پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۵۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۷
استاد دانشگاه تهران و فعال اقتصادی گفت: نوسات نرخ ارز به تولید در ایران ضربه مستقیمی وارد می‌کند.

شعار سال:

همایش راهکارهای رونق اقتصاد و تولید چهارشنبه شب با حضور تولیدکنندگان در حوزه فرش ماشینی درسالن همایش ارباب حسن تفضلی اتاق بازرگانی کاشان برگزار شد.

فرشاد مؤمنی در این همایش اظهار داشت: منزلت تولید در ایران به درستی شناخته نشده و بخش قابل توجهی از نظام تصمیم‌گیری و تخصیص منابع متصور هستند از مسیری به غیر از تولید خیری برای مردم ایجاد می‌شود.

مؤمنی با اشاره به وجوهات بررسی در این زمینه افزود: یک وجه مهم در بررسی در این زمینه آن است که پایه‌های نظری را مورد توجه قرار دهیم و می‌توان از زاویه‌های گوناگونی به آن نگاه کرد که یکی از آن، نگاه به لوازم رونق‌گیری تولید است که متاسفانه این لوازم مهیا نیست.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: با توجه به مهیا نبودن این لوازم، زمانی که در سطح توسعه ملی و به عبارت دیگر در دراز مدت بررسی می‌کنیم شواهد تکان دهنده‌ای در جهت عدم مهیا بود این لوازم وجود دارد و دلیل این امر آن است که تولید در اولویت نیست و تولیدکنندگان در فرآیند تخصیص منابع صدایی ندارند اما در بخش‌های دیگر این گونه نیست.

این فعال اقتصادی با ذکر مثالی تصریح کرد: به طور مثال، یکی از ارکان در اقتصاد، رکن امنیت حقوق مالکیت است در حالی که انباشت سرمایه مالی و انسانی در یک حد به این امنیت نیاز دارد و متاسفانه در ایران، این حد وجود ندارد زیرا مقیاس ما با استانداردهای بین‌المللی است در حالی که این امنیت در ایران از بسیاری کشورهای منطقه بالاتر است.

وی ابراز داشت: تا زمانی که ندانیم مشکل در یک واحد تولیدی از کجاست، نمی‌توانیم برای آن انرژی بسیج کرده و آن را بشناسیم و در این راستا باید به مسئولان نشان دهیم افراد چاپلوس دوستان دولت نیستند و باید چنین بلوغ فکری را ایجاد کرد در حالی که متاسفانه مؤلفه‌ها و عناصر مؤثر بر آن نیز به درستی شناسایی نشده است.

مؤمنی بیان کرد: با تکیه بر آمارهای سرشماری نسبت کارفرما به نیروی انسانی از اولین آمار تا آخرین آن کاهش یافته به گونه‌ای که در گذشته هر کارفرما به طور متوسط 55 کارگر در اختیار قرار دارد اما امروز این عدد به 5 نفر رسیده ‌زیرا امنیت حقوق مالکیت و عهده گرفتن مسئولیت‌ها به صورت تخصصی در ایران وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نوسات قیمت ارز گفت: نوسات نرخ ارز به تولید در ایران ضربه مستقیمی وارد می‌کند و به همین دلیل تولیدکنندگان رغبت کمی به تولید دستگاه‌های جدید دارند و در این راستا، 90 درصد از بنگاه‌های تولیدی ما زیر سقف تولیدی خود خروجی دارند و یکی دیگر از مضرات نوسانات نرخ ارز کاهش قابل توجه بنگاه‌های تولیدی است و این امر باعث صنعت‌زدایی در یک کشور می‌شود که متاسفانه ایران گرفتار این مقوله شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 13 آبان 95 ، کد مطلب: 1229894 www. tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین