتصادی زندگی سختی دارند به طوری که نسل جدید علاقه زیادی به این شغل بسیار مهم برای کشور ندارد. برای بررسی دلایل این موضوع با نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران به گفتگو  نشستیم.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در ابتدای صحبت های خود گفت : «ما اگر گندم را وارد کنیم روی وضعیت اشتغال و زندگی کشاورزان تاثیرات بسیار بدی می‌گذارد در نتیجه این کار به هیچ وجه منطقی نیست. دولت‌ها کشاورزی را مورد حمایت قرار می‌دهند زیرا در همه دنیا ثابت شده که امنیت غذایی حتی از امنیت اقتصادی و انتظامی هم مهم تر است. در کشور ما یکی از کمک‌هایی که دولت‌ ها می‌توانند بکنند خرید تضمینی است. برای مثال اگر قیمت گندم در بازار پایین آمد دولت خرید کند تا مشکل کشاورز حل شود».
 
وی در ادامه فزود: «در حال حاضر برنج یکی از کالاهای استراتژیک است و مشمول خرید تضمینی می‌شود اما دولت یک کیلو برنج هم نمی‌خرد زیرا عرضه و تقاضا در بازار خودش را بالانس می‌کند و نیازی به خرید دولت نیست. اما در موردگندم وضعیت اینطور نیست».
 
علی قلی ایمانی خاطرنشان کرد: «ما به دنبال این هستیم که سرمایه گذاری در کشاورزی افزایش پیدا کند. اگر سرمایه گذاری افزایش پیدا نکند، تکنولوژی وارد این بخش نشود و بهره وری افزایش پیدا نکند کشاورزی ما به همان سبک سنتی و معیشتی باقی ‌خواهد ماند».

انتظاری از دولت آینده
 
ایمانی در ادامه افزود:« خشکسالی هایی که اتفاق افتاده باعث بروز تنش های زیادی شده است که مراجعات به دادگستری، فرمانداری و جهاد کشاورزی را افزایش داده. همچنین تجمعاتی پی در پی شکل می گیرد که این‌ها نشات گرفته از عدم اقتصادی بودن کشاورزی است. انتظار ما از دولت آینده این است که مانند سایر کشورهای دنیا  یک برنامه جامع با نگرش سیستمی در بخش کشاورزی ایجاد کند و بعد سراغ بقیه حوزه‌ها برود.»

دولت به وضعیت کشاورزان رسیدگی کند 
 
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اظهار داشت: «در حال حاضر میانگین سن کشاورزی در ایران از نیم 55 سال گذشته است، یعنی اگر بنده از رده سن کشاورزی خارج شوم پسر من دیگر حاضر به این کار نیست زیرا می بیند که ما بعد از این همه سال هیچ درآمد چشمگیری نداشتیم و فقط بیچارگی نصیب مان شده. دولت ها اگر می خواهند کشاورزان در روستا بمانند و به کار ادامه دهند باید فکری به حال آن ها کنند»


علی قلی ایمانی در پایان گفت: «بودجه ای که به ما می دهند یارانه ای است که مجلس در بحث آرد و نان مصوب کرده است. مجلس در بودجه، سنواتی 22 هزار میلیاردی برای خرید تضمینی قرار داده و بانک‌ها را ملزم کرده بخشی از آن را پرداخت کنند. و مقداری هم برای بخش فنی و مهندسی، اعتبارات گذاشته است. بحث اعتباراتی که مورد نظر ماست سرمایه گذاری در زیرساخت ها است برای مثال باید به بحث انتقال آب و استفاده از روش های نوین آبیاری توجه بیشتری شود».
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  گسترش، تاریخ انتشار:  19تیر  1400، کدخبر: 184663، www.gostaresh.news

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین