پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
افزایش زمان اوقات فراغت در سایه غیرحضوری شدن مدارس به دلیل همه گیری ویروس کرونا، مشکلات روحی و روانی بسیاری برای دانش آموزان به ارمغان آورده، موضوعی که در صورت بی توجهی، به ظهور پدیده‌های هنجارشکن در اجتماع می‌انجامد.
شعار سال: زمانی نه چندان دور، دانش آموزان پس از ۹ ماه تحصیل و مدرسه رفتن، برای آمدن تابستان و شروع تعطیلات لحظه شماری می‌کردند و والدین به دنبال راهکاری برای پرکردن اوقات فراغت سه ماهه تابستان آنان، از این کلاس زبان به آن کلاس ورزشی یا هنری جهت ثبت نام دلبندان خود در رفت و آمد بودند.

دختران و پسران دانش آموز از برنامه‌های خود برای هم می‌گفتند و برخی تابستان را در مزرعه پدربزرگ یا کارگاه و تعمیرگاه جهت حرفه آموزی می‌گذراندند یا برای کمک به خانواده، اوقات فراغت را به کسب درآمد مشغول بودند.

اما با شیوع کرونا در اسفند ۹۸، ورق برگشت و اوقات فراغت و دوری از مدرسه به جای سه ماه تعطیلی به همیشگی تبدیل شده است؛ کلاس‌ها غیرحضوری شده و معلمان و همکلاسی‌ها در قاب فضای مجازی جای گرفته اند و خانه به مدرسه‌ای تبدیل شده که بودن یا نبودن دانش آموز در آن با بی حالی و بی برنامگی طی می‌شود و از همه مهمتر اوقات فراغت چند برابر شده است.

مضاف بر اینکه فضای مجازی و اینترنت جای دوستان را پر کرده و هرآنچه در آن دیده می‌شود بدون نظارت ناظم یا معلم، الگویی رفتاری در دانش آموز نهادینه کرده که امروز شاهد حضور نوجوانانی خشمگین و پراسترس و گاه منزوی هستیم.

موضوعی که مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، آن را بسترساز چالش‌های آینده برای دانش آموزان و ظهور پدیده‌های هنجارشکن در اجتماع عنوان کرد.

ابهری با تاکید بر اینکه پرکردن مناسب اوقات فراغت یکی از فرایند‌هایی است که همواره باید مورد توجه خانواده‌ها و مربیان آموزشی قرار گیرد، اظهار داشت: متاسفانه به علت بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، نوجوانان و جوانان اوقات بسیار زیادی را در خانه و خیابان‌ها می‌گذرانند که این موضوع علاوه بر آسیب‌های رفتاری، آسیب‌های اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با یادآوری اینکه بعد از گسترش فضای مجازی و تلفن‌های هوشمند در بین جوانان، ارسال و انتشار عکس و فیلم از رفتار‌های هنجارشکنانه نوجوانان و جوانان، الگوی نامناسب و غلط تربیتی برای دانش آموزان ایجاد کرده که تاثیر مستقیمی بر آن‌ها دارد، یادآور شد: به عنوان نمونه نزاع نوجوانان با یکدیگر اعم از دختر و پسر باعث شده که بین این افراد و اقشار مسابقه بدرفتاری شکل گیرد و هر یک به شکلی رفتار‌های ناهنجار را به نمایش بگذارند.
 
ورود فرزندان به شبکه‌های اجتماعی مخاطرات جدی تربیتی و رفتاری را برای آنان به همراه دارد

وی با اشاره به اینکه ورود فرزندان به شبکه‌های اجتماعی و ارتباط مَجازی با افراد و گروه‌ها، مخاطرات جدی تربیتی و رفتاری را برای آنان به همراه دارد، افزود: فراموش نکنیم پس از فضای مجازی، دوستان و همسالان نقش موثری در روش تربیت نوجوان و جوان دارند چرا که همه از یک خانواده مناسب و تربیت اصولی برخوردار نیستند بلکه برخی از آنان، به دلایل مختلف دارای تربیت نادرست هستند که این فرایند به جوانان منتقل شده و موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

ابهری، گران بودن وسایل رفاهی و تفریحی و در نتیجه خالی بودن زمان فراغت نوجوانان و جوانان را یکی دیگر از عوامل ایجاد آسیب‌های روحی و روانی در نوجوانان و جوانان دانست و خاطرنشان کرد: در درجه اول دولت و سازمان‌های متولی باید فکری به حال پرکردن مناسب اوقات فراغت نوجوانان کنند سپس خانواده‌ها با تدبیر و مدیریت این اوقات، اجازه ندهند که رفتار‌های ناهنجار دوستان، همسالان و هم بازی‌ها به جوانان انتقال یابد.

وی با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس یکی از دلایل اصلی خالی شدن اوقات فراغت بیش از اندازه برای نوجوانان و جوانان است، زیرا پیش از این اوقات دانش آموزان بیشتر به درس و امتحان می‌گذشت، گفت: هر چند در مدارس، غیر از دروس موضوعی و آکادمیک به فرزندان چیز دیگری آموخته نمی‌شد، اما نظارت مدیران، معاونان و ناظمان مراکز آموزشی و رفتاری نوجوانان عامل موثری در کنترل تربیتی آن‌ها بود.

ابهری یادآور شد: متاسفانه با ادامه این روند و عدم چاره اندیشی، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ظهور اقشار جدیدی از اوباش و هنجارشکنان خواهیم بود. همین نوجوانان و جوانان تا چند سال دیگر برای جامعه، خانواه و دولت مزاحمت‌های قانونی حقوقی و اجتماعی فراهم خواهند کرد اگر امروز راهکاری اندیشیده نشود.
 
ظهور پدیده‌های هنجارشکن در سایه کرونا
 
شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۰۶۷۴۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین