پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
رئيس شوراي اسلامي استان زنجان با اشاره به پيشينه تاريخي تجارت در زنجان گفت: توسعه فرهنگي تجارت نسبت به ظرفيت هاي موجود در زنجان مطلوب نيست.

شعار سال:

سعيد خدادادي رئیس شورای اسلامی استان زنجان در جلسه مشترك با مدير كل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: فراواني كاروانسراهای موجود در زنجان مبين آن است كه تجارت در زنجان در گذشته بسيار پر رونق يوده است. چرا كه زنجان از موقعيت جغرافيايي مناسبي براي عبور و مرور برخوردار بوده است .

وي با بيان اينكه اكنون اغلب مردم زنجان نمي دانند بايد دارايي هاي خود را چگونه وارد بازار سرمايه كنند، افزود: به نظر مي رسد شرايط بازرگاني منقبضانه و انحصاري است.


رييس شوراي اسلامي استان زنجان همچنين با انتقاد از خام فروشي مواد معدني در زنجان انتقاد و ابراز كرد: در شرايطي كه مردم استان متحمل هزينه هاي بهره برداري از معادن مي شوند ارزش افزوده ناشي از آن در جيب ساير استانها جاري است.


خدادادی بيان داشت: با وجود معادن معدني غني در استان بايد كارخانه هايي متناسب با ظرفيت آن از جمله كاشي سراميك و فرآوري مواد معدني ايجاد شود.


*ایوار: استفاده از ظرفيت هاي شوراهاي اسلامي در راستای رونق اقتصادی

سيد جعفر ايوار ديگر عضو شوراي اسلامي استان زنجان نيز با تاكيد بر لزوم پرداخت حقوق دولتي صنايع و معادن به استان گفت: متاسفانه در حال حاضر ميزان ارزش افزوده اين صنايع شفاف نيست و به شهرهايي پرداخته مي شود كه شركت مربوطه در آنجا ثبت شده است.


وي تصريح كرد: بايد در راستاي رونق اقتصادي از ظرفيت هاي شوراها ي اسلامي استفاده شود.


*بیگدلو: ورود سرمايه گذار به شهرستان خدابنده مانع از مهاجرت مي شود

حسن رضا بيگدلو ديگر عضو شوراي اسلامي استان زنجان نيز با بيان اينكه شهرستان خدابنده از نبود صنايع و سرمايه گذاري رنج مي برد اظهار كرد: محروميت در نقاط مرزي استان زمينه مهاجرت روستاييان و شهروندان شهرهاي کوچك را فراهم كرده است.

وي ادامه داد: مردم شهرستان خدابنده با صنعت و معدن نا آَشنا هستند و درگيرو دار مشكلات كشاورزي به سر مي برند.


اين عضو شوراي اسلامي استان زنجان تصريح كرد: با اين شعار كه خدابنده قطب كشاورزي استان است نمي توان اشتغالزايي و توسعه شهرستان را انتظار داشت كه مشكلات كشاورزي بسيار است و به دليل نبود صنايع تبديلي محصولات كشاورزي به ارزان ترين قيمت به فروش مي رسد به گونه اي كه حتي هزينه كاشت را تامين نمي كند.


بيگدلو با بيان اينكه شهرستان خدابنده ظرفيتهاي مناسبي براي استقرار واحدهاي صنعتي دارد بيان داشت: ورود سرمايه گذار به اين شهرستان موجب پويايي و مانع از مهاجرت مي شود.


وي از كند بودن اقدامات توسعه اي در استان گله و اظهار كرد: وضعيت عمراني و اقتصادي استان به گونه اي است كه مردم در مواجهه با ساير استان ها احساس تبعيض و مهاجرت پيشه مي كنند.


بيگدلو همچنين به ثبت معدن شن و ماسه توسط شهرداري زرين رود اشاره و ابراز كرد: متاسفانه علي رغم ثبت شدن اين معدن مردم ساكن روستا اجازه بهره برداري به شهرداري نمي دهند.


*فرامزلو: تامین اجتماعي از پذيرش قالي بافان امتناع مي كند


حسين فرامرزلو ديگر عضو شوراي اسلامي استان زنجان نيز با تاكيد بر لزوم افزايش پرسنل شاغل در ادارات شهرستاني صنايع معادت و تجارت گفت: تفويض اختيارات به شهرستان ها رسيدگي به امور را تسريع مي كند.


وي تسريع و تسهيل در پرداخت تسهيلات به سرمايه گذاران را خواستار شد و افزود: واحدهاي صنعتي بدون تسهيلات نمي توانند فعاليت كنند.


فرامرزلو خواستار توضيحاتي در خصوص وضعيت پتروشيمي زنجان، پالايشگاه، شهرك تخصصي "آِ ي تي " و منطقه ويژه اقتصادي زنجان شد.


وي در ادامه با ابراز تاسف از فروش مواد معدني به صورت خام گفت: معادن به منابع طبيعي و راه هاي استان آُسيب مي زنند بدون اينكه ارزش افزوده اي عايد مردم كنند.

اين عضو شوراي اسلامي استان زنجان تاكيد كرد: بايد بهره برداري از معادن را مشروط به ايجاد كارخانه فرآوري كرد.

فرامرزلو افزود: براي نمونه مي توان به معدن انگوران اشاره كرد كه نه تنها عوايدي براي شهرداري دندي و شهرستان ماهنشان ندارد بلكه نارضايتي هم در پي داشته است.


وي متذكر شد: بهره برداران اين معدن به جاي استخدام نيروي كار بومي و حمايت از عمران شهري ، نيروهاي غير بومي وارد شهرستان كرده و به اسراف و تبذير مي پردازند.


فرامرزلو خاطر نشان كرد: مقرر شده بود از عوايد حاصل از معدن انگور درمانگاه درمان بسترشهرستان ماهنشان احداث شود كه هنوز اين وعده عملي نشده است.


اين عضو شوراي اسلامي استان زنجان در خصوص بيمه هاي قالي بافي گفت: متاسفانه به دليل سو استفاده برخي از اين بيمه، تامین اجتماعي از پذيرش قالي بافان امتناع مي كند اين در شرايطي است كه اين نوع بيمه مي تواند مشوقي براي فرش بافي و تقويت صنايع دستي استان باشد.


فرامرزلو همچنين بر فعال شدن اتحاديه هاي اصناف در شهرستان ها تاكيد كرد: با افتتاح ايستگاه باز ريلي گمركي "بناب" شاهد رونق اقتصادي بيشتر استان خواهيم بود.


*تاکید مدير كل صنعت معدن و تجارت استان زنجان بر استفاده از ظرفیت شورا

مدير كل صنعت معدن و تجارت استان زنجان با بيان اينكه ايجاد بستر رونق اقتصاري هزينه بر است گفت: بايد با ارتقا فرهنگ سرمايه گذاري و پذيرش سرمايه گذار به رونق اقتصادي در استان شتاب بخشيد.

مهندس فغفوري در جلسه مشترك با اعضاي شوراي اسلامي استان زنجان، با تاكيد بر لزوم استفاده از ظرفيت هاي شوراهاي اسلامي بيان داشت: اكنون كه آسيب ها و مشكلات احصا شده بايد راهكار هاي عملي براي رفع آن با هم افزايي در استان اجرا شود.


وي با اشاره به تحولات مطلوب در حوزه صنعت، معدن، تجارت استان زنجان اظهار كرد: پس از سال ها پيگيري گمرك زنجان به اداره كل ارتقا يافته، همچنين ايستگاه باز ريلي "بناب" به زودي افتتاح مي شود كه با اين اتفاق افزايش رونق اقتصادي را شاهد خواهيم بود.


مدير كل صنعت معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان كرد: با افتتاح ايستگاه باز ريلي بناب در استان زنجان ترخيص كالا و واردات و صادرات تسهيل مي شود و در اولين قرارداد منعقده با بخش خصوصي مقرر شده 30 هزار تن محموله خاك از تركيه در اين ايستگاه ترخيص شود.


اين مقام مسئول با بيان اينكه توسعه هزينه بر است اظهاركرد: بايد دشواري ها ي توسعه را تحمل كنيم تا به توسعه يافتگي دست يابيم.


فغفوري در خصوص پرداخت حقوق قانوني معادن يادآور شد: بهره برداران ازمعادن فوق قانوني خود را پرداخت كرده اند طبق قانون 15 درصد حقوق دولتي وصولي از طريق معاونت راهبردي رياست جمهوري براي توسعه و تقويت زير ساخت ها اختصاص داده مي شود كه پارسال به دليل عدم تحقق بودجه اين ميزان به كمتر از15 درصد كاهش يافت.

وي در خصوص ارزش افزوده معدن انگوران دندي تاكيد كرد: بايد تلاش كرد تا شهرداري ها از محل وصولي ارزش افزوده سهم خود را دريافت نمايند.


مدير كل صنعت معدن و تجارت استان زنجان با بيان اينكه تمركز زدايي ازمركز استان را در دستور كار داريم خاطر نشان كرد: محدوديت در پرسنلادارات شهرستاني نمي تواند بازدارنده فعاليت هاي آن باشد.


به گفته فغفوري؛ 9 ميليون تن در معدن انگوران خاك باقي مانده است كه ازاين ميزان فقط 5/4 ميليون تن اكسيده است و در كارخانه هاي موجود استفادهمي شود و مابقي سولفوره و مخلوط است و نياز به كسب فناوري دارد.


وي ادامه داد: نخستين واحد گالوانيزه روي در استان زنجان مستقر است و احداث يك واحد بزرگ گالوانيزه در اولويت است.


اين مقام مسئول، توليد زاماك كه آلياژي از فلز روي و آلومينيوم است و درصنايع خودرو سازي كاربرد زيادي دارد و توليد نانو داروها را از ديگربرنامه هاي سرمايه گذاري در استان برشمرد و متذكر شد: بايد سرمايه گذاربراي اجراي اين طرح ها اعلام آمادگي كند.


فغفوري با بيان اينكه زنجيره توليد فولاد در استان زنجان طي سه سال اخيرتكميل شده است بيان داشت: بزرگترين واحد ذوب بخش خصوصي در استان زنجان در حال راه اندازي است.


وي مشكل شركت فولاد سهند را عدم تامين كك بدون فسفر برشمرد و ابراز اميدواري كرد : با واردات اين نوع كك مشكل رفع شود.


مدير كل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان يادآور شد: عدالت در توسعه صنايع دراستان مد نظر است و در حال رفع مشكلات شهرك هاي صنعتي شهرستان ها است


همچنين به منظور برقراري توازن در سرمايه گذاري شركت آريا رنگ درخشان با 30 ميليارد تومان سرمايه گذاري در شهرستان خدابنده و شركت الياف شيشه اي با 500 ميليارد تومان سرمايه گذاري در شهرستان سلطانيه در دست احداث مي باشد.

فغفوري گفت: ايجاد منطقه ويژه اقتصادي، پالايشگاه و شهرك تخصصي "آِ ي تي" در استان زنجان در دست بررسي و پيگيري است.


اين مقام مسئول در پايان يادآور شد: تراز تجاري صادرات و واردات در كشور در حال كاهش است كه اين اتفاقي مثبت تلقي مي شود.


گفتني است؛ در اين جلسه مقرر شد: ديدارهاي فصلي به منظور پيگيري مسائل مربوط به صنعت،معدن و تجارت در استان با شوراي اسلامي استان برگزارشود.


همچنين از طريق شوراي اسلامي استان زنجان مكانتباتي براي وصول ارزش افزوده واحدهاي توليدي و معادن از طريق استان صورت پذيرد. شوراهاي اسلامي نيز با تلاش در راستاي ترويج فرهنگ پذيرش سرمايه گذار در جذب سرمايه گذار موثر واقع شوند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاعرسانی شورای عالی استان ها، تاریخ انتشار 23 اردیبهشت 1394، کد مطلب:۹۹۶۷ : www.shoraha.org.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین