پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۰۳۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
در خصوص رفتار احمد مسعود در چند روز اخیر، تحلیل ها و گمانه های مختلفی زده شده است. از روی گردانی نامبرده از ایران و گرایش به سمت آمریکا تا اثرگذاری تهدید طالبان. از مذاکره مجدد جمهوری اسلامی ایران تا دستور خارجی برای صلح با طالبان. شاید با توجه به اطلاعات موجود نتوان در خصوص ریشه های رفتاری ایشان بحث نمود، اما در آینده ای نزدیک مسلما اطلاعات تکمیلی در خصوص نامبرده بدست آمده و تحلیل های عمیق تری صورت خواهد پذیرفت.
شعارسال: «احمد مسعود»، تنها پسر «احمدشاه مسعود»، قهرمان ملی و چهره نمادین مقاومت افغانستان در مصاحبه اختصاصی در شماره امروز (یک شنبه) آن منتشر شده، تاکید کرده که آماده است در صورت ایجاد شرایط برقراری صلح و امنیت در کشورش، از خون پدرش که دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی ترور شد، گذشت کند.

مسعود که در دره «پنجشیر» در شمال شرق افغانستان به عنوان منطقه اصلی خارج از کنترل جنبش طالبان نفوذ زیادی دارد، در این مصاحبه توضیح داد: ما آماده گفتگو با طالبان هستیم و با این جنبش ارتباط داریم؛ حتی پدرم نیز با طالبان صحبت کرد، در سال ۱۹۹۶ برای صحبت با رهبران جنبش، بدون سلاح و محافظت به خارج از کابل رفت و به آن‌ها گفت که شما چه می‌خواهید؟ اجرای دین اسلام؟ ما نیز مسلمان هستیم و همچنین صلح می‌خواهیم، بنا بر این اجازه دهید با یکدیگر کار کنیم.

پسر قهرمان ملی افغانستان که طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی در آکادمی نظامی سلطنتی «سندهرست» بریتانیا تحصیل کرده و مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را نیز به ترتیب در رشته‌های مطالعات جنگی و سیاست بین الملل از دانشگاه‌های «کینگز لندن» و «لندن سیتی» این کشور گرفته، در این باره افزود: با این وجود، جنبش (طالبان) می‌خواهد همه چیز را با سلاح تحمیل کند و این همان چیزی است که ما قبول نخواهیم کرد؛ اگر آن‌ها خواهان صلح باشند و با ما صحبت و همکاری کردند، ما همه افغان هستیم و صلح برقرار خواهد شد.

مسعود در ادامه نیز تصریح کرد: در دوران پدرم، طالبان نتوانست بر شمال (افغانستان) تسلط پیدا کند، سپس سازمان القاعده وی را (در ۹ سپتامبر ۲۰۰۱) کشت، با این حال تمایل دارم و آماده هستم از خون پدرم در راه برقراری صلح، امنیت و ثبات در کشور گذشت کنم.

پسر احمدشاه مسعود همچنین عنوان کرد: ما برای تشکیل یک دولت فراگیر با طالبان از طریق مذاکرات سیاسی آماده هستیم با این حال آن چه قابل قبول نیست، تشکیل یک دولت افغان افراط گرا است که می‌تواند تهدید خطرناکی نه تنها برای افغانستان، بلکه برای منطقه و همه جهان به شمار آید.

مسعود ضمن تاکید بر اهمیت تمرکززدایی در افغانستان، توضیح داد: ما در عمل با آن‌ها صحبت می‌کنیم و نسبت به دستیابی به راه برون رفت و پایان هر گونه جنگ و درگیری امیدواریم جایی که آن‌ها می‌گویند مخالف تروریسم بین المللی هستند با این حال باید این را به صورت عملی ببینیم و امیدواریم که آن‌ها در واقع چنین چیزی را بخواهند.

پسر چهره نمادین مقاومت افغانستان در پایان نیز خاطر نشان ساخت: ما خواهان جنگ نیستیم با این وجود، اگر وارد پنجشیر شوند، آماده جنگ هستیم؛ درست است که آن‌ها می‌توانند با خیال راحت بدون سلاح وارد شوند، اما در صورتی که با تفنگ وارد شدند، ما آماده دفاع تا آخرین مرد هستیم با این حال باید به صلح فرصت داده شود حتی اگر این صلح با طالبان هم باشد.
 

آیا احمد مسعود خون پدرش را پایمال کرد؟
 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۳۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۲۰۸۴۵۱، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین