پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تشریح گزارش عملکرد معاونت تاکید کرد: در مجموعه گزارش‌هایی که به صحن شورا ارائه می‌شود، پیشنهادات و اطلاعاتی نیز وجود دارد که به متصدیانی که بعد از این در معاونت مسئولیت خواهند داشت کمک خواهد کرد.

شعار سال:به گزارش  معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد رضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران،  در پنجمین جلسه شورای شهر به ارائه گزارش عملکرد حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی پرداخت.
 
جوادی یگانه در این جلسه گفت: گستردگی حوزه اجتماعی از لحاظ ساختار بسیار زیاد است و گسترده ترین سازمان شهرداری تهران است و این فضا در سازمان تقریبا شناخته شده نیست. در گزارش امروز تلاش دارم این گستردگی را نشان دهم.
 
جوادی یگانه ادامه داد: ما تلاش کردیم که نگاه جامعی به همه حوزه های اجتماعی داشته باشیم. معاونت اجتماعی از پیش از انقلاب وجود داشته ولی از سال ۷۱ در ساختار شهرداری تهران شکل گرفته است. در این دوره ۳۰ ساله اقدامات فراوانی در حوزه اجتماعی شکل گرفته است.
 
او افزود: در مجموع ۶۵ عدد گزارش تحت عنوان فرهنگ شهر منتشر شد و در حال حاضر در سایت معاونت این گزارش ها قابل دسترسی است. درمجموعه گزارش هایی که امروز ارائه می شود، پیشنهادات و اطلاعاتی نیز وجود دارد که به افرادی بعد از این در معاونت مسئولیت خواهند داشت کمک خواهد کرد.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: تقریبا نیمی از دوره ۳۰ ماهه مسئولیت بنده در معاونت با بیماری کرونا روبه رو شد. در دوره شیوع بیماری کرونا عملا امکان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت.
 
اودر ادامه در خصوص مسائل مالی در معاونت گفت: مجموعه برج میلاد و سازمان ورزش تقریبا تمام درآمد خود را از دست دادند. به سازمان ورزش می توانستیم کمک کنیم ولی در سال ۹۹ امکان کمک مالی به برج میلاد وجود نداشت چون ردیف بودجه نداشیتم. البته معاونت اجتماعی و فرهنگی تلاش کرد تا خود را با شرایط کرونا سازگار کند.
 
یگانه عنوان کرد: برای ارزیابی حوزه اجتماعی علاوه برعملکرد، رویکرد هم مهم است. تجربه ای که در معاونت اجتماعی احساس شد حس کسی بودن است یعنی باید به همه انسان ها در شهر توجه شود  و به ویژه بخش هایی که کمتر دیده شدند.

معاون فرهنگی و اجتماعی  شهردار تهران ادامه داد: شهرداری تهران 343 سرای محله و 190 سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر دارد و 20 مددسرا، 2 سامان‌سرا و 10 مجمتع بهاران نیز در پایتخت دایر است. همچنین 56 مجموعه آبی و 163 مجموعه غیرآبی، زیرمجموعه سازمان ورزش است.
 
وی ادامه داد: اقدامات رویکردی ما در شهرداری بر مبنای عدالت توزیعی، التیام‌بخشی، مشارکت اجتماعی و نشاط اجتماعی بوده است که برگزاری نوروزگاه، شادستان، کنسرت آنلاین و مسابقات نقاشی شهری که من دوست دارم، همچنین کوچه‌های دوستی از جمله این موارد است.
 
جوادی یگانه خاطرنشان کرد: رویکرد اجتماعی و فرهنگی به همه مسائل مدیریت شهری و وجود برنامه‌های شفاف و انگیزشی برای آحاد مردم از رویکردهای تهران 1400 بوده و افزایش زیست‌پذیری شهری، همچنین نگاه به سیر تاریخی یکصدساله شهر و تحقق عدالت اجتماعی در خدمات‌دهی از اهداف کلی رویکرد تهران 1400 است. برهمین مبنا، دو پویش اصلی جان تو جان شهر و پویش نور، شهر و امید ویژه اعیاد مذهبی برگزار شد.

جوادی یگانه ادامه داد: سازمان ورزش ۵۶ مجموعه آبی، ۱۶۳ مجموعه غیر آبی و ۵۳ مجموعه الزهرا دارد. سازمان رفاه ۲ سامان سرا برای آقایان و بانوان دارد.  ۲۰ مدد سرا، ۲ اتاق مادر و  کودک ، ۱۰ مجتمع بهاران، ۸ همراه سرا و ۲۱ مرکز پرتو دارد.  اداره کل امور بانوان ۹ بوستان بانوان،  ۲۴ شهربانو، یک شهردخت ( منحصرا برای دختران) و  ۵۷ مرکز کوثر د ارد. شرکت توسعه فضای فرهنگی ۴ خانه موزه دارد که شامل خانه موزه سیمین و جلال، اخوان، تندگویان و وثوق الدوله است. مجتمع تاریخی، گردشگری رازی  که اخیرا به شرکت توسعه واگذار شده و بخش های فرهنگی مجتمع آیین صبا و مجتمع البرز لشگرک  از بخش های این شرکت است.
 
او با اشاره به املاک بند 6 ماده 55 بیان کرد: در این املاک بیش از 70 ملک شامل مسجد، حسینیه، هیات و حوزه علمیه است.  همچنین حدود 88 ملک وجود دارد که شهرداری تهران واگذار کرده است که این واگذاری در اختیار حوزه اجتماعی است و جزو بخشی از اموال حوزه اجتماعی است.
 
جوادی یگانه عنوان کرد: حوزه اجتماعی در کنار حوزه فرهنگی قرار دارد و در این دوره در هردوبخش کار شد.  در حوزه اجتماعی، مقیاس رویداد های ما از سطح شهرو منطقه به محله و کوچه تغییر پیدا کرد. طبیعتا رویداد های محله ای و کوچه ی رویداد های بزرگی هستند که حال مردم را بهتر می کند این نگاه بهتر شدن حال مردم نگاهی است که درحوزه اجتماعی کار شده است.
 
او اظهار کرد: شهرداری تهران خود را رقیب هیات ها و حسینیه ها نمی دید بلکه تلاش می کرد فعالیت هایش از طریق آن ها باشد. در محرم وقتی قرار شد که 350 پوستر بین انصاف توزیع شود از طریق اتاق اصناف و اتاق بازگانی و سازمان تبلیغات این کار انجام شد.
 
معاون امور اجتماعی و فهنگی شهرداری تهران گفت: بخش های هم در شهر بودند که درمیان نگاه درآمدزایی کمتر دیده شدند. ما به محذوفین مانند آسیب دیدگان، مهاجرین و بی خانمان ها نگاه ویژه تری داشتیم.
 
او درباره نظرسنجی شهرداری بیان کرد: در سال 96 در نظر سنجی که توسط شهرداری تهران برای مهم ترین مشکلاتی که مردم داشتند انجام شدف بعد از ترافیک و آلودگی هوا که بالای 90 درصد بود، فاصله 86 درصدی میان شمال و جنوب مسئله مهم دیگر بود. امسال انجام این نظر سنجی به دلیل کرونا ممکن نبود. شهرداری برای این مسئله برنامه شادستان و نوروزگاه  را درجنوب تهران متمرکز کرد. امسال در حریم تهران پیک های امید با همکاری کانون ها فرستاده شد.
 
جوادی یگانه ادامه داد: شهر برای کودکان و مادران دارای فرزند خردسال مناسب نیست. یعنی ما تلاش کردیم اتاق مادر و کودک داشته باشیم. شهر برای زنان ناامن است که بخشی از این ناامنی به فضای کالبدی برمی گردد که این ناامنی با ایجاد نور امن می شود. فضاهایی  که بی دفاع است امن می شود و زنان می توانند رفت وآمد کنند. اقداماتی در  همه این موارد ذکر شده انجام شده است.  همچنین شهر برای سالمندان هم مناسب نبود که ما برنامه شهر، دوستدار سالمند را اجرا کردیم.
 
او درخصوص بستر مجازی برنامه های فرهنگی اینگونه گفت: در بخش کنسرت آنلاین دسترسی مناسبی برای افرادی که به این بسترهای فرهنگی دسترسی نداشتند ایجاد شد.چون این برنامه به شکل مجازی برگزارشد.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: تقدیر از کارگران افغانستانی در این دوره به خوبی انجام شد. در این دوره ویدیو مپینگ به خاطر حمله به دانشگاه کابل با عنوان جان پدر کجاستی اجرا شد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شورای شهر تهران  ، تاریخ انتشار: 31 مرداد1400، کدخبر: 22236/www.shoratehran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین