پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۲۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه خشکسالی شدید امسال خود را با کاهش تولید در گندم دیم نشان می‌دهد، اظهار کرد: برای جلوگیری از تاثیر بیشتر خشکسالی بر تولید به کشاورزان دیم کار توصیه می‌شود؛ تغذیه مزارع، محلول پاشی کود‌های فسفره، پتاس و اوره را در برنامه خود قرار داده و مبارزه با آفت سن گندم را جدی بگیرند.

شعار سال:سهراب سهرابی  بیان اینکه میزان بارندگی 50 درصد نسبت به سال آبی گذاشته کاهش داشته است، افزود: همچنین میزان بارندگی نسبت به بلند مدت  کاهش 44 درصدی داشته است.
 
وی ادامه داد: در گزارش سازمان هواشناسی کاهش بارندگی را در زمستان و بهار شدید عنوان شده به نحوی که در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
 
سهرابی با تاکید بر اینکه بارش فروردین ماه بسیار مهم و تاثیر گذار بر مزارع گندم دیم است، اظهار کرد: علاوه بر کاهش بارندگی، افزایش دما در اسفند ماه و یخ بندان ناگهانی در فرودین ماه عواملی دیگری هستند که موجب نگرانی شده و خساراتی را برای مزارع گندم به دنبال داشته است.
 
وی تصریح کرد: در این شرایط لازم است گندمکاران به ویژه در مزارع دیم برای کاهش خسارات و حفظ هر چه بیشتر تولید خود به توصیه کارشناسان توجه کنند.
 
سهرابی از جمله این توصیه‌ها را محلول پاشی کودهای فسفره، پتاس و اوره برشمرد.
 
به گفته وی؛ توصیه مهم دیگری که باید گندمکاران برای کاهش خسارات به آن توجه کنند مبارزه با آفت سن گندم است که به دلیل خشکسالی احتمال یورش آن‌ها به مزارع گندم افزایش یافته است.
 
سهرابی اظهار کرد: در پی خشکسالی مراتع خشک شده و جمعیت بیشتری از آفت سن به سوی مزارع گندم سرازیر خواهد شد.
 
معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از گندمکاران خبر داد و افزود: این طرح‌ها شامل " طرح جهش تولید در دیم زارها"، "طرح امنیت غذایی"، طرح " پایش و پیش آگاهی آفات" و... هستند.
 
سهرابی گفت: از 6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم، 4 میلیون هکتار به گندم دیم اختصاص یافته است و این به معنی اهمیت حفظ گندم دیم و تاثیر آن بر میزان تولید است.
 
وی درباره شراط مزارع آبی گندم کشور نیز افزود: مزارع آبی کمتر تحت تاثیر خشکسالی قرار می‌گیرند، اما لازم است کشاورزان در مناطقی که به کشت آبی مشغول هستند نیز توصیه کارشناسان را در سال کم آبی مورد توجه قرار دهند.
 
سهرابی از کشاورزان با کشت آبی گندم خواست؛ دقت لازم در مدیریت آبیاری، مدیریت تغذیه مزارع، مبارزه با آفت و علف های هرز و محلول پاشی کودها را داشته باشند.         
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار:  10اردیبهشت 1400، کدخبر:1070096 ، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
خشكسالي در ايران تونسته اوضاع رو تا حدي بدتر از اوني كنه كه فكرش رو ميكرديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین