پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
سرانجام پس از گذشت 20 سال از مطرح شدن طرح ریل تولید داخل، روز پنجشنبه گذشته و در دولت یازدهم این آرزوی دیرینه محقق شد. ایران با وجودی که در بخش خطوط ریلی و راه‌آهن به توسعه روزافزون نیاز دارد، در طول سال‌های اخیر مجبور بود تا تمام نیاز خود به ریل را از طریق واردات تأمین کند که علاوه بر وابستگی باعث خروج منابع ارزی کشور نیز می‌شد.
شعارسال: اما اکنون کشور از واردات این محصول بی‌نیاز می‌شود. روز پنجشنبه هفته گذشته طرح تولید ریل ملی UIC60، UIC54، U33و طرح ساخت ایستگاه ریخته‌گری با ظرفیت اسمی یک میلیون تن شمش با حضور معاون اول رئیس جمهوری در ذوب آهن اصفهان به بهره‌برداری رسید.

با امضای تفاهمنامه وزیران صنعت، معدن وتجارت، راه وشهرسازی و تعاون، کار و امور اجتماعی در سال 1393 کارگاه پرداخت نورد 650 برای تولید ریل‌های U33 و UIC60 موردنیاز راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ریل‌های موردنیاز قطار شهری(UIC54, S49) بازسازی شد. با راه‌اندازی این طرح، سالانه 400 هزار تن ریل در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود. ساخت طرح ریل ملی از اواخر شهریور سال 1393 آغاز و در شهریور امسال با اعتبار ارزی و ریالی 2/28 میلیون یورو و 573 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. این طرح با مشارکت شرکت کوتنر آلمان (Kuettner) به بهره‌برداری رسیده است.

معاون اول رئیس جمهوری درآیین افتتاح این طرح ملی گفت: ما نمی‌توانیم اصفهان را از صنعتی شدن جدا کنیم، چراکه امروز اصفهان در حال حرکت به سمت صنعت دانش بنیان است. اسحاق جهانگیری صبح پنجشنبه در آیین افتتاح کارخانه بزرگ تولید ریل و ایستگاه یک میلیون تنی ریخته‌گری و سه طرح زیست محیطی در شرکت سهامی ذوب آهن، اضافه کرد: امروز عزت ملت ایران بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ است و این اتفاقات خوب است. وی ابراز داشت: در حال حاضر عمده‌ترین چالش داخل کشور که رهبر معظم انقلاب بارها در این خصوص مطالبی بیان کرده‌اند و رئیس جمهوری نیز تأکید دارند، مسائل اقتصادی است.

جهانگیری با بیان اینکه ما در مقطع فعلی با حجم قابل توجهی نیروی جوان جویای کار روبه‌رو هستیم، افزود: به دلیل سیاست‌های غلط در گذشته خدمت به مردم کم شده است و ما در مقطع فعلی نیازمند این هستیم که ایران را از مؤلفه‌های اقتصادی برخوردار سازیم.

وی با اشاره به اینکه باید قدرت اقتصادی ایران در بین رقبای منطقه بالاتر باشد، افزود: ما نیازمند بالا بردن توان اقتصادی کشور هستیم و در این شرایط مبارزه با استکبار و خدمت به کشور قطعاً باید تلاش برای راه افتادن اقتصاد باشد. معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه کشور ایران به لحاظ ظرفیت‌های طبیعی و همچنین سرمایه‌های عظیم انسانی جزو ثروتمندترین کشورهای جهان است، اضافه کرد: کلید موفقیت کشور برای استفاده از ظرفیت‌های موجود فقط مدیریت صحیح است. جهانگیری با اشاره به کاهش تورم ۴۰ درصدی در ابتدای دولت تدبیر و امید به کمتر از ۱۰ درصد، گفت: همچنین ما در مقابل شش قدرت بزرگ دنیا ایستادگی کرده و سرافراز از مذاکره بیرون آمدیم. معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ما باید شبکه ریلی کشور را توسعه دهیم، ابراز داشت: امروزه با افزایش صادرات و واردات روبه‌رو هستیم و حمل و نقل ریلی باید در سراسر کشور توسعه یابد. وی با ابراز نگرانی از بدهی شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی ذوب آهن ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که بنگاه‌های اقتصادی نباید چشم به کمک‌های ناچیز دولت داشته باشند بلکه باید با استفاده از تفکرات و اندیشه نخبگان در راستای حل مشکلات خود اقدام کنند. وی به گرفتاری کشاورزان استان اصفهان اشاره کرد و ابراز داشت: برخی از این کشاورزان اعتراض دارند که چرا آب برای صنعت هست و برای کشاورزان نیست. معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت، کشاورزان را تنها نخواهد گذاشت، افزود: کشاورزان بهترین تولیدکنندگان ما هستند. آنها نان ما را تولید می‌کنند و ما از آنها حمایت خواهیم کرد.

* تولید تیرآهن بال پهن بزودی در ذوب آهن آغاز می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دراین مراسم گفت: تولید تیرآهن بال پهن در آینده‌ای نزدیک در کارخانه ذوب آهن اصفهان، عملیاتی خواهد شد.محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه قرار بود ریل ملی طی یک سال گذشته در ذوب آهن به بهره‌برداری برسد، افزود: اما به دلیل کمبود نقدینگی که ناشی از کاهش قیمت فولاد و سنگ آهن در دنیا بود این اتفاق به تأخیر افتاد. وی همچنین با اشاره به اینکه در سال‌جاری ۳۳ طرح ملی به وزارت صنعت، ابلاغ شده است، اضافه کرد: تاکنون و با راه‌اندازی خط تولید ریل در ذوب آهن ۱۴ مورد از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم تا پایان سال این ۳۳ طرح تکمیل شود.

وزیر صنعت، تکمیل ۵ هزار طرح نیمه تمام صنعتی را نیز از دیگر تکالیف وزارتخانه صنعت در سال‌جاری عنوان کرد و گفت: تاکنون دو هزار و ۹۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم تا پایان سال این طرح‌ها نیز تکمیل شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال‌جاری ۱۵ هزار واحد صنعتی کوچک، موفق به دریافت تسهیلات شدند، افزود: ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها برای این واحدها تأمین شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 6، تاریخ انتشار: شنبه 15 آبان 1395، شماره: 6351.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین