پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۱۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
مسوول هماهنگی و اجرایی ثبت روز شمس در تقویم کشوری با بیان اینکه آغشته کردن مقبره شمس با سیاسی‌کاری‌ها مانع احیای آن شده است، افزود: غفلت مسوولان تولیت شمس به ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه اضافی از بیت المال منجر شده است.
شعار سال: علی محبوبی اظهار داشت: طی سال‌های گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بارگاه شمس در سفر هیات دولت به خوی مصوب شد که متاسفانه این مقدار اعتبار جذب نشد و هم اکنون میزان اعتبار لازم برای احداث بارگاه شمس را ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه با سیاسی کاری صورت گرفته در مدیریت تولیت شمس، عملا ممکن نشد تا اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی مصوب جذب شود که همین امر منجر شد تا مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی با انتقاد از این موضوع قیمت به روز احداث بارگاه شمس را ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کند.

مسوول هماهنگی و اجرایی ثبت روز شمس در تقویم کشوری با بیان اینکه بارگاه شمس باید پیش‌تر از این‌ها احیا می‌شد، اضافه کرد: متاسفانه مردم و افکار عمومی با رصد این چنین غفلت‌هایی از فرهنگ، هنر و میراث دلزده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پروژه احیای مقبره شمس تبریزی از سال ۱۳۸۳ کلید خورده است، گفت: این فرهنگ و هنر برای پاسداشت مقام انسانیت افراد است و باید در راستای منافع مردم کشور بکارگیری شوند نه در راستای منافع شخصی؛ هر چیز و هر پروژه‌ای که در راستای خدمت به جامعه نباشد هیچ فایده و خروجی برای جامعه نخواهد داشت.

محبوبی با تاکید بر اینکه شمس تبریزی، چهره‌ای مثبت از ایران و خوی در عرصه جهانی فرهنگ و ادب به نمایش گذاشته، افزود: اولین کنگره شمس در مهرماه ۱۳۸۶ و با هزینه‌های شخصی در دوره‌ای برگزار شد که سخن گفتن از شمس و مقبره‌ای در خوی از نگاه برخی از صاحبان منصب جرم بزرگی تلقی می‌شد؛ به هر صورت به یاری خدا اولین کنسرت موسیقی در مقبره شمس برگزار شد و تا تابوی اجرای موسیقی در مقبره شمس نیز در همان سال شکست.

وی با اعلام اینکه پس از سال ۱۳۸۶ هیچ آزاد سازی اطراف مقبره شمس صورت نگرفته است، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۶ با استفاده از طوماری که از ۴۰ هزار نفر گردشگر و عاشق شمس تهیه کرده بودیم؛ از دفتر رییس جمهور وقت برای آزادسازی خانه‌های پیرامون مقبره شمس ۲۰ میلیارد ریال دریافت کردیم که منجر به آزاد سازی محوطه کوچک شمس و باز شدن بلوار شمس فعلی شد؛ از آنزمان تابحال حتی یک پلاک هم آزاد سازی نشده است.

مسوول هماهنگی و اجرایی ثبت روز شمس در تقویم کشوری با بیان اینکه پروژه پیوند خوی و قونیه در سال ۱۳۷۸ و باهدف توسعه فرهنگی کشور صورت گرفته است، گفت: متاسفانه طبق اسناد موجود، پس از تحقق این پروژه هزینه‌های آن نیز تقبل نشد و روی دستمان ماند.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته پس ز پیوند فرهنگی خوی و قونیه بیان کرد: در قونیه همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و کنسرت‌های مختلفی توسط اساتید بزرگوار نظیر استاد شجریان و استاد شهرام ناظری برای پیوند فرهنگی عمیق با خوی و قونیه انجام شد که نتیجه اش امروز در افکار عمومی و رسانه‌ها بطور معجزه آسایی مشخص است؛ امروز در نگاه‌های جهانی خوی و قونیه پیوند عمیق فرهنگی باهم پیدا کرده اند.

وی افزود: برای معرفی شمس و خوی، شهرستان خوی را به شهر‌هایی که به نوعی معروف و چشم گیرتر بودند پیوند دادیم که ماحصل آن پیوند‌های فرهنگی و خواهر خواندگی با شهر‌های نیشابور و شیراز بود که در حافظیه شیراز شهر خوی و مقبره شمس بر تارک فرهنگ و تمدن ایران زمین نقش بست.

آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی آذربایجان‌غربی در شمال این استان و در شهر خوی است که مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی قرن ششم و مراد مولانا در آنجا قرار دارد که می‌توان آن را نماد ظرفیت فرهنگی و عرفانی این منطقه قلمداد کرد.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی که بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمده بود و طبق شواهد تاریخی در نیمه دوم قرن هفتم نیز از دنیا رفته که قرائن متقنی مبنی بر دفن این عارف نامی در خوی وجود دارد.

این ظرفیت فرهنگی که در زبان ادیبان و ادبیات شناسان ایران و بسیاری از کشور‌های منطقه جاری و ساری است، می‌طلبد تا نگاه ویژه‌ای به آن صورت گیرد که در آن صورت می‌توان، مزار شمس تبریزی در خوی را به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم برای گردشگران در دوران پساکرونا معرفی کرده و از این ظرفیت برای شناساندن بیشتر ایران و آذربایجان غربی بهره برد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۰۷۰۷۰۴۴۰۱، isna.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: گردشگری ، روز شمس ، خوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین