پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۱۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
نرخ سود بین بانکی که حدود ۱۰ روز پیش به کمتر از ۱۸ درصد رسیده بود، حالا بار دیگر به بالای ۱۸ درصد بازگشته است. کامران ندری، کارشناس امور بانکی احتمال می‌دهد این افزایش نرخ در اثر ورود و مداخله سیاستگذار باشد.
شعار سال: با توجه به داده‌های سایت بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در تاریخ ۲۴ تیرماه نسبت به رقم هفته قبل با افزایش مواجه شد و به عدد ۱۸.۳۱ درصد رسید. این در حالی است که نرخ سود بین بانکی در تاریخ۱۷ تیر ماه امسال به ۱۷.۵۹ درصد رسیده بود.

نرخ بهره بین بانکی، یکی از مبدا‌هایی است که می‌تواند نرخ بهره در کل اقتصاد را با عرضه و تقاضا در بازار سرمایه، به سمت بالا و پایین سوق دهد.
 
شدت نوسان فعلی نرخ سود بین بانکی طبیعی است

کامران ندری، عضو سابق پژوهشکده پولی و بانکی، معتقد است شدت نوسان فعلی نرخ سود بین بانکی طبیعی است. او توضیح می‌دهد: نوسانات نرخ در کوتاه مدت مثل نرخ ارز در حد یک تا دو درصد امری طبیعی است. یک روز ممکن است برداشت دولت ازحساب تنخواه بالا رفته باشد و تزریق ذخایر به بازار بین بانکی افزایش یافته باشد و نرخ پایین رفته باشد یا برعکس ممکن است سپرده داران به بانک‌ها مراجعه داشته باشند و بانک‌ها با کمبود ذخایر مواجه شده باشند، این مورد تقاضا را بالا برده و نرخ را افزایش می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: سیاستگذار هم می‌تواند مداخله کند و با عملیات بازار باز نرخ را هدایت کند. وقتی سیاستگذار می‌بیند نرخ در حال کاهش است و ما با تورم ماهانه بالایی دست به گریبان هستیم، سیاست انقباضی پیش می‌گیرد.

به باور ندری در شرایط فعلی پایین آمدن نرخ بهره بین بانکی به خاطر برداشت دولت از حساب تنخواه بوده است. چون بانک مرکزی پول پرقدرت چاپ می‌کند و در اختیار دولت قرار می‌دهد که این مساله ذخایر بانک‌ها را نزد بانک مرکزی افزایش می‌دهد.

ندری احتمال می‌دهد بالا رفتن نرخ سود بین بانکی به علت شرایط خاص اقتصاد و اقدامات سیاستگذار با عملیات بازار باز باشد. او در ادامه می‌گوید: احتمالا سیاستگذار درحال فروش گسترده اوراقی است که از قبل خریداری کرده تا ذخایر را از بازار بین بانکی جمع آوری کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۶تیر ۱۴۰۰، کد خبر:۵۶۳۹۵۵، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
0
شرایط خاص اقتصادی ؟ آیا راهکار این است؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین