پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
کره جنوبی اعلام کرد که در جریان مذاکرات این هفته با ژاپن برای امضای پیمان اطلاع رسانی امنیتی متقابل درباره برنامه های هسته ای، نظامی و موشک بالستیک کره شمالی پیشرفت هایی داشته است.

شعارسال: این مذاکرات در اداره مرکزی وزارت دفاع در سئول برگزار شد و ظاهرا طرفین جزییات امضای این پیمان را مورد بحث و تبادل نظر قرار داه اند.

تلاش های دو کشور در این خصوص در حالی انجام می شود که هم ژاپن و هم کره جنوبی دارای اسناد مشابهی برای تبادل اطلاعات با آمریکا در خصوص مساله هسته ای شبه جزیره کره هستند اما همکاری آنان به صورت مستقیم انجام نمی شود.

وزارت دفاع کره جنوبی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مذاکرات عمدتا بر محور اطلاع رسانی، تبادل اسناد، مدارک و تصاویر ماهواره ای از برنامه های نظامی بوده است و هفته آینده نشستی در این رابطه برگزار خواهد.

مذاکرات از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده و انتظار می رود این هفته طرفین جزییات پیمان را مورد بررسی قرار داده و در باره دور بعدی گفت و گوها نیز زمان بندی انجام دهند.

دو کشور از یک هفته قبل مذاکراتی را در توکیو انجام دادند و به نظر می رسد طرفین بزودی توافقنامه اطلاع رسانی امنیت نظامی دو کشور را تدوین و به امضا برسانند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی یک بار چنین سندی آماده شد اما دقیقا در جریان آمادگی برای امضای آن کره جنوبی به دلیل اعتراضات گسترده گروه های مدنی از انجام این کار صرف نظر کرد.

برخی از معترضان بر این باورند که اطلاع رسانی مستقیم میان دو کشور بیش از آنکه امنیت آفرین باشد باعث عصبانیت کره شمالی می شود و برای کره جنوبی ناامنی به بار خواهد آورد.

از سوی دیگر کره جنوبی به دلیل اینکه هنوز درگیر مسایل و منازعات تاریخی با ژاپن در خصوص مالکیت بر جزایر دوکدو در دریای شرقی است، برای امضای یک پیمان جدید با توکیو ملاحظاتی دارد.

البته وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که به رغم همه مشکلات و ملاحظات موجود مصمم به امضای این توافقنامه است و در این رابطه پیش نویس هایی در حال تدوین است تا کابینه های دو کشور در خصوص اجرایی شدن آن تصمیم گیری کنند.

در صورت امضای چنین سندی کره جنوبی می تواند به تصاویر ماهواره ای ژاپن و اطلاعات ناوشکن های «آجیس» این کشور در باره برنامه های نظامی کره شمالی به طور وسیع‌تری دست یابد.

دو سال قبل دو کشور و همچنین آمریکا یک سند مقدماتی امضا کردند که به طور واسطه ای از طریق آمریکا چنین اطلاعاتی را مبادله کنند.

بسیاری از نمایندگان احزاب مخالف در کره جنوبی می گویند تا زمانی که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن صادقانه از جنایات جنگی آن کشور علیه کره عذرخواهی نکند، ‌نباید چنین توافقنامه ای امضا شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 21آبان1395، کدخبر: 82303554: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین