پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
رضا افلاطونی ثبت مالکیت دولت نسبت به اراضی ملی و دولتی را جزو اولویت‌دارترین کار‌ها در حوزه حفاظت از این اراضی عنوان کرد و گفت: کاداستر اراضی ملی و دولتی موجب جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و زمین خواری می‌شود.

  شعار سال:معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها از اتمام کاداستر اراضی منابع طبیعی کشور تا پایان سال خبر داد.
 
 رضا افلاطونی ثبت مالکیت دولت نسبت به اراضی ملی و دولتی را جزو اولویت‌دارترین کارها در حوزه حفاظت از این اراضی عنوان کرد و گفت: کاداستر اراضی ملی و دولتی موجب جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و زمین خواری می‌شود.
 
وی با بیان اینکه عملکرد کاداستر تا پایان سال ۱۳۹۸ طبق آمار ارائه شده توسط ادارات کل منابع طبیعی کشور حدود ۳۸ میلیون هکتار بوده، ادامه داد: این میزان نیز همواره در هر سال بیش از اعتبارات تخصیص یافته بوده است و در واقع هر سال سازمان بیش از تخصیص اعتبار عملکرد داشته است.
 
افلاطونی عملکرد سال ۱۳۹۹ کاداستر اراضی ملی و دولتی را  ۵۶ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود:  این میزان عملکرد جهشی، بر اساس همکاری مشترک از سوی ادارات کل منابع طبیعی و ادارات کل ثبت اسناد و املاک کشور بوده و این میزان عملکرد به تأیید ستاد مرکزی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز رسیده است و در سامانه مربوط درج شده است.
 
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در همین حال تعامل، همگرایی و اقدامات مشترک میان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولی اراضی ملی و دولتی و سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی مالکیت در کشور را از دلایل جهش در اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی دانست.
 
افلاطونی افزود: تعامل این دو سازمان منجر به تدوین یک دستورالعمل دو جانبه کاداستر اراضی ملی، دولتی و کشاورزی شد که به امضای رؤسای دو سازمان رسید و به استان‌ها ابلاغ شد و در نتیجه ادارات دو دستگاه در سطح استان‌ها با هم تعامل کردند.
 
وی عملکرد جهشی،  جهادی و بی سابقه سال گذشته را در سه عامل: افزایش تخصیص اعتبار، هماهنگی نزدیک با سایر دستگاه ها و پیگیری مستمر و جلسات مشترک روسای دو سازمان دانست و اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی های صورت گرفته حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰  جشن پایان کاداستر اراضی منابع طبیعی را بگیریم.
 
افلاطونی گفت: طبق قانون جامع حدنگار مصوبه سال ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی کاداستر معرفی شده و در ماده ۳ همین قانون این سازمان را مکلف به ایجاد سامانه کاداستر کشور نموده است. 
 
وی افزود: بر اساس قانون کلیه دستگاه‌ها مکلفند تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره‌بردار و نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را با رعایت جنبه های امنیتی در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهند.
 
مرجع تثبیت مالکیت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است
 
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مرجع تثبیت مالکیت و تأیید تثبیت و عملکرد کاداستر را سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دانست و در این باره خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان عملکرد کاداستر در سایت سازمان ثبت اسناد درج و اطلاعات مربوطه برای دوستداران بیشتر جهت اخذ بارگذاری شده است. 
 
افلاطونی اضافه کرد: کلیه آمارهای عملکردی ارائه شده در حوزه کاداستر چه استانی و چه کشوری بصورت مشترک با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و همه آنها به تأیید مدیران کل دو مجموعه در کلیه استان‌ها رسیده است.
 
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در توضیح بیشتر اعلام کرد: سازمان جنگل‌ها با هماهنگی سازمان ثبت اسناد در خصوص آماده‌سازی نقشه‌های انفال اراضی ملی و دولتی، دستورالعمل کاداستر اراضی ملی و دولتی را تهیه و به ادارات کل منابع‌طبیعی سراسر کشور ابلاغ نموده و در اواخر سال ۹۳ نیز نسبت به انعقاد قرارداد کاداستر در دو استان یزد و مازندران - نوشهر- اقدام و پروژه پایلوت آغاز شده است.
 
او ادامه داد: از سال۱۳۹۴ کلیه ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌های کشور اقدام به اجرای پروژه کاداستر اراضی مطابق با مراحل ۹گانه دستورالعمل ابلاغی به دو صورت امانی و پیمانی نمودند. 

رضا افلاطونی تاکید کرد: مستندات و مدارک اصلاح هندسی، عکس‌های هوایی مورد استفاده، نقشه‌های مبنا و نقاط کنترلی مربوط به تمامی پلاک‌های تثبیت شده در ادارات کل منابع طبیعی کشور موجود و قابل بررسی و ارزیابی است.
 
بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، افلاطونی با بیان اینکه انجام هر کاری با این حجم بالا در طول تنها یکسال احتمالا خطا و ایرادی نیز دارد، یادآوری کرد که این معاونت شش ماهه دوم سال۱۴۰۰ را اختصاص به رفع ایرادات و اشکالات احتمالی و تدقیق قرار داده و به ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها مراتب را ابلاغ و موضوع در دستورکار مشترک دو سازمان نیز است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری زیست آنلاین ، تاریخ انتشار:  26مرداد1400، کدخبر: ، www.zistonline.com،85097

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین