پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
استاندار زنجان از موافقت معاون اول رئیس جمهور برای تخصیص اعتبار برای طرح‌های عمرانی اولویت‌دار و برطرف شدن مشکل واحدهای صنعتی برای خرید خاک معدن انگوران خبر داد و گفت: به منظور تنظیم بازار قیمت‌های پیشنهادی برای 25 قلم کالای اساسی اعلام می‌شود.

شعار سال : بیست و ششمین نشست خبری استاندار زنجان شامگاه سه‌شنبه در حالی برگزار شد که همه خبرنگاران مشتاق شنیدن دستاوردهای سفر معاون اول رئیس جمهور به این استان از زبان استاندار بودند و موضوع فرارسیدن اربعین حسینی و جلوگیری از مشکلات احتمالی در خدمات‌رسانی به سیل عظیم عزاداران که بخشی از آنها نیز از استان زنجان هستند، در این نشست کانون توجه بود.



جمشید انصاری، استاندار زنجان سخنان خود را با موضوع مراسم اربعین حسینی و اعزام زائران به کربلا آغاز کرد و گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده در مراسم سال گذشته به ویژه در جابه‌جایی مسافران، امسال مسئولیت ساماندهی زائران بر عهده وزارت کشور قرار گرفته که بر اساس آن به هر کدام از استانهای کشور به منظور ایجاد مجموعه پشتیبانی در داخل کشور عراق برای سرویس‌دهی به زوار وظایفی محول شده است.

*استقرار اکیپ‌های زنجانی در نجف

وی با اشاره به اینکه سرویس‌دهی به زائران در محور شلمچه تا نجف به چهار استان آذری زبان واگذار شده است، ابراز کرد: در این تقسیم بندی نیروهای داوطلب استان زنجان به مدت 15 روز در خروجی نجف جایی که زائران از آن محل به کربلا مشرف می‌شوند، استقرار می‌یابند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه موکب‌های خدمات‌رسان عراقی بعد از ظهر اربعین تعطیل می‌شوند، بیان کرد: با استقرار اکیپ‌های ایرانی چهار یا پنج روز پس از روز اربعین نسبت به حمل و نقل زوار اقدام می‌شود و مجموعه هیئت‌های مذهبی زنجان مانند حسینیه و زینبیه اعظم زنجان و برخی از دستگاههای اجرایی مانند شهرداری، ستاد بازسازی عتبات عالیات و حج و زیارت میزبان بیش از 100 هزار زائر هستند.

*تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی

موضوع تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی برای ایجاد محور توسعه جدید این استان همسو با صنایع پاک که در بیشتر نشست‌های استاندار زنجان مطرح شده این بار نیز مورد بحث قرار گرفت و انصاری ابراز کرد: زنجان در حال حاضر نیز یکی از قطب‌های برق کشور است که وجود این ظرفیت می‌تواند به استقرار صنایع الکترونیک و آی.‌تی کمک کند.

وی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی با مسئولیت وزیر صنعت، معدن و تجارت با عضویت معاونان وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، علوم تحقیقات و فناوری، معاون توسعه علمی و فناوری رئیس جمهور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استاندار زنجان به منظور تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی گفت: یک شورای اجرایی نیز مقدمات اجرای این موضوع را در دستور کار قرار داده و نقشه راه آن نهایی شده است.

استاندار زنجان تصریح کرد: مهر ماه امسال جزئیات اقدامات و مسئولیت‌های دولت و وزارتخانه‌ها به تفصیل در این نقشه راه مشخص شده و با یک هدفگذاری کمی زنجان برای تبدیل به قطب برق، الکترونیک و آی. تی، این استان باید در سه زمینه شامل سهم از اشتغال، استقرار صنایع و سهم از صادرات در پایان برنامه ششم توسعه جزو پنج استان برتر کشور باشد.

*تخصیص اعتبار به پتروشیمی زنجان

سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به زنجان که با بهره‌برداری از طرحهای صنعتی مانند کارخانه ریخته‌گری پیوسته فولاد سهند مورد توجه قرار گرفت، دارای هدفهای دیگری مانند پیگیری برخی از طرحهای عمرانی بود که قرارگیری در مقطع تنظیم لایحه بودجه و دستور معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای دولتی مبنی بر پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز پروژه‌ها و طرحهای اساسی استان برای سال آینده، اهمیت آن را دو چندان می‌کرد.

انصاری در مورد دستاوردهای سفر معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در این سفر موافقت ایشان برای پیش‌بینی اعتبارات مناسب در بودجه سال آینده برای اجرای طرحهای عمرانی اولویت‌دار جلب شد و ایشان دستور پیگیری تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور را نیز صادر کرد.

وی با اشاره به اخذ موافقت دولت برای تخصیص منابع ارزی تعدادی از طرحهای استان زنجان از صندوق توسعه ملی ابراز کرد: در این سفر دستور مستقیم معاون اول رئیس جمهور برای تخصیص اعتبارات به برخی از طرحها مانند پروژه پتروشیمی کارساز شد.

*معدن انگوران از شمول ماده 35 قانون خارج شد

برداشت‌های حاصل از ماده 35 قانون تسهیل و رفع موانع تولید حاکی از آن بود که خاک معدن باید در بورس کالا عرضه می‌شد که این موضوع واحدهای کوچک استان را برای خرید خاک عرضه شده با مشکل موجه کرده بود و تنها چند واحد بزرگ صنعتی قادر به خرید آن و افزایش ظرفیت خود بودند.

استاندار زنجان در این مورد عنوان کرد: 35 واحد صنعتی به دلیل ناتوانی در تهیه خاک با این شرایط به سمت تعطیلی و ایجاد مشکل برای نیروی کار شاغل پیش می‌رفتند که با پیگیریهای انجام شده در سفر جهانگیری به زنجان معدن انگوران از شمول این ماده قانونی خارج شد.

*افزایش 15 درصدی نسبت هزینه درآمدی خانوارهای شهری

موضوع اقتصاد و قدرت خرید خانواده‌ها همواره مورد توجه مردم قرار دارد که انصاری در این مورد بیان کرد: استان زنجان با ساختار اقتصادی خود کمتر تحت تأثیر شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر کشور قرار گرفته چرا که پایین آمدن قیمت نفت بیشتر صنایع وابسته به نفت مانند پالایشگاه‌ها را متأثر کرده و بخش دیگر آن به توان مصرف کنندگان و عدم خرید تولیدات داخلی بازمی‌گردد.

وی ابراز کرد: در زنجان صنایع وابسته به نفت و صنایعی که با مصرف کننده مستقیم در ارتباط باشد چندان فعال نبوده و محصولات تولیدی استان بیشتر محصولات واسطه‌ای است و محصولات معدنی صادراتی نیز شاهد کاهش قیمت کمتری بوده به طوری که قیمت سرب و روی از صنایع استان زنجان 15 درصد کاهش داشته در حالی که فولاد افت قیمت 70 درصدی را تجربه کرده است.

استاندار زنجان با ارائه آماری از گزارش درآمد و هزینه خانوارها در سال‌های 92 و 93 که به تازگی منتشر شده است، گفت: از سال 88 تا 92 پس انداز منفی و بیشتر بودن هزینه خانوارها از میزان درآمد آنها نگران کننده بود که این روند در سال 93 برای نخستین بار در این سالها تغییر کرده و پس انداز خانواده‌ها مثبت شده است.

وی ابراز کرد: در سال 92 نسبت درآمد به هزینه خانوارهای شهری زنجان 89 درصد و در کشور 99 درصد بوده که این ارقام در سال 93 در زنجان به 106.6 درصد و در کشور به 102.7 درصد رسیده و استان زنجان در مدت یک سال شاهد افزایش 15 واحد درصد و شکلگیری پس انداز مثبت بوده است.

انصاری نسبت درآمد به هزینه روستاییان استان زنجان و کشور را در سال 92 به ترتیب 88.8 درصد و 93.4 درصد برشمرد و گفت: در این سال استان زنجان 4 درصد از متوسط کشور پایینتر بوده که در سال 93 این ارقام برای استان زنجان و کشور به ترتیب به 110.3 و 100.38 درصد افزایش و پس اندازمثبت شکل گرفته است در حالی که در سالهای 89 تا 91 جزو سه استان آخر کشور بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد بسته‌های ارائه شده توسط دولت برای خروج از رکود ابراز کرد: دولت کمتر از 10 هزار میلیارد تومان در برنامه‌های مختلف نقدینگی برای تحریک بازار مصرف در مدت شش ماه اختصاص داده است تا کالای انبار شده در کارخانجات خارج شود و به بازار مصرف برسد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه 10 هزار میلیارد رقم قابل توجهی نیست، بیان کرد: این مبلغ می‌تواند در شش ماه تأثیرگذار باشد به شرط آنکه پس از شش ماه موانع موجود برای رشد اقتصادی مانند تحریمها برطرف و زمینه حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.

وی در مورد میزان آمادگی برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: ستادهای انتخاباتی استان و شهرستان‌ها شکل گرفته و زیرساخت‌هایی مانند زیرساخت‌های ارتباطی که در شمارش آراء مورد استفاده قرار می‌گیرد، آماده‌سازی شده است.

*یپش‌بینی کاندیداتوری 60 نفر در استان زنجان

انصاری با اشاره به اینکه ماه آینده حوزه‌های انتخابات تعیین می‌شود، بیان کرد: با تحرکات انتخاباتی حاکم در کشور تاکنون 4 هزار و 700 نفر به شکل جدی وارد این عرصه شدند که 60 نفر از آنها در حوزه‌های پنجگانه استان زنجان فعالیت می‌کنند که شور و نشاط حاکم بر فضای انتخاباتی مردم را به حضور در پای صندوق‌های رأی تشویق می‌کند.

*اختصاص 22 میلیارد ریال به حوزه فرهنگ

وی با اشاره به موضوع با اهمیت فرهنگ ابراز کرد: امسال در استان زنجان 22 میلیارد ریال برای فعالیتهای فرهنگی و تقویت این بخش اختصاص یافته که این رقم 12 میلیارد ریال بیش از آن چیزی است که دولت برای پرداخت آن اجازه داده است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه بودجه‌های فرهنگی دولت قابل توجه نیست، عنوان کرد: امسال 60 نشریه در استان زنجان فعالیت می‌کند که تعداد آنها در دو سال گذشته 37 مورد بود و با افزایش تعداد مطبوعات بودجه تغییری نکرده و این مبلغ باید در بین تعداد بیشتری از نشریات و رسانه‌ها توزیع شود در حالی که باید قاعده رقابت در مطبوعات جدی گرفته شود و ایجاد نشریه مستقل برای هر گروه به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

*اعلام قمیت توصیه‌ای برای 25 کالا

چندی پیش گرانی قیمت گوشت در زنجان به نسبت سایر استانها مسئولان را وادار به توجه جدی به این موضوع و اتخاذ تصمیاتی کرد که انصاری نیز در این نشست سخن از بحث تنظیم بازار به میان آورد و گفت: در استان زنجان برای 20 تا 25 قلم کالا قیمت توصیه‌ای اعلام و در تابلوهایی در سطح شهر اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در مورد نوسازی بافت فرسوده ابراز کرد: بازسازی 7 هزار و 500 واحد فرسوده در مدت دو سال آینده در دستور کار قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود 800 واحد امسال برای دریافت وام به بانک معرفی شود.

استاندار زنجان در مورد احتمال وقوع پدیده ال‌نینو نیز بیان کرد: تأثیر این پدیده در استان زنجان با افزایش بارش باران‌های تند و سیل‌آسا تا دی‌ماه پیش بینی شده است که تمهیدات لازم برای تأمین سوخت یا انحراف مسیل‌ها در مسیر قرارگیری مدارس اندیشیده شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت تسنیم، تاریخ نشرخبر : 27 آبان 1394 کد مطلب : 919974 www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین