پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
یک شبکه آمریکایی در گزارشی مدعی شد جاسوسان این کشور به داده‌هایی از چین دست پیدا کرده‌اند و به همین دلیل ممکن است تحقیقات درباره خاستگاه کرونا سه ماه دیگر طول بکشد.
شعارسال: شبکه آمریکایی «سی‌اِن‌اِن» مدعی شد علت طولانی شدن تحقیق نهاد‌های اطلاعاتی این کشور درباره خاستگاه ویروس کرونا، بررسی داده‌هایی است که از آزمایشگاه ویروس شناسی شهر «ووهان» چین به‌دست آورده‌اند.

پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی» در این‌باره نوشت، داستان عجیب شبکه سی‌اِن‌اِن درباره تحقیق درخصوص خاستگاه بیماری کووید-۱۹ که بر پایه منابع ناشناس تهیه شده است، توجیهی برای دست خالی جاسوسان آمریکایی است، اما از سوی دیگر نهاد‌های اطلاعاتی این کشور را با اتهام حمله سایبری به چین مواجه می‌کند.

نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا با دستور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا موظف هستند تا پایان ماه جاری میلادی (بیست و سه روز دیگر) گزارش خود درباره خاستگاه ویروس کرونا را آماده کنند. با این حال سی‌اِن‌اِن، با تلاش برای توجیه ناموفق بودن آن‌ها، می‌گوید این تحقیقات ممکن است سه ماه دیگر طول بکشد.

راشا تودی به نقل از سی‌اِن‌اِن نوشت، جاسوسان آمریکایی در حال «جستجو در خزانه ژنتیکی هستند که نقشه‌های ژنتیکی حاصل از نمونه‌های ویروسی مطالعه شده در آزمایشگاه ووهان» را در بر دارند.

منابع خبری ناشناس سی‌اِن‌اِن مدعی هستند «در حالی که دقیقاً مشخص نیست که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا چگونه یا چه زمانی به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند»، رایانه‌هایی که چنین داده‌هایی را ذخیره می‌کنند «معمولاً به سرور‌های خارجی دارای فضای ابری متصل هستند و این احتمال وجود دارد که هک شده باشند».

راشا تودی نوشت، این گزارش به شکل قابل توجهی اذعان می‌کند آمریکا ممکن است برای دستیابی به اطلاعاتی درباره این ویروس، سرور‌های چینی را هک کرده باشد و در عین حال به شکلی کاملاً گذرا به این مسئله اشاره می‌کند و بخش عمده این گزارش به تلاش برای رمزگشایی از داده‌های به دست آمده تأکید دارد.

سی‌اِن‌اِن در بخش عمده گزارش خود به این مسئله می‌پردازد که جامعه اطلاعاتی آمریکا برای تحلیل این داده‌ها با کمبود دانشمندانی مواجه است که «به قدر کافی مهارت برای تفسیر داده‌های مربوط به توالی‌های پیچیده ژنتیکی را داشته باشند» و این افراد نه‌تن‌ها باید مهارت تسلط به زبان چینی و مهارت‌های علمی را داشته باشند بلکه به لحاظ اطلاعاتی نیز مورد اعتماد باشند.

سی‌اِن‌اِن در ادامه گمانه‌زنی می‌کند که ممکن است جاسوسان به نود روز زمان بیشتر نیاز داشته باشند و در نهایت نباید انتظار داشت که در غیاب اطلاعات جدید «بادآورده و غیرمنتظره»، شواهدی قابل اتکا برای اثبات نظریه خاستگاه آزمایشگاهی ویروس کرونا یا خاستگاهی طبیعی برای آن یافت شود.
 

آمریکا همچنان به دنبال اثبات منشا ویروس کرونا از ووهان
 
راشا تودی نوشت، این شبکه آمریکایی دوبار تأکید می‌کند که حتی اگر جاسوسان بتوانند این داده‌های اسرار آمیز را رمزگشایی کنند، ممکن است همچنان «اطلاعات زمینه‌ای برای درک آن‌ها به شکلی قابل بیان را در اختیار نداشته باشند».

راشاتودی می‌افزاید، تمرکز بر این روایت‌ها می‌تواند حاکی از «لغزشی فرویدی» باشد که نشان دهد کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. با اینکه تحقیقات نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا تا پایان آگوست مهلت دارد، دوشنبه هفته گذشته جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی را منتشر کردند که مدعی است «شواهد گسترده‌ای» برای فرضیه خاستگاه آزمایشگاهی ویروس کرونا وجود دارد. در گزارش سی‌اِن‌اِن نیز دوبار به این ادعای جمهوری‌خواهان اشاره شد.

این شبکه روسی در ادامه نوشت، به احتمال زیاد بعید است سی‌اِن‌اِن بدون اجازه جامعه اطلاعاتی آمریکا به طور ضمنی به احتمال حمله سایبری آمریکایی‌ها به پایگاه‌های داده چینی اشاره کرده باشد.

از زمان شیوع ویروس کرونا نیز دولت آمریکا بار‌ها چین را متهم به انتشار این بیماری کرده و تئوری ثابت نشده نشت این ویروس از آزمایشگاه ویروس‌شناسی شهر ووهان را مطرح کرده است. با این حال تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت پس از چند هفته حضور در چین، این فرضیه را تا حد زیادی بعید دانست.

مقامات دولتی و رسانه‌های چینی به‌شدت ادعا‌های آمریکایی‌ها را محکوم کرده‌اند و در مقابل بیان داشته‌اند که ممکن است آمریکا این سلاح زیستی را در آزمایشگاه‌های خود ساخته باشد و در طول بازی‌های جهانی نظامیان، در اکتبر سال ۲۰۱۹ آن را به چین منتقل کرده باشند.

مخالفت‌های جهانی با سیاسی کردن خاستگاه ویروس کرونا توسط آمریکا

هفته گذشته «مایک رایان» مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی این سازمان گفت: «چیزی که به‌طور مداوم از تمام کشور‌ها می‌شنویم این است که بیایید دانش را سیاسی نکنیم و اتفاقی که بعد از آن رخ می‌دهد این است که دانش، سیاسی می‌شود».

سخنگوی دولت فیلیپین روز دوشنبه در این‌باره گفت: «ما باید خاستگاه کووید-۱۹ را بدانیم، اما بیایید این کار را به دانشمندان و کارشناسان بسپاریم. بیایید آن را به دانش بسپاریم».

او در ادامه گفت: «مهم است که تمام جهان دست به دست هم دهند تا با این بیماری مبارزه شود. مشکل اینجا است که اگر آن را سیاسی کنیم، به مانعی برای تلاش جهت مبارزه با آن تبدیل می‌شود. ما از سیاسی‌سازی هر چیزی که به کووید-۱۹ مربوط باشد خودداری می‌کنیم».

همچنین بیش از سیصد حزب سیاسی، سازمان و اندیشکده از بیش از صد کشور جهان روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از ریاست سازمان جهانی بهداشت درخواست کردند با سیاسی‌سازی مطالعه خاستگاه ویروس کرونا مخالفت کند.

فرافکنی آمریکا از مسئولیت درقبال شیوع ویروس کرونا

«هاینز دیتریچ» جامعه شناس و ناظر سیاسی آلمانی اخیراً در مقاله‌ای نوشته است، ادعای دولت آمریکا در این خصوص که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین نشت کرده است، بی‌اساس و دارای انگیزه سیاسی است.

این محقق آلمانی با اشاره به اینکه کاملاً مشهود است که «این ویروس به لحاظ بالینی، در چند کشور اروپایی و ایالات متحده، پیش از ظهور آن در چین یا همزمان با این کشور شناسایی شد، می‌افزاید همچنان که آمریکا تقلا می‌کند برای این همه‌گیری مقصر پیدا کند، «شواهد تأیید شده و مستدلی وجود دارد که ایالات متحده جنگ‌افزار‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک را بر روی شهروندان خود آزمایش می‌کند».

بر اساس نظرسنجی که اندیشکده «CGTN» چین انجام داده ۸۳ درصد از کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند در پاسخ به سوالی در این باره که آیا باید از آمریکا در خصوص منشأ ویروس کرونا نیز تحقیق انجام شده، پاسخ مثبت داده‌اند.

این سوال از کاربران چینی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی و روسی سوال شده که درصد بالایی از آن‌ها گفته‌اند: «بله، باید از آمریکا نیز تحقیق انجام شود».

علاوه بر این، بیش از نیم میلیون چینی با امضای نامه‌ای مشترک خطاب به سازمان جهانی بهداشت، خواستار انجام تحقیق از سوی این نهاد در آزمایشگاه «فورت دتریک» ایالات متحده برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده شدند.

انستیتو تحقیقات پزشکی بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا (USAMRIID) در فورت دتریک ایالت مریلند در سال ۲۰۱۹ بعد از تحقیق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، برای مدتی تعطیل شد. این آزمایشگاه اعلام کرد دلیل بسته شدن آن مسائل جاری زیرساختی در ارتباط با رفع آلودگی فاضلاب بوده است.
 

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیپلماسی ایرانی، تاریخ انتشار:۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۲۰۰۴۷۹۷،irdiplomacy.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین