پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
مناسب است تا دولت سیزدهم برای حل معضل فقر در ایران به دنبال همسو کردن تمامی فعالیت‌های فقرزدایی در ایران باشد و برای اینکار اقدام به تشکیل کمیته ملی فقرزدایی کند.
شعار سال: مسئله فقر در ایران معاصر یکی از چالش‌های اساسی پیش روی سیاست گذاران بوده است. در طول سالیان طولانی علی رغم دستاورد‌های علمی و عملی در این حوزه همچنان با چالش‌های زیادی روبرو هستیم.

میتوان گفت یکی از آسیب‌های اساسی برنامه‌های فقرزدایی در ایران از گذشته تا کنون، فقدان یک اراده ملی برخاسته از درون دولت، ملت، بخش خصوصی و نهاد‌های مدنی بوده که باعث شده نحوه برخورد ما با این پدیده به دلیل عدم اجماع میان صاحب نظران در خصوص چیستی فقر و راه‌های درمان این بیماری اجتماعی، ناکارآمد، متعارض و پیچیده باشد.

به نظر میرسد در کشور ما به دلایل متعددی هدایت سکان سیاست‌های فقرزدایی بدون در اختیار داشتن یک قطب نمای صحیح در حال گذران امور است.

برای نمونه ما در حوزه نظری، حضور ادبیات و‌ متدولوژی‌های متعدد در تعریف و حل مسئله فقر یکی از موانع اصلی رفع فقر است. در واقع همین تنوع و تکثر روش شناختی باعث سردرگمی سیاست گذار شده است و تصویری غیر دقیق از فقر در ایران جلوی چشمان سیاست گذاران گذاشته است.

میتوان گفت از آنجاییکه وضعیت فقر در ایران، به شکل منسجم و‌مورد تایید و تصدیق تمامی کارشناسان و متخصصین این امر وجود ندارد لذا در مرحله سیاست گذاری نیز هر دولت یا نهادی با توجه به یکی از تعاریف و وضعیت سنجی و اولویت بخشی و راه حل‌های برآمده از آن اقدام به سیاست گذاری و اجرا میکند و همین سیاست‌های مختلف و بعضا متعارض حل مسئله فقر را پیچیده‌تر خواهد کرد.

همچنین نبود برنامه واحد و یکپارچه و مورد اجماع فقرزدایی باعث شده تا برخی برنامه‌های اجرایی غیر هدفمند بوده و حتی به تعمیق فقر بیانجامد. چنین رویکردی در برنامه‌های توسعه کشور باعث شده تا صرفا به احکام دستوری بدون توجه به ابعاد آن و به صورت جزایری جداگانه به سیاست گذاری در حوزه فقر پرداخته شود.

یکی دیگر آسیب‌های مهم برنامه‌های سیاست گذاری فقر در ایران عدم پایبندی به اجرای برنامه‌های مصوب است. این عدم اجرا نیز عموما به دلیل تعارض میان اهداف اعلام شده با رویکرد‌های اقتصادی و عملی دولت‌ها در اقتصاد کلان است برای مثال در دهه هفتاد برنامه‌های مصوب اهدافی مانند ارتقاء سطح رفاه و محرومیت زدایی داشتند، اما به دلیل اجرای برنامه تعدیل ساختاری دولت سازندگی در کشور عملا شرایط زندگی افراد جامعه به خصوص مستضعفین با بحران مواجه شد.
 
دولت کمیته ملی فقرزدایی تشکیل دهد

می‌توانیم ریشه‌های آسیب‌های سیاست‌های فقرزدایی در ایران به طور خلاصه در محور‌های زیر بیان کنیم:

۱-عدم اجماع روی پدیده فقر و تعریف و انواع آن بین نخبگان علمی و اجرایی کشور

۲- آشفتگی و پراکندگی و تعارض در سیاست‌ها و برنامه‌های فقرزدایی

۳- تعدد نهاد‌های متولی فقرزدایی که باعث تداخل سیاست‌ها و نگاه‌های جزیره‌ای شده است

مناسب است تا دولت سیزدهم برای حل معضل فقر در ایران به دنبال همسو کردن تمامی فعالیت‌های فقرزدایی در ایران باشد و برای اینکار اقدام به تشکیل کمیته ملی فقرزدایی کند.

از وظایف اصلی این کمیته باید ایجاد توافق ملی و اجماع از مفهوم و ماهیت فقر در ایران، ارائه توصیه‌های سیاستی به مسئولان، اعلام رسمی آمار خط فقر و تهیه و تکمیل بانک اطلاعاتی فقر باشد. جایگاه این کمیته نیز قاعدتا باید به گونه‌ای باشد که تمامی مصوبات آن برای دستگاه‌ها و بخش خصوصی و نهاد‌های مدنی جنبه قانونی و الزامی داشته باشد. به همین دلیل قطعا در این کمیته نمایندگانی از دولت بخش خصوصی و نهاد‌های مدنی باید حضور داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نورنیوز، تاریخ انتشار:۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۴۴۴۶، nournews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین